دماوند، تهران بزرگ- كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: ورزش و فعاليت بدني، تغيير عادت ها و رفتارهاي تغذيه اي نامناسب و محدود كردن مصرف غذاهاي پركالري، سه عامل مؤثر در موفقيت يك برنامه كاهش وزن است.

'مريم بهشتي' روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهاركرد: بطور كلي افزايش ميزان چربي بدن به صورت موضعي يا عمومي را چاقي مي نامند.

وي گفت: در سال هاي گذشته شيوع چاقي به طور قابل توجهي در جامعه افزايش يافته است، به طوري كه مطابق آمارهاي موجود بيش از 50 درصد زنان و مردان 40 تا 69 ساله كشور به اضافه وزن و چاقي مبتلا هستند.

بهشتي افزود: چاقي شكلي از سوء تغذيه ناشي از پرخوري است كه نه فقط نشانه سلامتي نيست، بلكه نشاندهنده تغذيه نامناسب است.

وي بيان كرد: اندازه گيري شاخص توده بدن (BMI) يكي از ساده ترين راه هاي تعيين و تشخيص اضافه وزن و چاقي است كه در آن وضعيت بدن از نظر جسماني با حالت استاندارد مقايسه مي شود.

كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ادامه داد: بر اساس اين شاخص، افراد به چهار گروه لاغر، در محدوده وزن طبيعي، داراي اضافه وزن و چاق طبقه بندي مي شوند.

وي اندازه گيري دور كمر را ديگر شيوه تعيين چاقي برشمرد و گفت: در زنان اندازه دور كمر 88 سانتي متر يا بيشتر و در مردان 102 سانتي متر يا بيشتر نشانه چاقي است.

بهشتي يادآور شد: در صورتي كه وزن بدن 10 تا 19 درصد بالاتر از مقدار ايده آل براي قد و سن باشد، اضافه وزن و در صورتي كه وزن 20 درصد يا بيشتر بالاتر از مقدار ايده آل باشد، چاقي اطلاق مي شود و اين دو مقوله با هم متفاتند.

* پرخوري مهمترين علت چاقي است

وي تصريح كرد: پرخوري و زياده روي در مصرف غذا مهمترين علت چاقي است و علاوه بر آن بي تحركي، عوامل ارثي، علل عصبي و هورموني، عادات غذايي نامناسب مانند مصرف بي رويه نوشابه هاي گازدار، آب ميوه هاي صنعتي، غذاهاي سرخ شده و غذاهاي آماده (فست فودها) ساير دلايل چاقي محسوب مي شوند.

كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با اشاره به عوارض چاقي، اضافه كرد: چاقي زمينه ساز بسياري بيماري ها از جمله فشار خون، بيماري هاي قلبي، ديابت، سنگ هاي صفراوي، واريس، بواسير، افزايش چربي خون، نقرس، آرتروز، كمردرد، تنگي نفس، بيماريهاي كبد و كيسه صفرا، سرطان هاي كولون، ركتوم، پروستات در مردان و سينه و تخمدان در زنان، مشكلات ناباروري و كاهش طول عمر انسان است.

* توصيه هاي كاربردي كنترل و كاهش وزن

بهشتي در ادامه به بيان چند توصيه كاربردي به منظور كنترل و كاهش وزن پرداخت و گفت: كاهش وزن بايد تدريجي و حدود نيم كيلوگرم در هفته باشد؛ افراد از رژيم هاي خيلي سخت، كم كالري و خودسرانه پرهيز كنند و در هنگام خريد مواد غذايي مانند لبنيات با توجه به برچسب تركيبات آنها، انواع كم چرب را انتخاب كنند.

وي خواستار آن شد تا افراد وعده هاي غذايي خود را به پنج تا شش وعده كوچك و منظم تقسيم كنند و براي كاهش اشتها قبل از غذا، از سالاد، انواع سبزي هاي خام يا بخارپز و يا سوپ هاي رقيق استفاده كنند.

اين كارشناس تغذيه با اشاره به مضرات سس هاي پرچرب، تاكيد كرد: افراد در عوض مي توانند از چاشني هايي مانند آب ليمو و آبغوره، سركه و ماست استفاده كنند.

وي در خاتمه مصرف مواد غذايي پرفيبر مانند ميوه، سبزيجات و حبوبات، استفاده از بشقاب هاي كوچك غذاخوري، نوشيدن روزانه شش تا هشت ليوان آب، طولاني كردن مدت جويدن غذا و روزانه حدود نيم ساعت فعاليت بدني و ورزش را ديگر راهكارهاي كاربردي كنترل و كاهش وزن برشمرد.

تهرام/8128/1457/