تهران بزرگ-ايرنا- مولف كتاب 'ادبستان' با اشاره به نيازهاي فرهنگي كودكان و نوجوانان گفت:كمي كتاب هاي مناسب براي كودكان و نوجوانان باعث شده كه اين افراد كمتر مطالعه كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'صوفيا محمودي' در آيين رونمايي از كتاب 'ادبستان' اظهار كرد:كتاب ها رقابت سختي با سريال هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي دارند.

وي اظهاركرد:والدين علاقه‌مندند تا فرزندانشان كتابخوان شوند و نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان موظفند از توليد كتاب هاي غير جذاب خودداري كنند.

مولف كتاب 'ادبستان' با بيان فعاليت‌هاي گذشته خود و همكاري با شوراي كتاب كودك افزود: زمينه آشنايي من با اين شورا 26 سال پيش با ترجمه كتاب‌ 'تاريخچه ادبيات كودك و نوجوان روسيه' فراهم شد .

اين مترجم گفت: پس از گذشت چهار سال جمع‌آوري كتاب مرجع 'ادبستان' با همكاري شوراي كتاب كودك و نوش‌افرين انصاري تدوين و منتشر شد.

عضو هيئت مديره و دبير شوراي كتاب كودك نيز در اين آيين گفت:ادبستان يك اثر مرجع است كه از لحاظ آموزشي، پژوهشي و اطلاع‌رساني، اثري ارزشمند است .

نوش‌آفرين انصاري افزود: مولف اين اثر تنها گردآورنده نبوده بلكه به عنوان نويسنده، مقاله‌هايي را با زباني ساده و روان به شكل مقدمه و موضوعي درباره گونه‌هاي ادبي و جنبه‌هاي مختلف ادبيات كودك و نوجوان در كتاب مطرح كرده است.

انصاري ادامه داد: كتاب مرجع، گستره اجتماعي دارد و براي ماندن و براي جامعه نوشته مي‌شود، به همين دليل نويسنده نگران است كه جامعه نسبت به اشكالات احتمالي اثر چه واكنشي نشان مي‌دهد .

وي بيان كرد: تدوين كتاب مرجع، فعاليت بسيار دشواري است، به همين دليل اثري ملي است و بايد قدر اين آثار را بدانيم.

نويسنده قصه‌هاي مجيد نيز اظهار كرد: كتاب ادبستان براي آشنايي با آثار و زندگي نويسندگان گذشته و دانستن روند تحول ادبيات كودك و نوجوان بسيار مفيد است.

هوشنگ مرادي كرماني با بيان اهميت اين كتاب براي نسل امروز افزود: ما نويسندگان علاوه بر اينكه براي كودكان و نوجوانان قصه مي‌گوييم، در ذهن آنان باقي مي‌مانيم و برايشان تاريخ‌ساز مي‌شويم؛ همانطور كه كتاب‌ها و قصه‌هاي قديمي در ذهن همه ما نقش بسته‌اند و آن‌ها را به ياد داريم.

شاعر 'صد دانه ياقوت' نيز گفت: ادبيات اگر ثبت نشود، از بين مي‌رود و كتاب ادبستان مقدمه ثبت تمام ادبيات كودك است.

مصطفي رحماندوست با اشاره به گردآوري پنج هزار اثر در كتاب 'ادبستان' افزود: من تاكنون 13هزار كتاب را به صورت لوح فشرده جمع‌آوري كردم كه اين مجموعه تا 28 هزار جلد كتاب ادامه خواهد يافت.

كتاب 'ادبستان' فرهنگ ادبيات كودك و نوجوان، تاليف صوفيا محمودي ازسوي فرهنگ نشر نو با همكاري نشر آسيم منتشر شده است .

اين كتاب اثري است مرجع كه در شش فصل، اطلاعاتي ارزشمند در زمينه‌هاي مختلف ادبيات كودك ايران در اختيار خواننده قرار مي‌دهد.

نويسنده در سرآغاز اين كتاب، نگاهي به ادبيات كودك و نوجوان ايران از آغاز تا امروز دارد.

در فصل نخست اين كتاب با عنوان آفرينش‌هاي ادبي براي كودكان و نوجوانان زمينه‌هاي ادبيات داستاني، بازنويسي، ترجمه، نشريات و تصويرگري تحليل مي‌شوند و در فصل دوم به انواع در آثار ادبي كودك و نوجوان پرداخته مي‌شود.

در فصل سوم پديدآورندگان همچون نويسندگان، شاعران، مترجمان، تصويرگران و خادمان فرهنگي معرفي مي‌شوند.

فصل چهارم به نشريات كودك و نوجوان و فصل پنجم تشكيلات، سازمان‌ها و جوايز در حوزه ادبيات كودك و نوجوان معرفي مي‌شوند

در فصل هفتم كتابشناسي بالغ بر پنج هزار كتاب كودك و نوجوان منتشر شده در سال‌هاي 1342 تا 1385 بر اساس داستان، شعر و آثار مستند ارائه شده است.

اين كتاب داراي نمايه اشخاص ايراني خادمان فرهنگي، نويسندگان، شاعران، تصويرگران و مترجمان آثار ادبي كودك و نوجوان و فهرست منابع است.

اين كتاب نه تنها براي والدين، معلمان، مربيان، كتابداران، پژوهشگران و دست اندركاران ادبيات كودك و نوجوان قابل استفاده است بلكه مي‌تواند راهنماي مفيدي براي كودكان و نوجوانان براي يافتن آثار برتر ادبي و اطلاعاتي باشد.

آيين رونمايي و معرفي كتاب 'ادبستان' (فرهنگ ادبيات كودك و نوجوان) روز گذشته با حضور هوشنگ مرادي كرماني، نوش‌آفرين انصاري، صوفيا محمودي، مصطفي رحماندوست، محمدرضا جعفري مدير انتشارات فرهنگ نشر نو و جمعي از نويسندگان و هنرمندان در فروشگاه مركزي شهركتاب برگزار شد.

تهرام/7245/1600 /