تربت حيدريه - جمعي از زعفرانكاران تربت حيدريه خواستار حمايت مسوولان بخش كشاورزي از اين محصول استراتژيك و ساماندهي آن شدند.

برخي از آنان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي با اشاره به ظرفيت بسيار منطقه در توليد زعفران گفتند: زعفران محصول مهم و استراتژيك محسوب مي شود كه هنوز متولي خاصي ندارد.

آنان افزودند: با نزديك شدن به زمان جمع آوري گل زعفران، اميدواريم مسوولان بخش كشاورزي در حمايت از اين محصول و كوتاه كردن دست دلالان از زعفران اقدمات اساسي انجام دهند.

يك كشاورز زعفرانكار تربت حيدريه گفت: بلاتكليفي در فروش محصول زعفران مهمترين دغدغه كشاورزان است كه هنوز نتوانسته ايم حامي داشته باشيم.

'حسين رضواني' كه هر سال حدود 40 هكتار از زمين خود را به كاشت زعفران اختصاص مي دهد، افزود: جا دارد اين محصول مهم و استراتژيك همانند محصولات ديگر كشاورزي همچون گندم مورد حمايت دولت قرار گيرد تا دست دلالان از آن كوتاه شود.

وي اظهار داشت: هر سال در فصل برداشت زعفران كه از اوايل آبان ماه آغاز مي شود، دلالان با قيمت اندك گل زعفران را خريداري مي كنند و با هزينه ناچيز زعفران استحصال شده را با قيمت بسيار مي فروشند.

يك كشاورز زعفرانكار شهرستان زاوه نيز گفت: دولت قبلي، درسال گذشته وعده راه اندازي صندوق حمايت از محصول زعفران را به كشاورزان داد كه تاكنون عملي نشده است.

'غلامعلي بيگي' افزود: با توجه به اينكه خشكسالي هاي اخير خسارات بسيار به زعفرانكاران زاوه وارد كرده و سطح زيركشت اين محصول را كاهش داده است، لازم بود كميته اي در اين زمينه تشكيل مي شد و از زعفرانكاران حمايت مي كرد.

وي گفت: اغلب زعفرانكاران اين منطقه محصول خود را به دلالان مي فروشند كه اين امر به اقتصاد اين بخش خسارت وارد مي كند.

يك زعفرانكار ديگر گفت: به رغم اينكه اين منطقه قطب مهم توليد زعفران است، اتحاديه ‏اي در اين شهرستان نداريم و فقط يك نماينده از اتحاديه استان در اينجا فعاليت دارد.

'حسين شريفي' افزود: نبود متولي در بخش زعفران باعث شده مافياي آن شكل بگيرد به طوري كه نمي گذارند خارج از ميل آنان تصميمي گرفته شود.

وي اظهار داشت: مافياي زعفران با برنامه ريزي از قبل تعيين شده دست زعفرانكاران شهرستان را از داشتن يك بازوي قدرتمند در بازار زعفران قطع كرده است.

نماينده مردم تربت حيدريه، مه ولات و زاوه در مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: تربت حيدريه يكي از توليدكنندگان برتر زعفران در كشور است به طوري كه بيشترين توليد زعفران ايران و جهان در اين منطقه توليد مي شود.

'ابوالقاسم خسروي' افزود: با وجود اينكه بيش از 30 درصد زعفران ايران در منطقه تربت حيدريه توليد مي شود، كشاورزان اين شهرستان نتوانسته اند در بازار عرضه اين محصول به خوبي وارد شوند.

وي به لزوم ايجاد بورس مركزي زعفران در تربت حيدريه اشاره كرد و گفت: براي اين منظور بايد شركتي به ثبت برسد كه اعضاي آن متشكل از افراد بومي منطقه باشند.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: تربت حيدريه با جايگاه واقعي خود در بازار زعفران فاصله بسيار دارد و راه حل آن تشكيل كارگروه زعفران، عملياتي شدن آن و همچنين جذب سرمايه و سرمايه گذار قوي است.

خسروي گفت: با توجه به اينكه وزير جهاد كشاورزي وقت، سال گذشته دستور تشكيل صندوق حمايت از زعفرانكاران با كمك تعاوني ها را به مسوولان خراسان رضوي ابلاغ كرد، براي حمايت از كشاورزان بايد اين صندوق ايجاد شود.

وي ادامه داد: در اين صندوق سهم تعاوني ها 51 درصد و سهم دولت 49 درصد در نظر گرفته شده است.

وي افزود: زعفران، كالاي استراتژيك در كشور محسوب مي شود و منطقه تربت حيدريه با داشتن 20 هزار هكتار سطح زير كشت و توليد 50 درصد از زعفران مرغوب كشور، آمادگي لازم براي عرضه اين محصول در بازارهاي داخلي و جهاني را دارد.

نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: با آغاز فصل برداشت زعفران، دلالان و سودجويان وارد بازار اين محصول مي شوند به طوري كه با خريد فله اي و ارزان گل زعفران به كشاورزان خسارت وارد مي كنند.

خسروي گفت: با توجه به اينكه مسوولان جهاد كشاورزي قول داده اند تمام تعاوني هاي كشور را در تعيين حداقل قيمت و قيمت توافقي خريد زعفران وارد عمل كنند، اميدواريم اين وعده هر چه زودتر اجرايي شود.

وي افزود: هم اكنون در شهرستان تربت حيدريه تنها چند نفر تصميم گيرنده اصلي در زمينه قيمت زعفران هستند به طوري كه خريد هر كيلو گرم زعفران در فصل برداشت به قيمت حدود پنجاه ميليون ريال انجام مي شود و دلالان در هر كيلو گرم زعفران حدود 20 ميليون ريال سود مي برند.

وي اظهار داشت: دولت با خريد تضميني زعفران از كشاورزان و بسته بندي مناسب و استاندارد، مي تواند عرضه اين محصول را در بازارهاي جهاني به دست گيرد كه اين امر باعث افزايش ارزآوري براي كشور نيز خواهد شد.

خسروي با اشاره به احداث پژوهشكده زعفران در تربت حيدريه افزود: ساخت اين پژوهشكده از سال 1387 در اراضي پارك جنگلي پيشكوه اين شهرستان آغاز شده كه هنوز به بهره برداري نرسيده است.

وي گفت: با بهره برداري از اين پژوهشكده، سه گروه پژوهشي توليد زعفران، فرآوري زعفران و اقتصاد و بازاريابي زعفران در آن فعاليت خواهند كرد كه كمك بزرگي براي كشاورزان اين منطقه خواهد شد.

وي افزود: بيشترين زعفران خراسان رضوي در تربت حيدريه، زاوه، كاشمر، رشتخوار و مه ولات توليد مي شود كه مقدار آن در تربت حيدريه 60 تن در سال است./4

2691 /664