تهران - ایرنا - رئیس كمیته ملی پارالمپیك ایران با اشاره با اینكه بزرگداشت روز پارالمپیك وورزش معلولین با پیشنهاد ایران در بسیاری از كشورهای جهان برگزار می شود، اهم برنامه های این روز را در ایران اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، «محمود خسروی وفا» امروز دوشنبه در نشست خبری ویژه تشریح برنامه های هفته پارالمپیك، افزود: امسال در ایران نیز هفته بزرگداشت پارالمپیك با شعار توكل، توانمندی، امید و شادابی برگزار خواهد شد. در تعامل با كمیته بین المللی پارالمپیك به دنبال تعیین روزی مشخص در سال برای این مراسم بودیم كه هنوز نهایی نشده است.

وی خاطر نشان كرد: پیدایش ورزش معلولین با هدف سلامتی بود و به بعد قهرمانی آن توجه زیادی نمی شد اما رشد همگانی ورزش معلولین به تدریج بعد قهرمانی آن را نیز در جهان پررنگ كرد.

خسروی وفا گفت:با تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر داریم 24 مهر را به عنوان روز پارالمیپك در تقویم رسمی كشور ثبت كنیم زیرا این روز از نظر آب و هوایی و سایر مسائل تاثیرگذار در ورزش معلولین انتخاب مناسبی است.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین گفت: دو سال پیش مراسم مشابهی در كشور با حضور بیش از 30 هزار معلول برگزار كردیم و امسال نیز هفته بزرگداشت این روز از پنجشنبه هفتم آذر آغاز می شود.

وی اظهار داشت: امسال وزارت كشور به صورت جدی برای برگزاری مراسم این روز وارد عمل شده است و استانداران مسئول برگزاری مراسم هفته پارالمپیك در استان ها هستند.

خسروی وفا با اشاره به شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گفت: با حداقل امكانات این مراسم را برگزار می كنیم. با توجه به اینكه سازمان ها و نهادهای زیادی در برگزاری این مراسم نقش دارند، هزینه های كمیته ملی پارالمپیك نسبت به دو سال قبل كه 500 میلیون تومان بود، یك سوم شده است.

وی گفت: مراسم اصلی روز پارالمپیك 13 آذر در سالن دوازده هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران و به صورت همزمان در تمامی استان ها برگزار خواهد شد كه هدف اصلی آن جلب توجه مسئولین و مردم به رشد و توسعه ورزش معلولین است.

رئیس كمیته ملی پارالمپیك گفت: امیدوارم در آن روز مشكل آلودگی هوا نداشته باشیم و معلولین به راحتی بتوانند از خانه های خود خارج شوند. در این مراسم به همه شركت كنندگان به صورت نمادین مدال اهدا خواهد شد و با لباس های یك رنگ در مراسم شركت می كنند.

رییس كمیته ملی پارالمپیك به برنامه های هفته پارالمپیك كه از روز پنج شنبه هفتم آذرماه آغاز می شود اشاره كرد و گفت: یك هفته پارالمپیكی در كشور خواهیم داشت كه برنامه های آن تا روز چهارشنبه 13 آذرماه ادامه دارد.

وی تصریح كرد: در این هفته برنامه های متعددی برای معرفی جنبش پارالمپیك و ورزش معلولین با هدف رشد و توسعه آن برگزار می شود كه این برنامه ها با همكاری وزارت خانه ها و سازمان های متعددی از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناآوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان بهزیستی، كمیته ملی المپیك و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور برگزار خواهد شد.

رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین در تشریح برنامه های هفته پارالمپیك گفت: نخستین روز این هفته به نام «پارالمپیك و تجلیل از شهدا و افتخارآفرینان جبهه جهاد و ورزش» نام گذاری شده است. در این روز قهرمانان و ورزشكاران پارالمپیكی در گلزار شهدا حاضر می شوند و با آنان تجدید میثاق خواهند داشت. همچنین بازدید از آسایشگاه های جانبازان و معلولین و دیدار مسئولین با پیشكسوتان و قهرمانان پارالمپیك از دیگر برنامه های روز نخست هفته پارالمپیك است.

وی با بیان اینكه دومین روز هفته پارالمپیك به نام «پارالمپیك و بیعت با ولایت و رهبری» نام گذاری شده است، گفت: با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور هماهنگی شده است كه در این روز با استفاده از تریبون نمازجمعه در باره جنبش پارالمپیك و اهداف آن اطلاع رسانی شود. همچنین نمایشگاه هایی در مصلی های كشور در مورد ورزش پارالمپیك ایران دایر خواهد شد و مسئولین ورزش پارالمپیك و قهرمانان ورزش جانبازان و معلولین در سراسر كشور با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ملاقات خواهند داشت.

خسروی وفا تصریح كرد: «پارالمپیك و آموزش و پرورش و دانشگاه ها» عنوان سومین روز هفته پارالمپیك است كه مراسم های ویژه با حضور قهرمانان ورزش پارالمپیك ایران در مدارس و دانشگاه های مهم كشور در این روز برگزار خواهد شد. همچنین مسابقات مقاله نویسی و عكس و برگزاری كارگاه های آموزشی با موضوعیت پارالمپیك از دیگر برنامه های این روز است.

وی به روز «پارالمپیك و رسانه» اشاره كرد و گفت: رونمایی از كتاب پارالمپیك در وزارت ارشاد، ایجاد نمایشگاه در رایزنی های جمهوری اسلامی ایران در كشورها و انتخاب فعالان عرصه رسانه در ورزش پارالمپیك از برنامه های روز چهارم هفته المپیك است.

رییس كمیته ملی پارالمپیك از عنوان های «پارالمپیك و حقوق معلولین»، «پارالمپیك و ورزش بانوان و خانواده» و « پارالمپیك و ورزش همگانی و سلامت» برای سه روز دیگر هفته المپیك نام برد و گفت: ایجاد تسهیلات برای معلولین، تجلیل از اسپانسر های ورزش معلولین، تجلیل از قهرمانان پارالمپیكی زن ایران ، توجه ویژه به ورزش همگانی معلولین و فعال شدن سازمان ها و نهادها در ورزش جانبازان و معلولین از مهمترین برنامه های این سه روز خواهد بود.

وی به توجه ویژه كمیته ملی پارالمپیك ایران به ورزش زنان به عنوان محوریت در خانواده ها اشاره كرد و گفت: رشد و توسعه ورزش زنان معلول و توجه خانواده ها به ورزش معلولین (فرزندان) از جمله اهداف این توجه خواهد بود. همچنین نخستین گردهمایی كمیته ورزش بانوان كمیته پارالمپیك آسیا با حضور اعضای این گروه روز 12 آذرماه در تهران برگزار خواهدشد.

وی در پایان از اظهار نظر در باره انتخابات كمیته ملی المپیك خودداری كرد وگفت: بهتر است در این باره دبیركل كمیته ملی المپیك صحبت كند.

ورزشی (3)** 1379**1440