پلدختر – فرماندار پلدختر گفت: از مشكلات فراروي جامعه معلولان نگاه ترحم آميز ، بيكاري و نامناسب بودن معابر براي رفت و آمد آسان است.

'فريدون رشيدي' روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگارايرنا افزود: بسياري از معلولان همچون ديگر افراد جامعه داراي استعداد و توانمندي هاي فراواني اند كه فراهم كردن فرصت برابر براي آنان ، گامي در راه معرفي بهتر اين قشر به جامعه و فرصتي است براي اين كه خود معلولان، نگرش جامعه نسبت به خود را تغيير دهند و شعار معلوليت محدوديت نيست را به منصه ظهور برسانند.

وي با بيان اين كه بررسي مشكلات معلولان بايد از زواياي مختلف ديده شود.گفت: در حوزه فرهنگ سازي اجتماعي نياز به بازنگري در دو بخش خاص ، يكي خود معلولان بايد در تغيير نگرش جامعه تلاش كنند و در بخش ديگر بايد مسوولان در تغيير نگرش مردم از طريق رسانه ها و تدوين قوانين اقدام كنند.

وي يكي از عوامل تاثيرگذار در تغيير نگرش مردم نسبت به معلولان را رسانه ها دانست و افزود: رسانه ها بايد با دوري از نگاه ابزاري و ترحمي به معلولان و با حفظ كرامت انساني آن ها به معرفي توانمندي ها و مشكلات اين قشر بپردازد و برنامه هاي خود را به يك روز خاص و روز معلولان خلاصه نكنند.

'رشيدي' تصريح كرد: آنچه در ارتباطات اجتماعي با معلول بايد در نظر گرفت ارتباط با آنها بايد همراه احترام باشد و از ترحم به آنها دور كنيم و متوليان فرهنگ بايد تلاش كنند با معرفي قابليت‌هاي معلولان نگاه اعضاي جامعه را به اين قشر اصلاح كنند.

وي افزود: افراد سالم و توانمند جامعه بايد بدانند كه معلولان هرگز نيازي به ترحم ندارند و همنوعان سالم بايد همواره بكوشند تا كمبود موجود در معلولان را به صورت يك جريان طبيعي نشان دهند .

فرماندار پلدختر گفت: شهروندان كاري نكنند كه اين كمبود در زندگي ، معلول را از حالت طبيعي خارج كند و او را به فردي منزوي و گوشه گير و جداي از جامعه نبديل كند.

'رشيدي' افزود:آنچه توانايي را مي سازد اراده است و اراده اگر بخواهد جاري شود هيچ بهانه اي را نمي شناسد.

وي با بيان اين كه در هر جامعه‌اي برخي از شهروندان داراي معلوليت‌هاي جسمي و حركتي هستند افزود: معلولان براي انجام كارهاي روزمره و برآورده كردن نيازهاي خود حق دارند كه مانند ديگر افراد از خدمات عمومي استفاده كنند.

وي گفت: شهرداري‌هاي شهرهاي پلدختر و معمولان بايد تلاش بيشتري در جهت مناسب‌سازي معابر عمومي براي استفاده معلولان داشته باشند تا معلولان و جانبازان در زمان استفاده از امكانات عمومي و همچنين رفت و آمد در سطح شهر دچار مشكل نشوند.

وي افزود: مسوولان بايد درصدي از امكانات رفاهي و ورزشي را به معلولان اختصاص دهند تا آنها نيز مانند ساير افراد جامعه از اين امكانات استفاده كنند.

'رشيدي' تصريح كرد: معلولان با وجود داشتن مشكلات جسمي، داراي انديشه‌هاي پويا و فكرهاي شكوفايي هستند بنابر اين به وضعيت معلولان در فضاهاي شهري بايد توجه كنيم.

وي گفت: مسوولان با لحاظ كردن و در نظر گرفتن شرايط خاص معلولان،فضاي مشاركت آنان در جامعه را فراهم كنند وهر دستگاهي در حوزه كاري خود بايد به اين مسايل توجه كند و ارگان يا اداره خاصي را نمي توان به طور كامل متولي اين امر دانست و تمام مسووليت ها را از او خواست و طلب كرد.

وي با بيان اين كه خدمت به معلولان داراي اجر معنوي و اخروي است افزود:بايد اين ضعف را بپذيريم كه اگرفرد معلول به درون جامعه برمي گردد و به فعاليت مي پردازد حتما توانمندي دارد پس نبايد با ترحم يا تمسخر خويش هياهوي زيباي بازگشت به زندگي را در او خاموش كنيم.

'رشيدي'افزود: بايد فرد معلول را بپذيريم و او را تشويق كنيم تا كارهايش را درست انجام دهد و با كار خواستن از او معلول را در ميان خود نگه داريم.

فرماندار پلدختر از شهرداري‌ها خواست در زمان احداث مراكز رفاهي و خدماتي، ساخت معابر و بالاخره اماكن عمومي، از صدور مجوز براي مراكزي كه فاقد امكانات ويژه معلولان هستند، خودداري كنند.

7272/630