تهران - معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: يكهزار و 86 زوج از محل نيات واقفان و عوايد موقوفات، كمك هزينه ازدواج و نيز كمك هاي نقدي دريافت كرده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «احمد شرفخاني» روز سه شنبه در نشست خبري افزود: اين طرح پس از احصا نيات وافقان كه شامل نيت ازدواج و يا كمك به امر ازدواج در ابعاد مختلف از جمله كمك هزينه جهيزيه، اسكان موقت دو يا پنج ساله، كمك مالي و مقدمات برگزاري مراسم ازدواج بود، امسال به اجرا در آمد.

وي گفت: طرح «پيوند آسماني» در 17 استان كشور همزمان با سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) اجرا شد كه به صورت نمادين كاروان جهيزيه كه قرار بود به افراد مستحق داده شود، در سطح شهرها به حركت درآمد.

معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: اين مراسم در 63 بقعه در نقاط مختلف كشور اجرا و حدود 52 خطبه عقد نيز در اين روز مبارك در جوار آستان مقدس امامزاده ها قرائت شد.

شرفخاني گفت: در ساير استان ها نيز مراسم جشني برگزار شد تا خيرين و افراد نيك انديش درباره وقف اموال خود با موضوع ازدواج، آگاهي لازم را به دست آورند كه اين حركت با استقبال چشمگير مواجه شد.

وي افزود: در اين مراسم يكهزار و 565 نفر از افراد خير اعلام آمادگي كردند تا اموال خود را در زمينه ازدواج وقف كنند.

شرفخاني با بيان اينكه يكي از وظايف اصلي سازمان اوقاف و امور خيريه، اجراي صحيح نيات واقفان خير انديش است، ادامه داد: اين سازمان به عنوان امين و متولي موقوفات وظيفه دارد در حفظ و نگهداري و به روز رساني موقوفات و بهره وري آنها با نگاه اقتصادي، مديريت دقيقي داشته باشد.

معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: در اين رابطه طرح مهندسي نيات واقفان از يك سال گذشته آغاز شده تا روش هاي نويني را براي اجراي صحيح نيات واقفان و بهره مندي افراد نيازمند از عوايد موقوفات به كار گيرد.

به گفته شرفخاني، شفاف سازي هزينه كرد عوايد موقوفات و نظام مند كردن مصرف عوايد موقوفات در راستاي جلب اعتماد عمومي و گسترش وقف جديد در جامعه از ديگر اهداف اجراي اين طرح است.

وي افزود: سازمان اوقاف و امور خيريه پس از بررسي و كار كارشناسي در نهايت 800 نيت موقوفه را احصا كرده است.



** 760 زائر از محل عوايد موقوفات به مشهد مقدس مشرف مي شوند

معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: در راستاي اجراي نيات واقفاني كه به منظور كمك به افراد مستمندي كه تاكنون موفق نشده اند به مشهد مقدس سفر كنند، امسال 760 زائر از محل عوايد موقوفات به حرم رضوي مشرف مي شوند.

شرفخاني افزود: اعزام كاروان حرم رضوي از 30 شهريور ماه مقارن با عيد سعيد غديرخم آغاز مي شود و تا هفتم آبان ماه ادامه دارد.

وي تصريح كرد، تمامي هزينه اين سفر از محل اجراي نيات واقفان مرتبط با زيارت حرم امام رضا(ع) تامين مي شود.



** اجراي طرح «مهر تندرستي» در 26 استان كشور

معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه از اجراي طرح «مهر تندرستي» بمنظور اجراي نيات واقفان در زمينه دارو و درمان اشاره كرد و گفت: اين طرح بنا بر نيات واقفان مبني بر پرداخت هزينه دارو، معالجه بيماران بي بضاعت، مخارج جاري بيمارستان و تجهيز بيمارستان ها و درمانگاه هاي موقوفه آذر ماه در 26 استان برگزار مي شود.

شرفخاني افزود: در زمان اجراي اين طرح در استان هايي كه چنين نياتي از سوي واقفان صورت نگرفته، برنامه هايي تدارك ديده ايم تا افراد خير نسبت به اينگونه از وقف ها اطلاعات لازم را به دست آورند.



** اجراي طرح «دست هاي مهرباني» در 22 استان كشور

شرفخاني از اجراي طرح «دست هاي مهرباني» در 14 اسفند ماه و در 22 استان كشور خبر داد و گفت: اين طرح درباره اجراي نيات واقفان ايتام و بي سرپرستان است كه شامل تامين هزينه هاي تحصيلي اين افراد، خريد لباس و حمايت از پرورشگاه ها است.

وي ادامه داد: شناسايي افراد مستمند و مستحق دريافت عوايد موقوفات از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه صورت مي گيرد. البته اين به معناي آن نيست كه افراد نيازمند به ادارات اوقاف مراجعه كرده و در خواست كمك كنند.

شرفخاني افزود: نهادهايي چون كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي متولي اين كار هستند و سازمان اوقاف از طريق تشكيل ستادهايي در سطح استان ها، اقدام به شناسايي افراد مستحق مي كند تا نيات واقفان به صورت صحيح و درست اجرا شود.

فراهنگ(3) ** 1883 ** 1071