ساري - آيين نكوداشت خير بزرگ بابلي ، مرحوم ' سيد حسين فلاح نوشيرواني ' قرار است روز پنجشنبه هفته جاري به بهانه روزجهاني معلولين، با حضور جمعي از حاميان و خادمان معلولان مركز خيريه معلولين نوشيرواني بابل در اين شهرستان برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مرحوم نوشيرواني 42 سال پيش به ديار باقي شتافت، ولي از آن زمان تاكنون و براي هميشه ، هر گاه كه درختان باغ نيكوكاريش گل مي دهند و به ثمر مي نشينند و كساني از ثمره اش بهره مي برند، ياد و خاطره اين مرد وارسته همچنان در ذهن ها و دل ها زنده باقي خواهد ماند.

مرحوم سيد حسين فلاح نوشيرواني فرزند سيد احمد در حدود سال 1281 هجري شمسي در روستاي ' نوشيروانكلا ' از توابع شهرستان بابل ديده به جهان گشود و گفته مي شود از همان اوان طفوليت، آثار هوش و استعداد خارق العاده در سيماي اين سيد جليل القدر هويدا بود.

وي در شش سالگي ' عم جزء ' را نزد بانويي به نام ' ملاخيران ' فرا گرفت و سپس قرآن كريم را نيز در مدت سه ماه از محضر آخوند ' شيخ محمد سالاري ' ختم كرد.

او به توصيه جد مادريش مرحوم ' سيد آقا نوشيرواني ' براي ادامه تحصيلات به مدارس

'شرافت ' و ' احمدي ' در ' بارفروش ' (بابل كنوني ) رفت و به مدت هشت سال در اين مدارس به تحصيل اشتغال داشت و همواره از شاگردان بسيار خوب و ممتاز بود.

زنده ياد نوشيرواني پس از مدتي جهت يافتن كاري مناسب عازم مشهد مقدس شد و پس از مدتي نيز به تهران عزيمت كرد و در تجارت خانه ' حكيم زاده يزدي ' مشغول به كار شد و در آنجا پس از بروز شايستگي، لياقت و كارداني و بالا بودن سطح سواد و معلومات از يك طرف و نجابت و ديانت و امانت داري از طرف ديگر ، بر مرحوم حكيم زاده و ديگر كاركنان شركتش اثرگذاري كرد و پس از مدتي به مديريت داخلي شركت ارتقاء يافت.

اين خير بزرگ ، پس از مدتي به صورت مستقل به فعاليت اقتصادي و كار تجاري پرداخت و در بازار تجارت آهن ايران موفقيت هايي كسب كرد، تا آنجا كه پرداختن به امور تجاري و ديدن زرق و برق تمدن و مظاهر مادي هرگز مانع آن نشد كه فكر ، آرمان و ايده مرحوم نوشيرواني از مردمي كه از ميان آنها برخاسته بود ، منحرف شود و از مسائل و مشكلات آنان غافل شده و در فكر چاره جويي نباشد.

تربيت اصولي و تحصيل معارف و فرهنگ والاي اسلامي و آشنايي كامل با احكام و شريعت مقدس اسلام از يك طرف و ديدن مصائب و رنج هايي كه از ابتداي جواني با آنها مواجه بود و دوش به دوش مردم و در متن جامعه مستضعف آنها را آزموده و تجربه كرده بود چنان روحي بلند و اراده اي نيرومند در او پديد آورد كه هم چون مولا و جد بزرگوارش حضرت علي (ع) قلب بزرگ و مهربان و سرشار از عاطفه اش همواره براي امت مسلمان و مظلوم بتپد و وجود خود و خانواده گراميش را در طول حيات پر بركتش وقف خدمت به مردم مستضعف كند.

