همدان-ايرنا-معاون بهبود توليدات دامي استان همدان گفت: احداث دامداري هاي صنعتي مهمترين راهكار اشتغالزايي در روستاهاي اين استان است.

'محمدنظرپور' روز پنج شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: احداث دامداري مي تواند افزون بر اشتغالزايي براي جوانان جوياي كار در روستاها، مانع از مهاجرت به شهرها و موجب افزايش توليد شير خام و گوشت قرمز و در نتيجه منجر به رشد اقتصادي هرچه بيشتر استان مي شود.

وي اظهار داشت: باتوجه به شرايط اقليمي و آب و هوايي و توليد انبوه علوفه به خصوص يونجه در استان همدان و از طرفي وجود كارخانه هاي صنايع لبني و مراكز جمع آوري شير و خوراك دام قابليت قابل توجهي براي توسعه دامداري دارد.

وي اضافه كرد: در دسترس بودن و نزديكي همدان به بازارهاي مصرف از جمله استان هاي تهران و آذربايجان غربي و شرقي از ديگر مزيت هاي اين استان براي پرورش دام است.

نظرپور از حمايت متقاضيان راه اندازي دامداري هاي صنعتي به ويژه در روستاها خبر داد و گفت: متقاضياني كه داراي زمين سند دار و مجوز آب و داراي زمين كشت علوفه هستند مي توانند درخواست داده و با دريافت تسهيلات كم بهره حمايت شوند.

وي اضافه كرد: باوجودي كه هزينه تمام شده احداث دامداري هاي صنعتي سنگين است، افزايش كمي و كيفي توليدات دامي زمينه رشد اقتصادي اين دامداران را فراهم مي كند.

معاون بهبود توليدات دامي استان همدان گفت: در دامداري هاي صنعتي تغذيه مناسب زمينه افزايش توليدات را فراهم كرده و موجب توليد شير با بارميكروبي پايين تر مي شود.

نظرپور افزود: سرانه توليد در دامداري هاي صنعتي بالا است و حتي تا 50 كيلوگرم شير به ازاي هر راس گاو توليد مي شود.

وي در ادامه از وجود 130 واحد پرورش گاو شيري صنعتي با ظرفيت بالاي 22 هزار راس دام مولد در استان خبر داد و گفت: سالانه 478 هزار تن شير در استان همدان توليد مي شود.

نظرپور يادآور شد: 36 هزار تن گوشت قرمز برابر 6/3 درصد كل كشور در استان همدان گوشت قرمز توليد مي شود.

7521/576