تهران - مدیر عامل اتحادیه تعاونی های چای شمال كشور گفت: در حال حاضر برخی كارخانجات شمال كشور اقدام به خرید و فراوری چای سنواتی كرده اند كه ورود این چای به بازار مصرف می تواند علاوه بر خطرات بهداشتی منجر به تخریب بازار چای تولید داخل شود.

'مصطفی نصرالهی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: چای سنواتی مربوط به سالهای 84 تا 88 است كه این چای برای مصارف صنعتی مناسب بوده و به دلیل نداشتن كیفیت لازم برای انسان قابل مصرف نیست.

وی اظهار كرد: در حال حاضر به دلیل كمبود تولید چای خشك داخلی، بالا بودن هزینه های واردات و پایین بودن نرخ چای سنواتی، برخی سودجویان اقدام به خرید و فرآوری این محصول كرده اند تا پس از بسته بندی به بازار وارد كنند.

وی تصریح كرد: متاسفانه برخی كارخانجات شمال كشور با افزودن عطر، رنگ و طعم دهنده به فراوری مجدد این محصولات اقدام كرده اند.

این فعال بخش خصوصی گفت: این چای سنواتی به میزان 50 هزار تن مربوط به انبارهای سازمان تعاون روستایی است كه چندی پیش به بخش خصوصی با قیمت پایین فروخته شد و بایستی برای بخش صنعتی، كمپوست و صادرات صنعتی مصرف شود.

وی اضافه كرد: طی هفته گذشته در یكی از كارخانجات شهر آستانه بیش از 20 تن چای سنواتی در حال فراوری بود كه با حضور بازرسان استانداری و اداره تعزیرات استان گیلان جمع آوری و ضبط شد.

به گفته نصرالهی، هر كیلوگرم چای سنواتی خریداری شده از سازمان تعاون روستایی مربوط به سالهای 84 تا 88 با قیمت 1350 تومان و چای سنواتی مربوط به قبل از سال 84 نیز با قیمت 1200 تومان در انبارهای این سازمان معامله شده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های چای شمال كشور گفت: در حال حاضر قیمت هر كیلوگرم چای ممتاز تولید داخل بیش از هفت هزار تومان و چای شكسته بین سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد كه در صورت ورود چای سنواتی به بازار، نه تنها این محصول به دلیل فرآوری و بسته بندی قابل شناسایی نیست، بلكه با قیمتی در حدود چای تولید داخل سال جاری یا 10 درصد كمتر از آن به فروش می رسد.

وی تاكید كرد: به طور قطع ورود چای سنواتی بی كیفیت و غیرقابل مصرف به بازار موجب تخریب بازار چای داخلی می شود و اعتبار چای داخلی را از بین می برد و به طور حتم ضربه هولناكی به صنعت چای كشور است.

وی افزود: این اقدام توسط دست هایی در پشت پرده صورت گرفته كه روزی جزء خادمین و ذینفعان صنعت چای كشور بودند و امروز منافع خود را به منافع مردم و این صنعت ترجیح می دهند.

به گفته نصرالهی، امسال 84 هزار تن برگ سبز چای از چایكاران استان های گیلان و مازندران خریداری شده است.

اقتصام(4)**9186/1594