تهران – ایرنا – روزنامه كانادایی نشنال پست، بی میلی كنگره آمریكا نسبت به تسلیم در مقابل فشارهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشدید تحریم های ضدایرانی را «سیلی محكمی به صورت نتانیاهو» خواند.

ویلیام مارسدن نویسنده گزارش افزوده است: به رغم لابی شدید اسرائیل برای تشدید تحریم ها علیه ایران، با هدف بی اثر كردن توافق هسته ای ژنو، به نظر می رسد كنگره آمریكا مصمم است به این توافق فرصت تاثیر بدهد.

كارشناسان معتقدند كه تصویب تحریم های جدید می تواند این توافق را از بین برده و مذاكرات را با موانع جدی مواجه كند؛ همچنین این اقدام همپیمانان آمریكا را آزرده خاطر خواهد كرد و احتمالا در نهایت به مواجهه نظامی منتهی خواهد شد كه شعله هایش كل منطقه را در بر خواهد گرفت.

بی تمایلی كنگره نسبت به سر خم كردن در مقابل تقاضاهای اسرائیل به مثابه سیلی محكمی به صورت بنیامین نتانیاهو است كه توافق ژنو را اشتباهی تاریخی توصیف كرد، اما این رفتار كنگره موجبات خرسندی و رضایت خاطر كارشناسان سیاست خارجی واشنگتن را فراهم نمود.

نشنال پست ادامه داده است: زبگنیو برژینسكی مشاور امنیت ملی آمریكا در دولت جیمی كارتر اخیرا در صفحه 'توئیتر' خود نوشت كه «سرانجام كنگره از تلاش های نتانیاهو برای دیكته كردن سیاست آمریكا شرمنده شد».

وی چندی بعد در اظهار نظر دیگری نوشت: در توافق تاریخی با ایران، برنده ها عبارتند از كری، روحانی و عقل سلیم، و بازنده ها جنگ طلبان منطقه ای هستند.



برژینسكی افزود: راه دیگر جز انعقاد توافق احتمالا درگیری نظامی است. در این صورت، شاید در ابتدا ما برنده به نظر برسیم اما احتمالا همین درگیری ما را در یك جنگ منطقه ای به مراتب گسترده تر و طولانی درگیر خواهد كرد.

رئیس جمهوری آمریكا پیش تر گفته بود، معتقد است كه این توافق 50 درصد احتمال موفقیت دارد. وی هفته گذشته بار دیگر بر آزمودن امكان حل و فصل دیپلماتیك مسئله هسته ای ایران تاكید كرد.

این روزنامه كانادایی افزود: پیروزی حسن روحانی رئیس جمهوری معتدل در انتخابات اخیر، باعث شد دریچه ای به سوی حل و فصل این مسئله و احتمالا ایرانی قابل اعتماد تر گشوده شود. با این حال، اختلاف نظرها همچنان وجود دارد؛ آمریكا به ایران اجازه داده از برنامه غنی سازی محدود و قابل راستی آزمایی برخوردار باشد و بدین ترتیب نیازهایش در زمینه تولید برق و مصارف پزشكی را تامین كند.

اكنون ایران از احداث تعدادی رآكتور برای تولید برق بیشتر سخن گفته است. اما، اسرائیل و عربستان سعودی می خواهند قدرت های جهان با توسل به تهدید حمله نظامی، ایران را وادار به دست كشیدن از برنامه غنی سازی اورانیوم سازند.

برژینسكی هشدار داد آمریكا و متحدانش باید بسیار مراقب باشند كه مبادا با تقاضاهای تحقیر آمیز از ایرانی ها بار دیگر باعث گوشه گیری تهران شوند.

وی می گوید: باید مراقب باشیم به سوی موضعی نرویم كه در آن توافق، از نگاه اكثریت ملت ایران، به مثابه تسلیم یك جانبه باشد.

مترجمام**9156/1275