شهركرد- درفصل پائيز و اتمام زمان برداشت انگور درچهارمحال وبختياري، شيره پزي انگور كه ازفعاليت هاي سنتي اين استان است و ازديرباز درمناطق مختلف استان رواج داشته، انجام مي شود.

به گزارش ايرنا، پخت شيره انگور با توجه به وجود انگورستان هاي فراوان در چهارمحال و بختياري از گذشته تاكنون رواج داشته، شيره پزي انگور درشهرستان هاي كيار و اردل بيش از ديگر مناطق استان مشاهده مي شود.

شيره پزي انگور در روستاهاي شهرستان كيار و اردل بعد از برداشت انگور و معمولا دراواخر مهرماه وآبان ماه انجام مي‌شود كه علاوه برتامين نياز خانوارهاي روستايي به اين ماده غذايي، با فروش آن به تامين مالي خانواده ها نيز كمك مي شود.

براي پخت شيره بيشتر از انگور كشمشي استفاده مي شود زيرا اين نوع انگور آب‌دارتر از ديگر گونه هاست، از آب انگور علاوه بر پخت شيره، شربت و شيريني نيز درست مي‌كنند.

براي پخت شيره در ابتدا انگورهاي كشمشي را از باغ چيده و پس از شستن در حوض مخصوص ريخته و آنرا له مي كنند تا كاملا آب انگور گرفته شود .

آب انگور بدست آمده، از دريچه كوچك حوضچه خارج شده و در ظرفي جمع مي‌شود، سپس آب انگور را در ظرف‌هاي پلاستيكي ريخته، و به آن مقداري خاك رس (خاك سفيد) اضافه مي‌كنند و تا صبح روز بعد به آب انگور دست نمي‌زنند.

خاك رس را به اين دليل به آب انگور اضاف مي كنند كه شفاف شود و به اصطلاح محلي آب انگور حلال شود.

صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در ديگ‌هاي مخصوص شيره پزي ريخته و آن را روي اجاق گاز مي‌گذارند تا كاملا بجوشد، در حين جوشيدن آن را هم مي‌زنند تا نسوزد و شيره خوش‌رنگ شود.

بعد از اينكه شيره پخته و كاملا خوش‌رنگ شد، مي‌گذارند تا سرد شود كه به اين نوع شيره، شيره عسلي مي‌گويند.

با وجود سختي فراوان درتهيه شيره انگور ولي قيمت اين فراورده دربازار ارزان است اما با اين مردم بيشتر تمايل به مصرف شيره خرما و چغندر قند دارند زيرا رنگ شفاف تر و قيمت ارزان تر از شيره انگور دارد.

يك كارشناس تغذيه در خصوص خواص شيره انگور گفت: انگور و شيره آن داراي خواص بسياري و مي تواند برخي از نيازهاي غذايي بدن را تامين كند.

'بهمن فروزنده' درگفت وگو با گزارشگر ايرنا افزود: انگور سرشار از انواع ويتامين هاي گروه سي ، بي و آ است و مواد معدني مانند آهن، منيزيم، فسفر و كلسيم نيز در اين ميوه وجود دارد.

وي اظهار داشت: يك قاشق غذاخوري شيره انگور، 50 كيلوكالري انرژي توليد مي كند و توصيه مي شود افراد لاغر روزانه يكبار در تغذيه خود از آن استفاده كنند.

اين كارشناس تغذيه ادامه داد: مصرف شيره انگور به كودكان و نوجوانان و افرادي كه عمل جراحي انجام داده و بدن آنها ضعيف شده، توصيه مي شود.

فروزنده تصريح كرد: شيره انگور ملين است و در بهبود بيماري هاي كم خوني، امراض قلبي، بيماري هاي پوستي، كمك در دفع اوره، خون و سموم بدن مفيد و موثر است.

به گفته وي، استفاده روزانه شيره انگور براي بيماران مبتلا به نقرس، چربي خون بالا و انواع التهاب ها مفيد است.

7361/558/