«حجت الله ایوبی» در نشستی كه به میزبانی ایرنا برگزار شد، به تشریح اهم فعالیت آتی سازمان سینمایی پرداخت كه مشروح اظهارات وی ارائه می شود:
** تلاش برای كسب جایگاه شایسته سینمایی ایران در عرصه بین المللی
سیستم كنونی پخش كارآمد نیست و باید به روز و مدرن و در فعالیت آن بازنگری شود. در بخش ها و لایه های مختلف، نیازمند بازنگری در صنعت سینمای كشور هستیم و در عین حال رویكرد «اصیل»، «فرهیخته» و «امید» را نیز مورد توجه قرار دهیم.
بخش خارجی سینمای ایران را امروز فعال تر می بینیم و باید در عرصه بین الملل، جایگاه شایسته ای را برای سینمای ایران كسب كنیم. رویكرد، بیشتر به موضوع اكران در خارج از كشور است، ضمن اینكه به حضور فیلم های سینمایی در جشنواره ها نیز كمك می كنیم اما امیدواریم سینما به اكران در كشورهای مختلف برسد و در این راه ناامید نیستیم.
سینمای ایران اعتبار و آبرویی دارد و می توان آثار سینمایی داخلی را در كشورهای همسایه و فارسی زبان به اكران رساند.
** تشكیل كارگروه سینمای دینی و دفاع مقدس
راجع به سینمای دینی در حال تلاش و تشكیل كارگروه هایی هستیم تا مولفه های این سینما را استخراج و معنا كنیم، تا فیلم های دینی خوبی تولید شود.
این نگرانی درباره سینمای دفاع مقدس نیز وجود دارد و درصددیم كه با بزرگان سینمای دفاع مقدس كارگروهی را تشكیل دهیم و هوشمندانه سراغ تولید آثار دفاع مقدس رفته و از این سرمایه بزرگ و مقدس به درستی در عرصه هنر هفتم استفاده كنیم.
** معرفی اعضای شواری عالی سینما در هفته آینده
شورای عالی سینما را پشتوانه خوبی برای سینمای كشور می دانیم و وزیر ارشاد نیز در این نگاه با ما شریك است؛ مدتی است كه برای تعیین تركیب این شورا، همفكری و مشورت می كنیم و تا اواخر هفته آینده اعضای این شورا را معرفی خواهیم كرد و احكام اعضای جدید صادر خواهد شد.
درصددیم، اعضای شورای عالی سینما از میان افراد صاحب فكر و اندیشه و امین جامعه سینمایی انتخاب شوند؛ البته بطور قطع اعضای قبلی نیز چنین ویژگی هایی را داشته اند.
پس از تشكیل شورای عالی سینما، نخستین جلسه خود را با رییس جمهوری برگزار خواهیم كرد و برخی مسایل سینمای كشور را كه نیاز به اراده ملی دارد، در آنجا مطرح می كنیم.
چند كارگروه داریم كه تا قبل از تشكیل جلسه شورای عالی سینما، دستور این جلسه را مشخص كنند تا وقت رییس جمهوری و اعضای این شورا در جلسه اول به بررسی مهمترین مسایل روز سینمای ایران بگذرد.
** اهمیت سینما در دیپلماسی فرهنگی و معدل خوب سینمای ایران
معتقدم سینماگران ایران بویژه در این روزگار بسیار مهم و حساس كه ایران در حال كسب جایگاه دوباره خود در عرصه بین المللی است، به دیپلماسی عمومی كشور كمك خواهد كرد و در مقابل دستگاه دیپلماسی كشور نیز به شدت نیازمند حضور فرهنگ و هنر به عنوان ابزار دیپلماسی در خارج از كشور است.
از طرفی، سینمای ایران خدمتی را به جامعه و مردم و نظام كرده و معدل سینمای ایران، چهره خوب و مدرن و قابل قبول از فرهنگ ایرانی در خارج از كشور است.
گاهی فكر می كنیم، فیلمی كه در خارج از كشور نمایش داده می شود اثری منفی و سیاه است در حالیكه ممكن است از نگاه خارجی ها منفی و سیاه نباشد؛ نمی خواهم بگویم كه فیلم های سیاه و آثاری كه چهره ایران را مخدوش كرده اند در سال های اخیر ساخته نشده، اما در مجموع معدل سینمای ایران قابل قبول است.
** حضور در هر جشنواره خارجی را نمی پسندیم
سینمای ایران همچون پنجره ای است كه افكار جهان را با چهره دیگری از ایران و تصویر حقیقی فرهنگ و تمدن ایرانی آشنا می كند و از این جهت حضور در جشنواره های خارجی حائز اهمیت است.
البته جشنواره ها نیز رده بندی و درجه بندی دارد و باید در جشنوارهایی كه درخور سینمای ایران است حضور داشته باشیم، البته حضور در هر جشنواره ای را نیز قبول ندارم؛ البته نكته ای وجود دارد و اینكه آیا باید فضایی را درست كنیم كه سینماگران برای جشنواره فیلم بسازند؟ من این امر را قبول ندارم و بارها گفته و همچنان تاكید می كنم كسانی كه می خواهند برای جشنواره ها فیلم سازند ممكن است در دوران كوتاهی موفق باشند اما موفقیت طولانی مدت نخواهند داشت.
اتفاقا افرادی موفق هستند كه برای خود فیلم می سازند و فیلم هایی می توانند به همه جا سر بزنند كه ریشه در جایی داشته باشند.
