آنكارا- يك روزنامه چاپ تركيه روز سه شنبه نوشت :آيت الله سيد علي سيستاني مرجع شيعيان عراق در ديدار احمد داوداوغلو وزير خارجه تركيه با وي خواستار اختصاص آب بيشتري از رودخانه‌هاي دجله و فرات به عراق شد.

به گزارش ايرنا به نقل از شماره امروز روزنامه حريت ، موضوع حل و فصل اختلافات موجود بر سر آب رودخانه‌هاي دجله و فرات كه از تركيه سرچشمه مي‌گيرند و در نهايت وارد خاك عراق مي‌شوند بخش مهمي از گفت‌وگوهاي ديروز آيت الله سيد علي سيستاني مرجع شيعيان عراق و احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه بود.

به نوشته اين روزنامه ، آيت‌الله سيدعلي سيستاني مرجع شيعيان عراق با تاكيد بر لزوم حل اختلافات مربوط به آب رودخانه‌ها بين بغداد و آنكارا، مراجعه دو طرف به سازمان ملل متحد براي حل و فصل اين پرونده را خواستار شد.

رودخانه‌هاي دجله و فرات از تركيه سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از سوريه و عراق به خليج فارس مي‌ريزند.

موضوع سهميه بندي آب رودخانه هاي ياد شده سالهاست كه يكي از مهمترين اختلافات ميان تركيه با سوريه و عراق است.

سوريه و عراق مي گويند كه تركيه با احداث سدهاي عظيمي بر روي رودخانه هاي ياد شده جريان آب را مهار كرده و به اندازه كافي آب به سوريه و عراق نمي دهد.

احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه ديروز در دومين روز سفر خود به عراق در راس هياتي بلندپايه با آيت الله العظمي سيد علي سيستاني مرجع عاليقدر شيعيان در نجف ديدار و با وي پيرامون برخي مسايل مهم منطقه‌اي گفت‌وگو كرد.

وزير امور خارجه تركيه روز يكشنبه وارد عراق شد و با چند تن از مقامات و مسوولان بلندپايه اين كشور از جمله نوري مالكي نخست وزير و هوشيار زيباري وزير خارجه عراق ديدار كرد.

خاورم ** 2010** 230**1586