ارومیه - متخصص گوش،حلق، بینی و فلوشیپ بینی و سینوس مراكز درمانی ارومیه گفت: لوزه سوم در كودكان باید جدی گرفته شود.

رضا ثمره ای روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ناحیه گلو به طور طبیعی بافت های لنفاوی به شكل لوزه وجود دارد كه علاوه بر لوزه های موجود در دو طرف گلو، لوزه سوم یا آدنوئید در قسمت بالا و پشت كام نرم در پشت سوراخ های بینی قرار می گیرند.

وی اظهار كرد: این لوزه ها در دوران كودكی بیشترین علائم را ایجاد می كنند و به تدریج با افزایش سن كودك بافت لوزه ها خصوصا لوزه سوم دچار پسرفت و كوچكی می شود.

وی اضافه كرد: البته در عده ای از كودكان بافت ناحیه لوزه سوم یا آدنوئید از ابتدا به شكل غیر عادی بزرگ بوده یا در طول زمان پسرفت نمی كند و باعث ایجاد علائم در كودك می شود.

متخصص گوش،حلق، بینی و فلوشیپ بینی و سینوس مراكز درمانی ارومیه گفت: تنفس دهان باز و گرفتگی بینی، عفونت های مكرر گوش، كاهش شنوایی، سینیوزیت های مكرر و و مقاوم به درمان و احتمال شب ادراری ثانویه در كودكان از علائم بزرگی لوزه سوم است.

ثمره ای افزود: والدین با مشاهده این علایم در كودكان خود باید به پزشك مراجعه كنند تا با معاینه و بررسی های رادیولوژیكی وجود یا عدم وجود لوزم سوم در كودك مشخص شود.

وی اظهار كرد: در این مرحله بر اساس وضعیت كودك، با درمان دارویی یا جراحی، لوزه سوم درمان می شود.

وی اضافه كرد: در افرادی كه به علت بی توجهی به علایم لوزه سوم در دوران رشد،به هنگام تنفس دهان باز نگه داشته می شود این تنفس مداوم باعث ایجاد تغییر شكل های دائمی در دندان ها، تغییر شكل فك فوقانی و تحتانی و همچنین اختلال دائمی در شنوایی می شود.

وی ادامه داد: اصلاح این عوارض سخت تر از درمان ساده بزرگی لوزه سوم است كه باید جدی گرفته شود.

8137/583