جاسك- بندرعباس-بندرعباس - شترهاي سرگردان درمحور ارتباطي ميناب به جاسك استان هرمزگان؛ همچون ارابه هاي مرگ، راه زندگي را بر رانندگان و مسافران مي بندند.

به گزارش ايرنا، با اينكه شتر داراي كاربردهاي فراوان از لحاظ حمل بار مسافر در مناطق سخت گذر، منبع پروتيين و نامي آشنا براي ساكنان نواحي گرم و خشك است اما براي مردم شرق هرمزگان نام شتر يادآور خاطره اي بسيار تلخ و مصيبت بار است، نامي مترادف با مرگ، سوگ و ماتم، مصيبت، يتيمي.

درحالي كه رانندگان در جاده تاريك وخلوت سيريك به جاسك درحركت هستند، ناگهان شبحي وحشتناك درجلو خودروهايشان آشكار مي شود كه فرصت واكنش را از راننده مي گيرد و خودرو در پيكار با اين جانور غول پيكر، تسليم واژگوني مي شود و زندگي چند نفر و خود شبح كه شتر است، در يك لحظه در جاده فنا مدفون مي شود.

تاسف بارتر آنكه بازماندگان اين تصادف، نمي توانند خسارتي دريافت كنند.

صاحبان شترها هم كه روز بعد متوجه تصادف مي شوند،به عنوان ناظر از محل عبور مي كنند اما خود را مقصر نمي دانند.

بنا به گفته برخي اهالي در سيريك، گاهي ديده شده كه علامتي كه برروي بدن وگوش شتر وجود دارد و تعلق آن را به شتردار منطقه مي رساند، محو شده تا آثار جرمي ديده نشود.

درمسير بياباني ميناب، سيريك و جاسك روستايياني زندگي مي كنند كه بواسطه شرايط آب و هوايي به پرورش شتر مي پردازند و اداره زندگي آنان ازهمين راه است اما نظارتي بر نگهداري شترهايشان ندارند و شترها را در اطراف جاده رها مي كنند.

ساماندهي نشدن اين حيوانات،همچنان موجب نگراني مسافران و رانندگان جاده سيريك - ميناب - جاسك است.

وزن اين شترها معمولا بين دو تن تا چهارتن است.

اغلب اين تصادف ها در شب و تاريكي رخ مي دهد كه شترها درحال چرا از كنار گذر جاده يك دفعه به روي آسفالت به حركت درمي ايند ومانند يك كوه در برابر راننده خودرو قرار مي گيرند.

برخي راننده ها كه در اين مسير تردد مي كنند از وجود شتر بي اطلاع هستند و اگرهم به تابلوهاي محل تردد شتر توجه كنند، شترها ازمسيرهاي ديگرخود را به جاده مي رسانند ومنجر به تصادف مي شوند.

شترها با ديدن نور به حركت درمي آيند و در مواردي بر آسفالت جاده مي ايستند ويا مي خوابند و هيچ اعتنايي به تردد خودروها نمي كنند.

امام جمعه جاسك با اظهار تاسف ازمرگ و ميرناشي از برخورد خودروها با شتر مي گويد: بارها اين موضوع را در نماز جمعه مطرح كرده ام و خواستار توجه جدي مسوولان دراين باره شده ام ولي تاكنون اين خواست مردم محقق نشده است.

حجت الاسلام جواد غلامي افزود: انتظار داريم مسوولان براي ساماندهي شترهاي سرگردان كه عمده آنها در شب با خودروهاي درحال حركت برخورد مي كنند فكر اساسي كنند كه حوادث تلخ تكرار نشود.

وي در گفت وگو با ايرنا ادامه داد: صاحبان شترها بايد به اين باور برسند كه با رها كردن شترهاي خود در شب و كشته شدن انسانهاي بي گناه در جاده، مشاركت در مرگ افراد دارند وخداوند ازاين حق نمي گذرد.

غلامي بيان كرد:بزرگان وريش سفيدان روستاهاي اطراف بايستي با شترداران صحبت كنندو ياد آورشوند كه مرگ عده اي از مردم به دليل وجود شترهاي شما در جاده رقم مي خورد لذا نسبت به مواظبت ونگهداري آنها تلاش كنند و نگذارند شترها بصورت رها وسرگردان سر از جاده هاي اصلي دربياورند.

فرماندار جاسك مي گويد: ساماندهي شترها بايد با هماهنگي بين همه استان هاي كويري كه داراي شتر هستند صورت بگيرد وتنها ازعهده اين شهرستان برنمي آيد چون برخي ازاين شترها از مناطق ديگر بصورت سرگردان سر از جاده هاي جاسك وسيريك به جاسك درمي آورند.

