به گزارش عصر دوشنبه روابط عمومي سازمان منطقه آزاد انزلي به ايرنا، 'اكبر تركان' در اين بازديد اظهار كرد: به منظور همكاري در ساخت بندر كاسپين، مذاكراتي با مهندس صدر رييس سازمان بنادر و دريانوردي كشور صورت گرفت و بر اين اساس در ادامه مسير ساخت شاهد همكاري اين سازمان براي تكميل و اداره آن خواهيم بود.
وي با اشاره به تأخير بوجود آمده در مسير اجراي پروژه بندر كاسپين به دليل كمبودهاي مالي منطقه آزاد انزلي ابراز اميدواري كرد كه با مشاركت سازمان بنادر، با بهره برداري از اين بندر شاهد افزايش ظرفيت هاي كشور در استفاده از توانمندي هاي ترانزيتي بين المللي همچون كريدور شمال - جنوب باشيم.
مشاور رييس جمهوري و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد با بيان اينكه مناطق آزاد بايد تا سال 1404 به الگويي از پيشرفت و توسعه ايران اسلامي در منطقه تبديل شوند، بر لزوم تدوين و اجراي برنامه هاي توسعه اي در چارچوب طرح جامع از سوي اين مناطق تأكيد كرد.
وي خاطرنشان ساخت: هم اكنون چند منطقه داراي طرح جامع بوده و مابقي نيز در مرحله تصويب و تدوين طرح جامع و راهبردي براي اجراي وظايف خود هستند چراكه دارا بودن برنامه و شفاف سازي در تمامي امور مالي و فعاليت هاي اقتصادي، دو رويكرد اصلي مديريتي در مناطق آزاد است .
تركان درپاسخ به سوالي درخصوص گسترش دامنه تردد خودروهاي خارجي با پلاك منطقه آزاد به همه استان گيلان گفت: اين محدوده متناسب با شرايط و ويژگي هاي منطقه و ظرفيت هاي استان تعيين شده كه در اين ميان نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت به عنوان محل تردد سرمايه گذاران و گردشگران خارجي و ساير متغيرهاي اقتصادي و گردشگري نقش موثري داشته است.
مشاور رييس جمهوري و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد با اشاره به امكان استفاده از خودروهاي خارجي پلاك گذاري شده در منطقه آزاد انزلي تا شعاع 50 كيلومتري تصريح كرد: درحال حاضر باتوجه به شرايط موجود، برنامه اي براي گسترش دامنه تردد خودروها نداريم.
تركان با بيان اينكه منطقه آزاد انزلي نسبت به ساير مناطق آزاد كشور از عمر كمتري برخودار است، در خصوص عملكرد آن اظهار داشت: مسرور مديرعامل جديد اين منطقه از وضعيت منطقه راضي نيست و ما ضمن قدرداني از زحمات مديران پيشين، از شرايط موجود منطقه راضي نيستيم كه اميدواريم با تلاش و همكاري مضاعف، اين منطقه به جايگاه واقعي خود دست يابد.
وي ادامه داد: با توجه به ظرفيت هاي فراوان در حوزه هاي مختلف گردشگري، ترانزيتي، تجاري و... منطقه آزاد انزلي مي تواند به الگويي براي تحقق برنامه ايران 1404 بدل شود.
مشاور رييس جمهوري درجريان بازديد از منطقه آزاد انزلي از پروژه هاي مختلف عمراني و زيرساختي در حال اجراي آن همچون موج شكن هاي بندر كاسپين، تقاطع غيرهمسطح، ساختمان اداري و آتش نشاني، واحدهاي توليدي ايراني و خارجي در شهرك صنعتي و محدوده صنعتي منطقه و بندرگاه انزلي ديدن كرد و از نزديك با توانمندي هاي منطقه و مسائل فعالان اقتصادي اين منطقه آشنا شد.
بندر كاسپين منطقه آزاد انزلي با 25 پست اسكله با طول پهلوگيري چهار هزار و 720 متر و به ظرفيت سالانه 15 ميليون تن در حال احداث است.
ظرفيت اوليه اين بندر ساليانه سه تا پنج ميليون تن و ظرفيت نهايي اين بندر به 15 ميليون تن خواهد رسيد. در اين مجتمع بندري ، مساحت بخش عملياتي 187 / 5 هكتار ، مساحت بخش مستقل بندري 32 / 5 هكتار و مساحت بخش اداري آن 33 هكتار در نظر گرفته شده كه مجموعاً در مساحتي بالغ بر 353 هكتار احداث خواهد شد.
اين بندر قابليت پهلوگيري كشتي هاي بزرگ با آب خور 9 متر و ظرفيت 12 هزار تن كالاي تجاري و 20 هزار تن كالاي نفتي را خواهد داشت.
اين بندر با هدف ايجاد نسل سومي از بنادر در حاشيه درياي خزر، در مجتمع بندري كاسپين منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي با پنج پايانه اصلي با مساحت124 / 1 هكتار در نظر گرفته شده كه نوع فعاليت و كاربرد اسكله هاي آن مطابق استانداردهاي روز جهاني طراحي شده و اهدافي نظير انتقال كالاي ترانزيتي و كانتينري متعلق به كشورهاي مختلف در چارچوب توافقات محور شمال – جنوب ، حمل و نقل دريايي شامل ( مسافر و بار و مواد سوختي ) و توسعه صنايع دريايي و فعاليت هاي وابسته به آن را دنبال مي كند.ك/1
620/695
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
بندرانزلي - مشاور رييس جمهوري و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد در بازديد از منطقه آزاد انزلي گفت: بندر كاسپين با مشاركت سازمان بنادر ساخته مي شود .