لندن - يك كارشناس ارشد آمريكايي معتقد است كه اگر توافق اوليه امضاء شده ميان ايران و گروه 1+5 در ژنو به يك توافق جامع و نهايي براي حل موضوع هسته اي ايران منجر شود، بايد در انتظار تغييرات بنيادي در 'سياست قدرت' در منطقه خاورميانه باشيم.

'تام فنتون' نويسنده و سردبير اسبق شبكه تلويزيوني 'سي بي اس' آمريكا كه پس از بازنشستگي در لندن زندگي مي كند، در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا، گفت: اگر اين موافقتنامه موقت در نهايت به حل و فصل نهايي موضوع هسته اي ميان ايران و آمريكا منجر شود، تغييرات بنيادي در سياست قدرت در خاورميانه به وجود خواهد آمد.

وي افزود: تنش زدايي و نزديكي ايران و آمريكا باعث مي شود كه واشنگتن مواضعي متوازن تر در قبال مسائل منطقه خاورميانه اتخاذ كند و كمتر از قبل به 'سعودي ها' نزديك شود.

اين خبرنگار كهنه كار آمريكايي اظهارداشت: توافق ژنو و البته توافق جامع آتي با ايران باعث نگراني اسراييلي ها نيز مي شود ولي به هرحال آنها بر اين باورند كه آمريكا همچنان خود را نسبت به اسراييل متعهد مي داند.

وي تاكيد كرد: توافق نهايي با ايران يك نقطه عطف تاريخي در روابط آمريكا و سياست خارجي واشنگتن در قبال خاورميانه خواهد بود.

فنتون در پاسخ به اين سوال كه آيا طرفين قادر خواهند بود در دوره زماني شش ماهه توافق نهايي را امضاء كنند؟ گفت: آمريكا و ايران هر دو هنوز موانعي در پيش روي خود دارند كه بايد بر آنها غلبه كنند تا هرچه زودتر بتوانند به يك موافقتنامه جامع برسند.

وي افزود: اين موضوع بويژه از اين نظر اهميت دارد كه تندروها در هر دو كشور براي خارج كردن قطار مذاكرات از ريل، تلاش خواهند كرد.

'بنابراين به نظر من شانس خوبي براي رسيدن به توافق نهايي وجود دارد ولي ممكن است تحقق اين هدف حتي بيشتر از شش ماهه در نظر گرفته شده، به طول بينجامد.'

اين كارشناس آمريكايي گفت: گروههايي در داخل آمريكا و در ايران وجود دارند كه مخالف حل اختلافات هستند. رييس جمهور اوباما مشكلاتي در زمينه نحوه ارائه اين توافقنامه به افكار عمومي آمريكا و بويژه تندروهاي كنگره دارد.

وي اظهارداشت: البته بايد در نظر بگيريم كه جايگزين يك توافق ديپلماتيك مي توانست ماجراجويي نظامي اسراييل عليه ايران باشد كه در آن صورت پاي آمريكا را هم به جنگ تازه اي در خاورميانه باز مي كرد.

وي تاكيد كرد: اكثريت قاطع مردم آمريكا مخالف هرگونه جنگ و يا مداخله نظامي كشورشان در منطقه خاورميانه هستند. حتي لابي هاي طرفدار اسراييل نظير 'ايپك' هم اين موضوع را بخوبي مي دانند كه احساسات ضدجنگ در آمريكا بسيار قوي است و به نظر من تلاش نخواهند كرد اقدامي كه مخالف خواست اكثريت مردم آمريكا است انجام دهند.

فنتون افزود: لابي هاي اسراييلي و تندروهاي آمريكا البته ممكن است همچنان براي تشديد تحريم ها عليه ايران و نه كاهش آنها استدلال كنند... ولي حدس من اين است كه كنگره آمريكا قبل از انجام هرگونه اقدام عملي در زمينه تحريم ها منتظر خواهد ماند تا ببيند توافقنامه موقت امضاء شده ميان ايران و گروه 1+5 چگونه اجرا مي شود.

اين كارشناس ارشد مسائل سياسي گفت: مطمئنا اسراييل و برخي كشورهاي عرب منطقه از توافق با ايران ناخشنودند ولي آنها هم مجبور هستند در نهايت خود را با واقعيات جديد در سياست خاورميانه اي آمريكا تطبيق دهند.

وزيران خارجه ايران و گروه 1+5 پس از چند دور مذاكره فشرده سرانجام بامداد روز يكشنبه در ژنو به توافق اوليه رسيدند، توافقي كه اكثر تحليلگران و رسانه ها از آن به عنوان يك نقطه عطف ياد مي كنند.

اروپام**345