شهركرد - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري با تاكيد بر لزوم حفاظت از منابع طبيعي در راستاي توسعه پايدار، گفت:دفاع متعصبانه از منابع طبيعي بدون در نظر گرفتن منافع ملي به اين منابع آسيب جدي وارد مي كند.

'خسرو عبداللهي' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه ميزان چراي دام در مراتع چهارمحال و بختياري هفت تا هشت برابر بيشتر از ظرفيا مراتع، است؛گفت: اين معضل به اين عرصه ها فشار وارد كرده و تخريب مراتع را شدت مي بخشد.

وي ادامه داد:به منظور حفاظت از منابع طبيعي، لازم است در موضوعات اقتصادي و اجتماعي مربوط به عرصه هاي طبيعي در سطح ملي توجه ويژه و در صورت لزوم در برخي قوانين تجديد نظر شود.

عبداللهي با بيان اينكه منابع طبيعي بستر توسعه پايدار را فراهم مي كند، گفت:براي توسعه علمي آبخيزداري و اصلاح مراتع و مشاركت دادن فعالانه مردم و تشكل هاي مردم نهاد و هماهنگي بين بخشي دستگاه هاي اجرايي در حفظ و گسترش منابع طبيعي بايد گام هاي مؤثر و مفيدي برداشته شود.

اين مسئول در اداره كل منابع طبيعي استان، افزود:مراتع با پوشش متنوع گياهي خود، بستر مناسبي براي توسعه پايدار، اشتغال جامعه عشايري و روستايي، بقاي حيات موجودات زنده و تقويت محيط زيست ايجاد كرده است ولي به دليل خشكسالي، وجود دام مازاد بر ظرفيت مـراتع و چراي بي رويه دام، تـغيير كاربري زمين ها، فرسايش خاك، بوته ‌كني و بهره برداري هاي غيركارشناسي و غيراصولي و آتش سوزي با تهديد نابودي و تخريب مواجه شده است.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال وبختياري اضافه كرد:اجراي طرح هاي متناسب با اقليم منطقه و بر اساس اصول حفاظت محيط زيست، از راهكارهاي كاهش تخريب مراتع و زمين هاي ملي است.

به گزارش ايرنا، ۸۶.۶ درصد از مساحت چهارمحال وبختياري را اراضي ملي شامل جنگل ها و مراتع تشكيل مي دهد.

از يك ميليون و يكصد هزار هكتار از مراتع چهارمحال وبختياري، ۶۴ هزار هكتار آن را گونه هاي گياهي و مرتعي گون تشكيل مي دهد.

547/