فیلمسازانی همچون مجید مجیدی، عباس كیارستمی و رضا میركریمی برای جشنواره فیلم نمی سازند و آثار آنها در جای دیگری ریشه دارد.
رویكرد ما فقط حضور در جشنواره نیست و بر حضور واقعی و درست سینمای ایران در عرصه های بین المللی تاكید داریم و بارها گفته ایم كه سینمای ایران دیگر در داخل كشور جا نمی شود و این هنر باید به كشورهای دیگر سرریز شود.
** قضاوت مدیران، براساس كارهایی كه انجام نمی دهند
اهالی فرهنگ وهنر، مدیران فرهنگی را بیشتر به خاطر كارهایی كه نمی كند مورد قضاوت قرار می دهند نه اموری كه انجام می دهند.
اگر بسیاری از كارها را انجام ندهیم، كارهای بزرگی انجام داده ایم. خیلی از فیلمسازان از ما انتظار دارند كارهایی را انجام ندهیم، از این رو باید از یك مدیر فرهنگی پرسید كه چه كاری نمی خواهد انجام دهد.
من از جمله مدیرانی هستم كه به این باور رسیدم مدیران در عرصه فرهنگ خیلی كاره ای نیستند. هنرمند جایی مجبور می شود سراغ ما بیاید و اگر با هنرمند كاری نداشته باشیم او هم با ما كاری ندارد و فیلم خود را با حضور تهیه كننده، فیلمنامه و پژوهشی مشخص می سازد.
اگر تلاش كنیم موانع غیر منطقی را به حداقل برسانیم، سینماگر و تهیه كننده، مزاحمی بنام سازمان سینمایی را مقابل خود نمی بیند. این به معنای نبود ممیزی نیست، اتفاقا ممیزی داریم و مانند همه جای دنیا باید داشته باشیم.
** اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش بسیار دقیق هستند
شورای پروانه ساخت داریم و اگر رندومی نیز در یكی از این جلسات حضور یابید، درك می كنید كه اعضای این شورا افرادی بسیار دقیق هستند و با دقت فیلمنامه ها را خوانده و موشكافی می كنند. این بدان معنا نیست به هر فیلمی مجوز ساخت دهیم و با سرمایه های ملی آثاری ساخته شود كه مخاطب نداشته و ارزش تولید نیز ندارد.
** خیلی فیلمنامه ها ارزش ساخت ندارد
خیلی از فیلمنامه ها هستند كه ارزش ساخت ندارد و وقتی به این طرح ها اجازه تولید داده شود، سرمایه ملی هدر می رود.
بنا بر این است كه جلوی اقدامات زاید گرفته شود و بر روی كارهای مفید تمركز كنیم. در این مسیر، معاونت های سازمان سینمایی را كاهش دادیم و معاونت آثار و فعالیت ها را با یكدیگر ادغام كردیم و اداره كل ها را نیز كاهش دادیم و در راستای چابك سازی سازمان سینمایی در فكر كاهش مراجعه به سازمان سینمایی هستیم.
چه لزومی دارد كه متقاضیان ما را ببیند و سپس طرح های سینمایی خود را به سازمان سینمایی ارائه دهند؟ می توان این مهم را از طریق سامانه اینترنتی فراهم كرد تا نیاز به مراجعه مكرر وجود نداشته باشد و امیدوارم با سر و سامان دادن به شرایط، این مهم را محقق كنیم.
** برطرف كردن نگرانی های اهالی سینما
با جامعه هنرمندان مواجه هستیم. امید و اعتماد متقابل، نخستین شرط تولید اثر درست و خوب است و وظیفه داریم نگرانی های هنرمندی كه احساس ناامیدی و دلسردی داشته و اطلاعی از آینده كاری خود ندارد و نمی داند كه اثرش به اكران می رسد یا نه، را برطرف كنیم.
چنانچه اهالی سینما با خاطری آسوده به دولت و سازمان سینمایی اعتماد كنند و این اعتماد متقابل ایجاد شود، تصور می كنم این مهم بزرگترین اقدام است و اتفاقات خوبی در این راه رخ می دهد.
خیلی از سینماگران برجسته كشور با من تماس گرفته و اظهار لطف داشته و تاكید كردند كه می خواهیم فعالیت كنیم و فیلم دیگری را به تولید برسانیم.
این افراد پیشتر تصمیم گرفته بودند كه دیگر فیلمی را در سینمای ایران تولید نكنند و ما از آنان درخواست كردیم كارهایی بسازند كه امید را در جامعه تقویت كند.
اهالی سینما در لطف خود به ما، می توانند آثاری را تولید كنند كه جز فیلم های شاخص این دوره محسوب شود.
** بررسی مجدد فیلم های توقیفی
فیلم های توقیفی در حال بررسی مجدد كارشناسان هستند. فیلم هایی داریم كه اتفاقا معتقدیم نباید توقیف می شدند و حتما با بازبینی مجدد، امكان دریافت پروانه نمایش برای آنها فراهم می شود.
فراهنگ ** 1983 ** 9266 ** 2024 ** 1071
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
تهران - ایرنا - رییس سازمان سینمایی با بیان اینكه اعضای شورای عالی سینما هفته آینده معرفی خواهند شد، از بازبینی فیلم های توقیف شده و تلاش برای صدور پروانه نمایش برای آثار مورد تایید خبر داد.