كرمان - مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: سالانه 100 هزار نفر از زندانیان سراسر كشور آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای را فرا می گیرند.

به گزارش ایرنا، رحیم مطهرنژاد شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این تعداد زندانی در 200 رشته مهارتی فنی و حرفه ای آموزش های لازم را می بینند تا پس از اتمام دوره محكومیت، حرفه ای را برای ورود به بازار كار یاد بگیرند.

وی بیان كرد: آمادگی داریم سالانه 100 هزار نفر از زندانیان را مشغول به كار كنیم اما در حال حاضر 60 هزار نفر از آنها مشغول بكار هستند و 40 هزار نفر نیز آماده اشتغال داریم.

وی خاطرنشان كرد: زندانیان برای مدیریت اوقات فراغت باید مشغول بكار شوند زیرا كار برای زندانیان علاوه بر اینكه آنها را سرگرم می كند منبع درآمدی برای خانواده مددجویان نیز محسوب می شود.

مطهرنژاد با بیان این كه 50 درصد از درآمد زندانی به خانواده وی پرداخت می شود افزود: 20 درصد هم برای فرد پس انداز می شود تا بعد از آزادی پرداخت شود.

وی گفت: جامعه افراد زندانی را هنوز به خوبی نمی پذیرد كه این نقطه خطری است و اگر بعد از آزادی به این افراد كار داده شود برگشت مجدد آنها به زندان كاهش می یابد.

وی تصریح كرد: تاكنون به 25 هزار زندانی از 100 میلیون ریال تا 250 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است كه بررسی ها نشان می دهد بازگشت مجدد این افراد بسیار كم بوده و از سوی دیگر آنها جزء افراد خوش حساب سیستم بانكی بوده و اقساط خود را در زمان مشخص پرداخت كرده اند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: سوء پیشینه از دیگر مشكلات زندانیان است كه مانع از اشتغال آنها در جامعه می شود و برای رفع این مشكل باید زندانیان را به دو بخش جرایم خشن و افرادی كه تخلفات سطحی انجام داده اند، تقسیم كرد.

وی خاطرنشان كرد: می توان برای افرادی كه دچار تخلفات سطحی شده اند یا سایر افراد زمانی را تعیین كرد كه اگر در این مدت تخلفی را دوباره انجام ندادند سابقه آنها پاك شود.

وی با تفكیك زندانیان به سه گروه گفت: گروه نخست در زندان هستند، گروه دوم پشت دیوارها برای ما كار می كنند و دسته سوم هم زندانیان رای باز كه به آنها اجازه می دهند در زندان های نیمه باز كار كنند.

مطهرنژاد بیان كرد: باید راهكاری اندیشیده شود تا زندانیانی كه برای جامعه خطری ندارند با دست بند یا پا بند الكترونیكی فعالیت آنها كنترل شود كه این موضوع هم اكنون در سطح كشور شروع شده است.

وی تولید ثروت برای مددجویان و خانواده آنان را یكی از فعالیت های بنیاد تعاون زندانیان ذكر كرد و گفت: در حال حاضر بنیاد در یكهزار نقطه كشور در بخش های مختلف كشاورزی، تولید پوشاك، صنایع فلزی، كارهای عمرانی و غیره فعالیت دارد.

مطهرنژاد افزود: هم اكنون 185 انجمن حمایت از زندانیان در سطح كشور وجود دارد كه به صورت مردم نهاد هستند.ك/2

7444/8154/2624