ساري - استاندار مازندران خواستار تهيه و تدوين برنامه منسجم و اصولي براي ساماندهي بازار و افزايش صادرات محصولات باغي بويژه مركبات اين استان به ديگر استان ها و خارج از كشور شد.

' ربيع فلاح ' روز پنجشنبه در جلسه كارگروه توسعه صادرات استان كه با محوريت بررسي مسايل و مشكلات توليد و صادرات محصولات باغي برگزار شد، گفت: بايد تمهيداتي در نظر گرفته شود تا از امكانات منطقه اي براي افزايش صادرات محصولات كشاورزي به شكل مطلوب استفاده كرد.

وي با اشاره به وجود پنچ هزار و 800 هكتار باغ كيوي در مازندران و پيش بيني برداشت 160 هزار تن محصول از آن در سال جاري، گفت: زمينه توسعه و افزايش صادرات انواع محصولات كشاورزي از جمله مركبات و كيوي نيازمند شناسايي بازارهاي هدف و بهره گيري از امكانات موجود است.

استاندار مازندران از وجود 160 هزار توليد كننده مركبات در استان خبر داد و افزود: پيش بيني مي شود امسال دو ميليون و 200 هزار تن مركبات در استان برداشت شود كه بايد براي انتقال آن به ديگر مناطق كشور و صادرات به خارج از كشور برنامه ريزي شود.

وي اتحاديه تعاوني باغداران مازندران را مسوول خريد، ذخيره سازي و نگهداري مركبات استان معرفي كرد و افزود: توليد محصول با كيفيت و نظارت بر روند توليد از وظايف سازمان جهاد كشاورزي است و بازاريابي ، صادرات و كنترل بازار مركبات را نيز سازمان صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد كه همگي بايد وظايفشان را به نحو احسن انجام دهند.

استاندار مازندران سر و سامان دادن و مديريت بازار مركبات استان را مهم ترين دستور كار و دغدغه براي دستگاه هاي مرتبط معرفي و تاكيد كرد: مردم بايد احساس كنند كه دولت به عنوان سياست گذار، پي گير موضوع افزايش توليدات داخلي و استفاده بهينه از ظرفيت توليد استان است.

فلاح از درخواست قطعي 10 استان تاكنون براي خريد مركبات مازندران خبر داد و گفت: يكي از مشكلات موجود در مسير صادرات مركبات، كمبود ماشين هاي كانتينردار و بحث حمل و نقل است كه بايد با حمايت اداره كل حمل و نقل و پايانه ها رفع شود.

وي از مديران كل جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت استان خواست تا براي دلگرم كردن كشاورزان و گرمي بازار، با رسانه ها مصاحبه و اخبار خوب و آموزش هاي لازم را ارائه كنند.

نماينده عالي دولت در مازندران از بانك هاي عامل نيز خواست تا در پرداخت تسهيلات مورد نياز به صادركنندگان اهتمام بيشتري داشته باشد.

فلاح حمايت از صادرات را رويكرد اصلي دولتمردان برشمرد و گفـت: اتحاديه تعاوني باغداران مازندران از ظرفيت بالايي براي افزايش صادرات محصولات توليدي استان برخوردار است.ك/2 2501/1654/506