آن مرحـوم بر اسـاس نوشته هايش بيشتر دارايي عظيـم خود را صـرف عمـران و آبـادي ، بويژه در شهرستان بابل كرد و شمار آثار ماندگار مرحوم نوشيرواني در اين شهرستان به 50 مورد برجستـه مي رسد كه از آن جمله مي توان به ساخت و احداث مدرسه ، هنرستان ، انيسيتو ، دانشـكده ، درمانـگاه ، زايشـگاه ، بانك خون ، پرورشـگاه ايتـام ، بيمارستـان ، مسجـد ، پل و غيره اشاره كرد.

بر جاي گذاشتن اين آثـار نشان دهنده آينده نگري بزرگ وي در تاثيـر گذاري بر زنـدگي و سرنـوشت فرزنـدان آينده ساز كشور و استان مازندران بوده است.

زمين پارك نوشيرواني در جاده بابل اميركلا و نيز زمين مجتمع بزرگ تفريحي ورزشي واقع در متي كلا، زمين زندان متي كلا، مدرسه نوشيرواني، مركز خيريه نوشيرواني وابسته به بهزيستي ، خيابان نوشيرواني و ده ها فضاي آموزشي، تفريحي ، فرهنگي و علمي در شهرستان بابل به نام مرحوم نوشيرواني بزرگ به ثبت رسيده است.

ارزشمند ترين يادگار مرحوم نوشيرواني، تاسيس دانشكده صنعتي بابل در زميني به مساحت حدود 17 هكتار بود كه همه را در طبـق اخلاص گذاشت و در مقابل ' يك سيـر نبات ' به وزارت علـوم اهداء كرد.

اگر چه اجـل به اين بزرگ مرد خير مهلت نداد، اما بنايي كه در سال 1348 آغاز كرد، در سال 1352 افتتـاح شد و در رشته هاي مهندسي برق ، عمران و مكانيك دانشجو پذيرفت.

نام دانشكده صنعتي بابل توسط خود مرحوم نوشيرواني و از نام دانشكده صنعتي پلي كلينك تهران الگو گرفته شد، در حالي كه در آن زمان هيچ دانشگاه صنعتي در كشـور وجود نداشت و تعداد دانشـكده هاي صنعتي هم از عدد انگشتان دست كمتر بود ، لذا اين اقدام وي نشانه دورانديش بودن آن زنده ياد بوده است.

از ابتـداي فروردين ماه سال 1387 اين يادگار ارزنده با نام دانشـگاه صنعتـي نوشيـرواني بابل به عنوان دانشگاه مستقل به خدمات علمي – پژوهشي خود ادامه مي دهد و هم اكنون داراي بيش از چهار هزار دانشجو در پنج دانشكده برق و كامپيوتر ، عمران ، مكانيك و صنايع ، شيمي و دانشكده علوم پايه است.

سال هاست كه تصويري از چهره مرحوم نوشيرواني خير بزرگ بر روي ديوار و درب و شيشه مغازه هاي مردم بابل نصب است، اما تاكنون در سطح شهر هيچ ارگان و سازماني براي نصب تنديس اين خير ارزشمند با توجه به شعارهاي مختلف از سوي مسئولان اين شهرستان براي شناخت نسل ها نسبت به جايگاه اين زنده ياد اقدام نشده است.

بارها ديده شده است كه كودكان و نوجواناني از بزرگ ترها مي پرسند اين تصوير چه كسي است كه در بيشتر مغازه ها نصب شده است؟ گويي نامش را شنيده اند ولي چهره اش برايشان شناسانده نشده است.

مسوولان دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل سال گذشته تنديس مرحوم نوشيرواني را جلوي درب ورودي در داخل محوطه اين دانشگاه نصب كردند تا شايد بتوان با چنين كاري ياد و خاطره اين مرد بزرگ را در قلب ها جاويدان نگه داشت.

ˈسيد فريد نوشيروانیˈ يكي از فرزندان مرحوم سيد حسين فلاح نوشيرواني به همراه ديگر برادران و خواهرانش نيز هم اكنون از پدر دنباله روي كرده و با اهداي وجه مالي و زمين براي توسعه شهرستان بابل تلاش مي كنند.

