تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷

كوثر - ایرنا - كتاب محصول تجربه‏ های بشری و خلاقیت ‏های ذهنی و آموخته ‏های دراز مدت انسان است و سهم اساسی در رشد و توسعه فرهنگ هر جامعه را برعهده دارد.

سهم كتاب در انتقال دانش ‏گاهی بمراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است، پدید آوردن آثارعلمی و فرهنگ مكتوب از توصیه ‏های مهم اولیای دین است و با كمك به گسترش دانش به عنوان یك میراث فرهنگی برای نسل‏ های آینده ماندگار می‏شود.

وقتی كتاب حاصل اندیشه‏ ها و تجربه ‏های اهل اندیشه و معرفت باشد كتابخانه نیز كانون همایش صاحبنظران و موزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود.

یكی از مشكلات و كاستی‏ های جامعه ما گریز از كتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است.

از سوی دیگر دامنه علوم و موضوعات و كتاب‏ها گسترش یافته و باید فرصت و نیروی كتاب خوانان به خواندن بهترین ‏ها و لازم‏ترین ‏ها اختصاص دهند ، از این رو با نامگذاری هفته ای با عنوان كتاب و كتابخوانی اهمیت این موضوع بیشتر از قبل مطرح می‏ شود تا به عنوان یك فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

دین اسلام نیز كه به كتاب و كتابت عجین شده و معجزه آن كتاب (قرآن كریم) بوده به اندازه لازم در تشویق و ترغیب به كتاب و كتابخوانی و توسعه كتابخانه سفارش كرده است.

فرماندار كوثر از كتاب به عنوان اساس و زیربنای فرهنگ هر قوم و ملت یاد كرد و گفت: چكیده تفكر ، ایدئولوژی ها و ارزش ها در قالب كتاب ارائه می شود و خواندن اثر فرهنگی ، فكری و ادبی دایره فكر را وسیع و قوه تفكر را افزایش می دهد.

علیرضا حسینی افزود: توسعه كتابخانه ها زیربنای توسعه هر جامعه متمدن خواهد بود كه ما با توجه به نیاز هر منطقه در شهرستان باید آن را تامین كنیم.

وی بر لزوم پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ به كتابخانه ‌های عمومی شهرستان به عنوان تكلیف تاكید كرد و خواستار حمایت ‌های مالی و معنوی در زمینه ایجاد بستری مناسب برای توسعه كتابخانه ‌های عمومی این شهرستان شد.

وی با بیان این كه كتابخوانی باید به یك عادت همیشگی در بین مردم بویژه جوانان تبدیل شود افزود: با گسترش همه جانبه وسایل ارتباط جمعی در دنیای امروز كتاب هنوز جایگاه ویژه ای دارد و ترویج و تعمیق فرهنگ مطالعه باید در شهرستان كوثر مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد. حسینی با اشاره به این كه اگر كتابخانه ها مجهز به فناوری روز و كتاب های جدید باشند مردم بیش از گذشته به كتابخوانی و مراجعه به كتابخانه ها ترغیب می شوند گفت: با فرهنگ سازی مراجعه و مطالعه در كتابخانه ها باید مشكل در دسترس نبودن كتاب را حل كرد.

وی احداث كتابخانه های عمومی مجهز، غنی كردن كتابخانه ‌های مدارس، تشویق دانش آموزان به مطالعه توسط معلمان و كاركنان مدارس و برگزاری جلسات نقد و بررسی كتاب در كلاس‌ های درس را از جمله راهكارهای مناسب برای بهبود وضعیت مطالعه در نظام آموزشی و گسترش فرهنگ كتابخوانی عنوان كرد.

امام جمعه شهرستان كوثر نیز با اشاره به اهمیت كتاب و كتابخوانی گفت: باید با كتاب مانوس شد و وظیفه هر فردی است كه به این محصول فرهنگی توجه كند.

