نيكشهر، زاهدان- اختلاف و نزاع بيش از دو ساله دو طايفه جاوشيري و نوركي ساكن در روستاي سيف آباد و شهر اسپكه بخش لاشار از توابع شهرستان نيكشهر در جنوب استان سيستان و بلوچستان با همت شوراي تامين، روحانيون، معتمدان و ريش سفيدان محلي با صلح و سازش خاتمه يافت.

به گزارش ايرنا، فرماندار نيكشهر روز يكشنبه در آيين صلح و سازش اين دوطايفه گفت: دو طايفه ساكن در منطقه لاشار بيش از دو سال به دليل اختلاف جزئي چندين بار به نزاع هاي دسته جمعي و درگيري لفظي و فيزيكي پرداخته بودند كه نتيجه اين اختلافات و درگيريها زخمي شدن چند نفر از دو طرف بوده است.

'صاحب گل صالحي' افزود: در مدت دو سال گذشته بزرگان طوايف و روحانيون منطقه، مسوولان اجرايي، قضايي و امنيتي تمام تلاش خود را براي صلح و سازش بين اين دو طايفه بكار گرفته بودند كه در نتيجه امروز منجر به صلح و سازش شد و بزرگان و ريش سفيدان دو طايفه جاوشيري و نوركي بدون دريافت ديه، رضايت كامل خود را از يكديگر اعلام و صلح و آشتي كردند.

فرماندار نيكشهر انجام كارهاي عمراني را در گرو وجود امنيت پايدار در منطقه دانست و عنوان كرد: معتمدان و ريش سفيدان طوايف و قبايل بايد در اين زمينه بيش از ديگران تلاش كنند.

حجه الاسلام احمد لطفيان سرگزي امام جمعه نيكشهر و مولوي عبدالله وحيديفر امام جمعه اهل سنت اين شهر نيز در اين آيين با استناد به آيات و رواياتي در ارتباط با ضرورت اخوت و برادري ميان مؤمنان گفتند: قرآن همواره مسلمانان را به اخوت و برادري فراخوانده و از كينه، عداوت و دشمني نهي كرده است.

رييس حوزه قضايي شهرستان نيكشهر نيز با اشاره به گذشت دو طرف از تلاشهاي معتمدان و ريش سفيدان در برقراري صلح و سازش ميان اين دو طايفه تقدير كرد و از حاضران خواست نسبت به رفع اختلافات همكاري لازم با دستگاه قضايي را داشته باشند.

حجت الاسلام عبدالله سپاهي گفت: ايجاد امنيت و پرهيز از اختلاف در ميان طوايف تاثير بسزايي در توسعه، عمران و آباداني منطقه دارد.

رييس حوزه قضايي نيكشهر وجود شوراي حل اختلاف و همكاري معتمدان و ريش سفيدان با حوزه قضايي را از عوامل مهم در برقراري صلح و سازش و مختومه شدن پرونده هاي اختلاف در اين شهرستان عنوان كرد. ك/2

7306 / 653