تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳

ورامين - تهران بزرگ - حسن فرحبخشيان متخلص به 'ژوليده نيشابوري' از شاعران به نام ايران اسلامي است كه در سال 1325 هجري شمسي در شهر نيشابور بدنيا آمد.

وي كه علاقه وافري به خاندان عصمت و طهارت داشت، سرودن شعر را از سن 12 سالگي آغاز كرد و اشعار بسياري در كرامت ائمه اطهار سرود.

وي در خرداد سال 42 در مدرسه فيضيه پاي منبر امام خميني(ره) دو بيت شعر درباره اهميت و ارزش ولايت فقيه سرود و آن مجلس را چنان متحول كرد كه بعد از پايان سخنراني امام، دستگير و به زندان ساواك قم برده شد.

وي سپس به بند يك زندان قصر منتقل شد كه پس از چند روز در بين راه بند تا محل بازپرسي با مرحوم آيت الله طالقاني ملاقات كرد كه ايشان به دژخيمان گفت: اين ژوليده شوريده خاكي را از كجا مي آوريد.

بعد از چندين ديدار با آيت الله طالقاني وي نام ژوليده را بر حسن فرحبخشيان نهاد.

اين شاعر بلند مرتبه طي سه بار دستگيري توسط عوامل ساواك به مدت چهار سال و سه ماه در زندانهاي رژيم ستم شاهي به سر برد.

وي در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، نيز در جبهه‌هاي نبرد حضور يافت و برخي سروده‌هاي حماسي وي به آن دوران برمي‌گردد.

وي از سال 1368 تا زمان وفات در شهرستان ورامين سكونت داشته و در طول دوران 8 سال دفاع مقدس يكي از فرزندان وي به نام مهدي به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

مرحوم ژوليده در روز ورود امام خميني (ره) به ميهن اسلامي اشعار طولاني با نام در بهار آزادي جاي شهدا خالي را سرود كه مورد محبت امام قرار گرفت.

از استاد ژوليده نيشابوري بيش از 40 جلد كتاب شعر باقي مانده است كه از جمله مي توان به آثاري همچون، چكمه پوشان پهلوي، چه كنم دلم مي سوزد، همراز با حافظ، ارمغان اهل بيت، گلبانگ عشق، سفينه نور و اي چشمها بگريي اشاره كرد.

ژوليده نيشابوري در روز پنج‌شنبه 19 مهر ماه 1386 در سن 66 سالگي درگذشت و در گورستان حسين رضا شهر ورامين به خاك سپرده شد.

تهرام/7254/591