تهران - يك مقام مسوول در مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور از انجام موفق دومين زايمان اضطراري با وضعيت بريچ در آمبولانس هاي اورژانس 115 خبر داد.

'آرزو دهقاني' روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا، افزود:‌ دومين زايمان بريچ ( زماني كه سر نوزاد بالا و پاهايش پايين است وضعيت بريچ گفته مي‌شود) روز گذشته و پس از اعزام امدادگران اورژانس 115 پايگاه جاده اي هرمودباغ از توابع شهرستان لار استان فارس هنگام انتقال مادري باردار به بيمارستان و در آمبولانس انجام شد.

وي گفت:‌ به دليل حاد بودن شرايط اين زايمان اضطراري ، امدادگران اورژانس اعزامي از پايگاه يادشده نوزاد پسر را كه در وضعيت بريچ قرار داشت به طوري كه بند ناف دور گردن وي پيچيده شده بود را در آمبولانس به دنيا آورده و پس از انجام اقدامات اوليه فوريت هاي پزشكي مادر و نوزاد را در شرايط عمومي مناسب به بيمارستان منتقل كردند.

وي اضافه كرد:‌ نخستين مورد از انجام زايمان اضطراري با وضعيت بريچ مربوط به روز سيزدهم فروردين امسال مي باشد كه توسط امدادگران اورژانس 115 استان كرمان در آمبولانس در حال حركت به سمت بيمارستان انجام شده است.

دهقاني در پاسخ به اين سئوال كه چرا برخي مادران دچار زايمان بريچ مي‌شوند، گفت: به طور طبيعي نوزاد در اواخر بارداري بايد در رحم داراي وضعيتي باشد كه سر او پايين و پاهايش بالا باشد، جنين‌ها معمولا به صورت سر به پايين در رحم مادر قرار دارند، و در هنگام زايمان ابتدا سرشان خارج مي‌شود اما به زماني كه سر نوزاد بالا و پاهايش پايين است وضعيت بريچ گفته مي‌شود كه در آن زايمان طبيعي كمي سخت است و بيشتر نياز به انجام سزارين خواهد بود.

اين كارشناس آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور توضيح داد:‌ اگر بيش از يك جنين در رحم مادر قرار داشته باشد، نيز احتمال زايمان بريچ وجود دارد.

وي اضافه كرد، هنگامي كه جنين در وضعيتي برعكس حالت يادشده نيز قرار بگيرد اين وضعيت قرارگيري را در فوريت هاي پزشكي بريچ مي‌ نامند.

وي افزود:‌ جنين‌هايي كه در وضعيت بريچ قرار دارند، را مي ‌توان به نحوي بي ‌خطر با زايمان طبيعي به دنيا آورد، اما براي اجتناب از عوارض احتمالي، بسياري از پزشكان جنين ‌هايي را كه در وضعيت بريچ قرار دارند با عمل سزارين به ‌دنيا مي ‌آورند.

اجتمام(4)**7029 ** 1569