يكي ديگر از اقدامات ارزشمند و ماندگاري كه مرحوم نوشيرواني برجاي گذاشته، بنياد نهادن بزرگ‌ترين مركز نگهداري معلولان كشور در مازندران است.

اين مركز در سال 1344 با همت مرحوم نوشيرواني تاسيس شد و تا سال 1360 به عنوان پرورشگاه يتيمان مشغول فعاليت بود و بعد از آن با نظارت سازمان بهزيستي كشور به عنوان مركز خيريه نگهداري معلولان ذهني و امدادرساني به اين افراد شروع به فعاليت كرد.

در حال ‌حاضر در اين مركز 135 معلول ذهني و جسمي بالاي 14 سال به صورت شبانه روزي و به صورت ايزوله نگهداري مي‌شوند.

علاوه بر اين، 300 معلول ديگر نيز در محلات مختلف شهرستان بابل توسط خانواده‌ها و تحت حمايت بهزيستي مازندران قرار دارند كه امور مختلف اين معلولان به‌عهده اين مركز است.

گفته مي شود 30 درصد هزينه هاي اين معلولان به صورت يارانه اي از سوي اداره كل بهزيستي مازندران پرداخت و بقيه نيز از طريق نيكوكاران استان به خصوص مردم نوعدوست بابل تامين مي شود.

ارائه مشاوره هاي ژنيتيكي قبل از ازدواج براي پيشگيري از تولد نوزادان معلول يكي از اقدامات مهم اين مركز است.

اگر چه ارائه خدمات مناسب تر نيازمند امكانات بيشتر در اين مركز است، اما به خاطر كمبود فضاي فيزيكي مناسب، علي رغم مراجعه بسياري از معلولان كه نگهداري آنها در منزل به سختي و با مشقت زياد از طريق خانواده ها، انجام مي شود، امكان پذير نيست لذا مسوولان بهزيستي، هيات امناي مركز خيريه معلولين نوشيرواني بابل و ديگر مسوولان و خيرين استان در صدد احداث ساختمان جديد برآمدند.

البته احداث مركز جديد در يكي از نقاط شهرستان بابل برآورد هزينه اي بيش از 80 ميليارد ريال را در پي داشته است كه حاميان و خادمان نيكوكاري كه انفاق و كمك به جامعه محرومين و مستضعفين را از مرحوم نوشيرواني الگو گرفته اند، خود را در اين كار بزرگ سهيم مي دانند.

در حال حاضر مركز خيريه معلولين نوشيرواني بابل داراي حدود 10 هزار حامي و خادم نيك انديش اعم از پزشكان عمومي و متخصص، مهندسان، معلمان ، كارمندان، و ديگر اقشار مردم است كه به طور شبانه روزي اين مركز را تحت حمايت مادي و معنوي خودشان قرار مي دهند.

برگزاري مراسم نكوداشت خير بزرگ مرحوم نوشيرواني به مناسبت روز جهاني معلولين، به همت مركز خيريه معلولين نوشيرواني بابل و اداره كل بهزيستي مازندران و با هدف تجليل از خادمان و حاميان معلولين با دعوت حدود شش هزار نفر از اين افراد روز پنجشنبه هفته جاري با حضور استاندار مازندران در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل برگزار خواهد شد.

شماره حساب جاري 1631233004 بانك ملت شعبه شريعتي بابل آماده دريافت كمك‌هاي مردمي و وجوهات نقدي خيران است.

مركز خيريه معلولين نوشيرواني بابل داراي آدرس اينترنتي WWW.MNMN.IR نيز است.

روح بلند خير بزرگ مازندراني و افتخار مردم شهرستان بابل 23 اسفند سال 1350 پس از 69 سال خدمت به مردم به لقاء الله پيوست، و به همين مناسبت نيز هر ساله مراسم بزرگداشتي در مزار مرحوم نوشيرواني در روستاي نوشيروانكلا از توابع شهرستان بابل با حضور مردم و مسوولان برگزار مي شود.ك/4

7328/1654