مشهد - مدیركل حمل ونقل و پایانه های خراسان رضوی گفت: ایستگاه راه آهن شهید مطهری مشهد قابلیت تبدیل به بندر خشك را دارد.

'حمیدرضا شهركی ثانوی' روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: قابلیت ایستگاه مذكور به دلیل قرارگیری در مسیر كریدور شمال - جنوب و شرق به غرب و نیز كریدورتوسعه محور شرق كشور و برخورداری از ظرفیت های بسیار است.

وی گفت: اینك در این ایستگاه عملیات حمل ونقل تركیبی به طور كامل اجرا می شود و تخلیه و بارگیری كالاها و مواد از كامیون ها به قطار و برعكس صورت می گیرد.

وی ادامه داد: حضور شركت های حمل ونقل بین المللی توانمند در این ایستگاه، امكانات ریلی مناسب در آن چون امكان تخلیه و بارگیری انواع واگن مسقف، لبه بلند، لبه كوتاه، مخزن دار و فله بر در آن از جمله ظرفیت های این ایستگاه است.

به گفته وی ، در این ایستگاه راه آهن كه فعالیت آن فقط در زمینه باری است هم اینك 10 خط ریلی قابل استفاده وجود دارد كه به وسیله خطوط فرعی به سایت های مختلف اتصال دارد.

وی افزود: هم اینك بیشترین تخلیه بار در ایستگاه مربوط به مازوت و كنجاله و بیشترین حجم بارگیری نیز سیمان است.

وی اظهار كرد: در این محل مجموعه ای از امكانات لازم برای یك بندر خشك اعم از شركت های حمل و نقلی بخش خصوصی، انبارهای شركت پخش فرآورده های نفتی، مخازن سوخت، ایستگاه های تخلیه و بارگیری، سیلوهای نگهداری و بارگیری غله، انبارهای خصوصی، گمرك و دستگاه های مرتبط قرار دارد و نیز عملیات 'ترانس شیپمنت' راحت در این ایستگاه انجام می شود.

وی با بیان اینكه مجتمع خدمات رفاهی و تیرپارك(توقفگاه ترانزیتی) نیز در این محدوده ساخته شده و در حال توسعه است، گفت: محور ترانزیتی شرق كشور هم از این ایستگاه می گذرد و محل اتصال راه آهن به جاده است و در واقع مجموعه ای از ظرفیت های بالقوه برای تبدیل شدن این ایستگاه به بندر خشك در آن است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب این ایستگاه به عنوان توزیع كننده كالاهای وارداتی از بنادر جنوبی به استان های همجوار گفت: وجود صنایع متنوع در خراسان رضوی ، نزدیكی به افغانستان و پایانه های مرزی همجوار با تركمنستان به عنوان دروازه عبور یا مقصد كالاهای ترانزیتی و صادراتی، نزدیكی این پایانه به بنادر شمالی و سرمایه گذاری خوب بخش خصوصی در این ایستگاه از جمله دیگر ظرفیت های آن است.

وی بیان كرد: از سویی سالانه بیش از 872 هزار تن محمو له ترانزیت ورودی و دو میلیون و 469 هزار و 311 تن ترانزیت خروجی از این استان انجام می شود.

به گفته وی، 28 درصد ظرفیت ترانزیتی كشور و حدود 37درصد عبور محموله های صادراتی به میزان دو میلیون و 765 هزار و 381 تن در سال 91 از چهار پایانه مرزی استان به عنوان مبادی ورودی و خروجی رسمی مجاز زمینی كشور مشترك با افغانستان و تركمنستان عبور كرده كه این خود از جمله زمینه های فراهم بودن تبدیل این ایستگاه به بندر خشك است.

شهركی ثانوی افزود: اگر این توانمندی و ظرفیت بالقوه به فعل درآید و بدرستی در قالب یك منطقه عملیاتی درحوزه حمل و نقل تركیبی و بندر خشك از آن استفاده شود می توان بسیاری از مسائل و محدودیت های موجود در این حوزه را رفع و هزینه ها را كاهش داد ضمن آنكه آثار ارزشمند اقتصادی هم برای منطقه و كشور در بر دارد.

وی با بیان اینكه چندین بندر خشك در سطح كشور شامل امیرآباد مازندران و شهریار سلفچگان نیز تاكنون فعال شده گفت: با توجه به ظرفیت های وسیع منطقه خراسان رضوی و ایستگاه راه آهن شهید مطهری پیگیری های لازم و مكاتبات برای اخذ موافقت های لازم جهت ایستگاه شهید مطهری مشهد از كارگروه ترانزیت كشور انجام شده و موضوع در دست پیگیری است.

بنادر خشك شامل یك یا چند پایانه تركیبی است كه به یك یا چند بندر ساحلی با استفاده از یك شیوه حمل و نقلی كه عمدتا ریلی است، متصل است.

این بنادر در زمینه جابجایی بین المللی كالا در ارتباط با مقاصد كالاهای وارداتی یا مبادی كالاهای صادراتی قرار دارد كه به تاسیسات زیربنایی مجهز شده و خدمات حمل و انبار كردن موقت انواع كالاها و همچنین انواع سرویس های قابل استفاده جهت ترانزیت كالا از بندر ساحلی را داراست.

وی گفت: در صورت تصویب ایستگاه شهید مطهری به عنوان بندر خشك عملا كاهش هزینه های حمل و نقل، كاهش ترافیك ناوگان سنگین باری در مرزها و ساماندهی حمل و نقل ورودی و خروجی ،حذف و كاهش جابه جای یك سر خالی، تقویت راه كارهای تركیبی حمل و نقل، برنامه ریزی زمان بندی ارسال و حمل كالا، توسعه نواحی داخلی كشور و ایجاد فرصت های شغلی را در پی دارد.

2713/659/330