اردبيل - ايرنا - با شروع ورزش باد و متعاقب آن كولاك برف از عصر چهارشنبه در گردنه ها و جاده هاي كوهستاني استان اردبيل ، رانندگاني كه قصد تردد در اين محور را دارند وسايط نقليه خود را به زنجير چرخ و ديگر تجهيزات زمستاني مجهز كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ در پي نفوذ سامانه سرد و ناپايدار به اردبيل ريزش برف از نخستين ساعت سحرگاه چهارشنبه آغاز شد ولي از ساعت 10 بامداد ابرهاي بارش زا با همان سرعتي كه اردبيل و قسمت وسيعي از جنوب اين استان را دربر گرفته بودند آسمان منطقه را ترك و پرتوهاي آفتاب درخشيدن گرفت.

ريزش برف در طول ساعات شب از شدت زيادي برخوردار نبود به گونه اي كه پس از 10 ساعت بارش مداوم ارتفاع برف در سطح گذرگاه هاي شهر اردبيل از حدود 20 سانتيمتر فراتر نرفت ولي شاهدان عيني مي گويند كه در حومه شهر به خصوص در نقاط بلند و كوهستاني ارتفاع برف به 50 سانتيمتر رسيده است.

با توجه به وزش باد از جانب جنوب و جنوب شرق در شهر اردبيل كه در گردنه ها و جاده هاي كوهستاني از شدت بيشتري برخوردار است پديده كولاك برف به شكل مقطعي اين گذرگاه ها را از دقايقي قبل فراگرفته و سبب كاهش ديد شده است.

مركز كنترل راه هاي اداره كل راه و شهرسازي اردبيل از رانندگان خواست كه در گذر از جاده هاي استان اردبيل زنجيرچرخ و تجهيزات زمستاني همراه داشته باشند و با احتياط رانندگي كنند.

اين مركز همچنين با اشاره به اينكه تمام راههاي اصلي استان اردبيل در زمان حاضر باز هستند اعلام كرد امكان آغاز دوباره بارش برف از امشب در بعضي از نقاط استان اردبيل و نيز وقوع پديده يخبندان براثر كولاك و سرماي شبانگاهي در نقاطي از محورهاي مواصلاتي اين استان وجود دارد.

كارشناسان هواشناسي اردبيل نيز با هشدار درباره وقوع پديده كولاك در اكثر محورهاي مواصلاتي اين استان از رانندگان خواسته اند كه تا عادي شدن اوضاع از سفرهاي غير ضروري در اين جاده ها خودداري كنند.

اردبيل در سرزميني فلاتي شكل و بلند قرار دارد كه به همين دليل جاده هاي آن كوهستاني ؛ داراي گردنه هاي متعدد و سخت گذر بوده و اغلب با شيب و پيچ هاي تندي به زمين هاي كم ارتفاع همجوار منتهي مي شوند.

به لحاظ موقعيت جغرافيايي و نيز قرار گرفتن در مسير جريان هاي سرد و ناپايدار در اين جاده ها در هشت ماه از سال امكان ريزش سنگين برف و وقوع كولاك و يخبندان وجود دارد.

592/245