شیراز - ایرنا - مدیر كل حفاظت محیط زیست فارس گفت: سرشماری پاییزه امسال وجود حداقل شش پلنگ را در پارك ملی بمو تایید كرده و امید برای حفاظت از نسل این گونه از پلنگ ایرانی را افزایش داده است.

حسینعلی ابراهیمی كارنامی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:حین سرشماری پاییزه پستانداران پارك ملی بمو كه با همكاری مسوولین، كارشناسان،محیط بانان و تشكل های مردم نهاد طی سه روز متوالی انجام شد برای اولین بار محیط بانان با یك پلنگ مواجه شدند.

وی اظهار داشت:این امر در نوع خود كم نظیر است و همچنین دیگر نشانه های موجود همچون رد پا و سرگین تازه، حكایت از وجود پنج یا شش پلنگ در این منطقه دارد.

وی گفت: وجود پلنگ در منطقه 48 هزار هكتاری پارك ملی بمو، نشانگر كامل بودن هرم اكولوژیك در این منطقه است و امیدواری به احیای این زیستگاه ارزشمند و گونه های اصلی آن را بیشتر كرده است.

ابراهیمی كارنامی هدف از سرشماری پاییزه را شناسایی گونه ها ،مقایسه آمارها با سال های گذشته ، برآوردی از میزان جمعیت حیات وحش،بررسی كیفیت زندگی حیات وحش،بررسی زیستگاه و آسیب شناسی منطقه دانست.

علاوه بر وجود پلنگ در عرصه های طبیعی پارك ملی بمو، دشت های پهناور این پارك زیستگاه آهو، تپه ماهورهای آن مامن قوچ و میش، ارتفاعات صخره ای آن گذرگاه بز و پازن و ارتفاعات آن آشیان عقاب طلایی است.

همچنین شكارچیان شبگرد مانند كفتار، گربه جنگلی ، گربه وحشی و جغد كوچك و شاه بوف از دیگر گونه های حائز اهمیت پارك ملی بمو هستند.

پلنگ ایرانی بزرگترین گونه پلنگ در جهان است كه سرعت، چابكی، انعطاف و قدرت شاخصه اصلی آن است و در ذهن و زبان ایرانیان نیز، نمادی از قدرت، شجاعت و سرعت است.

امكان دویدن با سرعت 85 كیلومتر در ساعت، توانایی بی نظیر در بالا رفتن از درخت حتی در حالی كه لاشه بزرگی را حمل می كند و توانایی استتار فوق العاده، از قابلیت های بارز پلنگ ایرانی است .

پارك ملی بمو در 10 كیلومتری شمال شیراز است.ك/3

677 / 667 /675