حجت الاسلام لطف الله عبداللهی به دغدغه های مقام معظم رهبری در مورد كتاب وكتابخوانی اشاره كرد و افزود: تحقق فرامین مقام معظم رهبری عزمی عمومی می طلبد.

وی اظهار كرد: ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی به همكاری مضاعف و عزم عمومی همه شهروندان و مسوولان شهرستان نیاز دارد.

وی با بیان این كه گسترش فرهنگ كتابخوانی موجب ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان می شود بر لزوم فعالیت های گسترده فرهنگی در این زمینه تاكید كرد.

به عقیده كارشناسان در شرایط كنونی و برغم توسعه گسترده و حیرت آور فناوری های جدید ارتباطی و شبكه ارتباطات مجازی در جهان تالیف و انتشار سنتی كتاب و كتاب خوانی همانند روزنامه و روزنامه خوانی همچنان جایگاه و اهمیت و نقش خود را دارد و نمی توان مدعی شد كه روش سنتی در سایه شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی و كسب آگاهی قرار گرفته ، هر چند تكنولوژی جدید تحول شگرفی در این عرصه ایجاد كرده است.

یكی ازاعضای كتابخانه عمومی گیوی نیز كتاب را به عنوان ابزاری برای رشد و اعتلای فرهنگ جامعه دانست و گفت: امیدواریم از تمام ظرفیت ها و زمینه های لازم برای فضاهای مطالعاتی مورد نیاز و فراهم شدن عوامل انگیزشی برای مراجعه بیشتر به كتاب استفاده شود.

هوشنگ سلیمی افزود: اگر شهروندان اهل مطالعه و كتابخوانی باشند بسیاری از معضلات ، گرفتاری ها و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی وجود نخواهد داشت.

وی برنامه ریزی دقیق ، مشخص كردن سهم حوزه های اجتماعی و فرهنگی از جمله خانواده ، مدارس و مهدهای كودك ، افزایش سرانه كتاب و مطالعه ، تامین زیرساخت ها و گسترش كتابخانه ها را از جمله عوامل اصلی اشاعه و نشر فرهنگ كتاب و كتابخوانی ذكر كرد.

وی گفت: محیط و شرایط خانواده ، روش تربیتی و آموزشی والدین ، طرز تفكر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و كتابخوانی ، وجود كتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و كتابخوانی دارد. وی افزود: اصل باید بر فراهم كردن بستر لازم و سیاست گذاری و نظارت بر امر كتاب از طرف متولیان دولتی فرهنگ و تحقیق و پژوهش و تولید از جانب مردم و بخش خصوصی غیردولتی باشد.

یكی از علاقمندان به كتاب نیز تداوم فرایند توسعه كشور را منوط به توسعه فرهنگ كتاب و كتابخوانی در جامعه دانست و گفت: با ایجاد زمینه های لازم باید امكان مطالعه بیشتر مردم و همچنین تشویق آنها به كتاب خوانی را فراهم كنیم تا از رهگذر آن به شاخص های مورد نظر علمی در جامعه دست یابیم.

مجید قائمی افزود: كتاب برطرف كننده نیازهای روحی و اجتماعی انسان است و همه باید در این امر خطیر از سنین پایه بستر كار را فراهم و به دیگران منتقل كنیم.

وی گفت: جامعه ای كه در آن فضای مطالعه ، پژوهش و تحقیق به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به شكل مطلوب و بدون قید و بندهای دست و پاگیر فراهم باشد كمتر از فرهنگ و القائات بیگانه تاثیر می پذیرد تا جامعه ای كه از فرهنگ مطالعه و تحقیق دور است.

وی افزود: فعال كردن كتابخانه های روستایی ، برگزاری مسابقه كتابخوانی بین روستاهای دارای دهیاری برای ترغیب مردم به فرهنگ مطالعه و ایجاد كتابخانه در مساجد و حسینیه ها از جمله راهكارهای افزایش میزان مطالعه است.

گزارش : عارف اسماعیل زاده گیوی

7123/594/530/ 1645