تهران بزرگ - رييس شوراي اسلامي شهر تهران در بازديد از منطقه 14 تهران گفت: تنديس استاد معين در اين منطقه نصب و محله دروازه دولاب تهران نيز احيا مي‌ شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'احمد مسجد جامعي' صبح امروز (جمعه) در بازديد از منطقه 14 تهران در قالب برنامه هفتگي 'كشف تهران' از حسينيه عسگري دولاب، آستان مقدس چهل تن، مسجد جامع بقيه الله دولاب، حمام دولاب،‌ خانه استاد معين، قبرستان ارامنه بازديد كرد.

وي درادامه با حضور در منزل استاد متبحري و حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي طباطبايي ديدار كرد.



محله دروازه دولاب تهران احيا مي‌ شود



'احمد مسجد جامعي' در بازديد از بافت هاي قديمي محله دولاب تهران از جمله حسينيه عسگري دولاب، آستان مقدس چهل تن، مسجد جامع بقيه الله دولاب، حمام دولاب خاطر نشان كرد:‌ محله دروازه دولاب تهران احياء مي ‌شود.

وي با بيان اينكه بايد به تهران قديم توجه شود افزود: شوراي شهر در اين دوره توجه ويژه‌اي به بافت‌ هاي قديمي و احياي آنها دارد.

مسجد جامعي بيان كرد: بسياري از اماكن تاريخي و مذهبي در اين منطقه به دوران ايلخاني و صفوي مربوط مي شود و از قدمت تاريخي برخوردار است كه بايد با ايجاد و ساخت سر درهاي مناسب و به سازي مورد استفاده قرار گيرد.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به وجود اماكن تاريخي و قديمي در محله دولاب تهران اظهار كرد:با احياي محله ‌هاي قديمي علاقه ‌مندان زيادي به اين مناطق سفر كرده و شاهد جذابيت هاي ناب تهران خواهند بود.



حمام قديمي محله دولاب تخريب نمي شود



رييس شوراي اسلامي شهر تهران در اين بازديد از حمام قديمي كه متعلق به دوره صفوي است و به زورخانه تبديل شده نيز بازديد كرد.

وي با اشاره به اينكه بايد به اماكن ورزشي نيز توجه شود گفت: اين حمام به بهسازي و مرمت نياز دارد و بايد با آزاد سازي فضاهاي اطراف آن اين بافت حفظ شود.

وي ادامه داد: آثاري در محله دولاب وجود دارد كه بسيار قديمي و حائز اهميت است كه از آن جمله مي‌توان به حمام دولاب اشاره كرد كه سابقه آن به بيش از 500 سال برمي‌گردد.

مسجدجامعي درجريان بازديد از مسجد عسكري محله دولاب نيز گفت: اين مسجد يكي از مساجد قديمي تهران محسوب مي ‌شود.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران بيان كرد: امامزاده چهل ‌تن دولاب نيز يكي از اماكن ارزشمند اين منطقه است كه متعلق به اوايل دوره قاجاريه است كه بايد فضاي پيراموني آن براي مردم حفظ شود.



چهارصد دستگاه از نظر شيوه شهرسازي ابتكاري نوين بود



رييس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه برنامه خود از مركز فرهنگي غدير و خانه استاد معين بازديد كرده و گفت: اين خانه در طرح چهارصد دستگاه بنا شده و استاد معين و استاد امير جاهد در آن ساكن بوده اند.

وي گفت: بهتر است بنايي كه محل سكونت استاد معين بوده است به نام ايشان، و بناي ديگر به نام مركز فرهنگي غدير مورد استفاده مردم قرار گيرد.

مسجد جامعي افزود: در اين بنا سعي شده بين معماري كهن ايراني و شهرسازي ايراني و شيوه هاي جديد ارتباط برقرار كند.

وي ادامه داد: ساختمان اين بنا آجري بوده و به طوري طراحي شده كه مصرف انرژي در آن به حداقل برسد.

وي ادامه داد:‌ ساخت و نصب تنديس استاد معين در فضاي اطراف اين خانه لازم است.



منطقه 14 تهران پتاسيل احداث تالار بين المللي را دارا است



رييس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه برنامه كشف تهران در منطقه 14 شهرداري تهران، از قبرستان ارامنه بازديد كرد و گفت:‌ اين محله با وجود 5 قبرستان كه شخصيت هاي ارزشمند بسياري در آن دفن شده اند، مي تواند قطب گردشگري شود.

وي پيشنهاد كرد اگر قرار است تالار بين المللي ساخته شود، در اين منطقه و در كنار قبرستان ارامنه ساخته شود.

مسجد جامعي افزود: افسران جنگ جهاني دوم شوروي نيز در اين قبرستان دفن هستند و نماد پيروزي آنان نيز در اين مكان نصب شده كه مسوولان سفارت روسيه دو بار در سال و همزمان با روز سرباز گمنام و روز پيروزي در جنگ جهاني دوم از اين مكان بازديد مي كنند.

قبرستان ارامه تهران از بيش از 150 سال قدمت برخوردار است و 5 قبرستان در كنار يكديگر قرار گرفته اند.

قديمي ترين قبر در اين گورستان متعلق به سال 1862 و زمان ناصرالدين شاه قاجار است.



مسجدي در قلب قبرستان ارامنه

از نكات قابل توجه در قبرستان ارامنه، وجود مسجد كوچكي در آن است كه متعلق است به فردي به نام شيدايي كه متولي قبرستان بوده است.

وي كه مسلمان بوده،‌ مسجد كوچكي در اين قبرستان بنا كرده و خود، ‌به همراه همسر و دخترش در آن دفن شده اند.



مواظب باشيد انتقاد به انتقام منجر نشود

رييس شوراي اسلامي شهر تهران در بازديد از منطقه 14 در منزل حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي طباطبايي حضور يافت.

حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي طباطبايي در اين ديدار گفت:در اين بازديد ها مسوولان با مشكلات مردم آشنا مي شوند و در رفع آن همت مي كنند.

وي در ادامه با اشاره به مذاكرات هسته اي خاطر نشان كرد: در نقدها و انتقاداتي كه صورت مي گيرد بايد مراقب بود تا انتقاد ها به انتقام منجر نشود.

وي گفت:‌آنچه مهم است اين است كه در اين سخنان مردم دچار نفاق نشوند.

وي ادامه داد: ملت بداند، افرادي كه نقد جزيي را بزرگ نشان مي دهند و ايراد مي گيرند، خطر بزرگي براي جامعه دارند.

تهرام/7244/1600 /