ابوذر مهدي نخعي افزود:در كوتاه زمان، شهرهاي همجوار جاسك شامل كنارك،چابهار وسيريك با يك نشست و با كار كارشناسي پيگير اين معضل باشند و اين امر در برنامه هاي فرمانداري جاسك قرار دارد.

وي ادامه داد: براي پروار بندي شتر هر ۱۰۰نفر شتر يك هزارو ۳۰۰مترمربع زمين و ۱۲۰ميليون ريال وام از طرح توسعه كشاورزي به همت جهاد كشاورزي داده مي شود كه صاحبان شترها موظف شدند نسبت به ساماندهي شترهاي خود اقدام كنند.

نخعي گفت:همكاري مردم بخصوص ريش سفيدان ،معتمدين محل ،اعضاي شوراها و دهياران لازم است و در اين زمينه بايد صاحبان شترها درك كنند كه رهاسازي شترها مرگ افراد بي گناه در جاده ها را رقم مي زند.

رييس شوراي تامين جاسك ادامه داد:كار كارشناسي در حال انجام است كه با تصويب در شوراي تامين شهرستان به شترداران فرصت مي دهيم تا شتران خود را از كنار جاده جمع آوري كنند و درصورتي كه اقدامي صورت ندادند طبق قانون اقدام خواهد شد.

رييس شوراي بخش مركزي جاسك هم گفت:يكي از راه حل ها، ملزم كردن صاحبان شترها براي پلاك گذاري و استفاده از كمربندهاي شبرنگ در شب است تا هنگام تردد شترها در جاده ها رانندگان متوجه عبور اين جانوران باشند.

محمد ابراهيمي افزود:براي اجرايي كردن اين موضوع و اهميت آن در اين مدت بيش از ۵۰ جلسه كلاس توجيهي گذاشته ايم ولي متاسفانه جواب نداده وصاحبان شترها ازآن استقبال نكرده اند و شترها همچنان در بيابان ها رها هستند.

رييس اداره ورزش و جوانان جاسك هم گفت: براي تشويق شترداران به اهميت شتر و استعدادهاي شترهاي اين منطقه، مسابقات شتردواني چندين دوره برگزار شده وخواستار توجه ونگهداري آنها در هنگام شب درآغل شديم .

عبدالمجيد مرادي بيان كرد:شترهاي جاسك از نوع جمازه هستند وارزش صادراتي براي برگزاري مسابقات در حوزه كشورهاي خليج فارس دارند لذا نيازمند هماهنگي با ارگان هاي ذيربط بويژه جهاد كشاورزي براي ساماندهي است تا شاهد حوادث تلخ نباشيم .

رييس اورژانس ۱۱۵جاسك نيزاظهار داشت: تصادف شترها با خودروها به عنوان يكي از معضلات وحوادث تلخ براي مردم رقم مي خورد كه درنيمه اول سالجاري ۲۰مورد تصادف برخورد خودرو با شتر داشتيم.

مهراب افغانزهي افزود: دراين مدت پنج نفر كشته و۲۰نفر زخمي شدند وخسارت زيادي هم به خودروها وارد شده است.

مدير جهاد كشاورزي جاسك هم گفت: اين شهرستان داراي چهار هزارو ۹۰۰نفر شتر است كه در بين شهرستان هاي هرمزگان مقام اول را دارد.

علي انتظار المهدي افزود: ساماندهي شترهاي اين منطقه نيازمند همكاري همه اداره هاازجمله راه و شهرسازي، شوراهاي روستاها ، منابع طبيعي، آب وفاضلاب شهري و روستايي، دامپزشكي و همچنين كار فرهنگي و عمراني است.

وي گفت:جهاد كشاورزي براي ساماندهي شترها درمناطق پر جمعيت مانند گاوبندي، بهمدي، گيگن، سورگلم و يكدار اقدام به احداث بهاربند و خريد انشعاب آب كرده و شترها توسط ساربان ها مديريت مي شوند.

با اين حال به نظر مي رسد تا رسيدن به راه حلي عملي براي مهار شتر اين سلطان بيابان كه اينك سلطان جاده ها شده است، اميدواري به آينده و آرزوي توفيق همچنان مطرح است.ك/۴

۷۱۹۹/۶۶۸/ ۶۷۵

گزارش از :حسن آتش زبان و خليل تنيده