زنجان- رييس آموزش و پرورش استثنايي استان زنجان گفت: نبود فضاي آموزشي مناسب و كافي از دغدغه هاي دانش آموزان استثنايي استان زنجان است.

رضا ربيعي روز دوشنبه در آستانه روز جهاني عصاي سفيد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به مشكلات پيش روي آموزش و پرورش استثنايي استان زنجان افزود: مدارس استثنايي به ويژه در مركز استان، با كاربري استثنايي ساخته نشده اند بنابراين با نقايصي مواجه هستند.

وي خاطر نشان كرد: متاسفانه تنها مدرسه استثنايي خير ساز كه احداث آن را مرحوم حا ج رجبعلي مقدم وعده داده بودند در مرحله كلنگ زني باقي مانده و پيشرفتي نكرده است.

رييس آموزش و پرورش استثنايي استان زنجان از راه اندازي مركز جامع تشخيص و توانبخشي و اختلالات يادگيري در زنجان خبرداد و گفت: اين مركز كه در خيابان صدر جهان احداث شده در حال تجهيز است.

ربيعي ادامه داد: با جذب نيروهاي مجرب در مركز جامع تشخيص و توانبخشي و اختلالات يادگيري زنجان افراد استثنايي در مرحله تشخيص و درمان تحت پوشش قرا مي گيرند.

وي يادآور شد: اين مركز شامل يك در مانگاه نيز هست.

رييس آموزش و پرورش استثنايي استان زنجان با بيان اينكه همكاري خيرين و نهادهاي مختلف در رفع نيازهاي معلولان ضرورتي انكار ناپذير است گفت: متاسفانه حمايت از دانش آموزان استثنايي به صورت منسجم انجام نمي شود.

ربيعي خاطر نشان كرد: عيني كردن برنامه هاي آموزشي لازمه تسهيل آموزش دانش آموزان استثنايي است بنابراين خيرين مي توانند با حمايت از مدارس استثنايي در هوشمند سازي مدارس ياريگر آموزش و پرورش باشند.

وي يادآور شد: درصورتيكه تعداد دانش آموزان آسيب ديده در هر گروه آسيب ديده حداقل 25 نفر باشند امكان صدور مجوز براي مدرسه جداگانه وجود دارد اما به دليل به حد نصاب نرسيدن اغلب اين گروه ها، دانش آموزان آسيب ديده گروه هاي مختلف در يك مدرسه تحصيل مي كنند.

رييس آموزش و پرورش استثنايي استان زنجان گفت: اكنون 26 مدرسه و كلاس زميمه در سراسر استان زنجان به دانش آموزان با نياز ويژه خدمات ارائه مي دهند.

ربيعي با اشاره به اينكه هنوز ثبت نام دانش آموزان استثنايي به اتمام نرسيده است ابراز كرد: تاكنون 800 دانش آموز استثنايي در مدارس استثنايي ثبت نام كرده اند،160 نفر نيز در قالب آموزش تلفيقي در مدارس عادي مشغول به تحصيل شده اند.

وي اظهار كرد: برخي دانش آموزان كه توان حضور در مدارس عادي را دارند روانه اين مدارس مي شوند تا در ارتباطات اجتماعي نيز تقويت شوند.

522/7324