تهران بزرگ - ايرنا - شاعر مجموعه 'سوگند من به نام شماست' با بيان اينكه تطميع و تهديد پديده‌اي اثر‌گذار خلق نمي‌كند، گفت: با پرواركردن انسان‌هاي بي‌استعداد نمي‌توان فردي تاثيرگذار براي جامعه تربيت كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سهيل محمودي در آيين بزرگداشت سيدحسام‌الدين سراج خالق آلبوم عاشورايي 'وداع' اظهار داشت: در گذشته تصور مي‌كردند كه سخنان باورمند و معرفتي بايد تنها در سطح محافل سنتي؛ تكيه‌ها و مجالس عزاداري بيان شود، اين محافل جايگاه خود را داشتند اما مخاطبان ديگري در حوزه معرفتي هستند كه گوش آنان به نغمه و نوا عادت كرده و خواهان محصول و اثر ديگري هستند.

محمودي افزود: واقعه عاشورا و محرم بايد مستمرا زنده بماند كه اين امر نيازمند نوآوري است و عمان ساماني براي هم‌نسلان ما‌، شاعري نوآور بود.

وي ادامه داد: آثار گذشته از عنصر خلاقيت و ابداع، تهي بودند و وقتي هنر تكراري باشد، تبليغ بي‌اثر مي‌شود اما در روزگار ما هنر همچون اشعار عمان ساماني و آلبوم عاشورايي وداع به صورت نوآورانه اجرا شده كه تاثيرگذار خواهد بود.

وي گفت: ما در بيان موضوع‌هاي مذهبي نيازمند طراوت و نوآوري هستيم و به اين وسيله محرم 61 هجري قمري هنوز براي ما زنده است و اشعاري همچون شعر 'گنجشك و جبرئيل' اثر حسن حسيني خلاقيتي در حوزه مذهبي و واقعه عاشورا است.

محمودي با انتقاد از عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري بيان كرد: با تطميع و پول‌هاي بادآورده؛ پول‌هاي اضافه نفت، پديده‌اي اثرگذار پديد نمي‌آيد.

وي افزود: نسل ما، نسلي است كه با انقلاب رشد كرد و در جنگ تحميلي ايستادگي كرد، اين نسل با اعتقادات خود زندگي كرده و انسان‌هاي اخلاقي، اعتقادي و معنوي نتيجه اين نسل است.

اين شاعر و نويسنده تاكيد كرد: ما بايد به جان‌ها توجه كنيم، در شرايط موجود با پرواركردن انسان‌هاي بي‌استعداد نمي‌توان فردي تاثيرگذار را تربيت كرد و كساني كه به خاطر كار فرمايشي ميلياردها خرج مي‌كنند، اين كار فرمايشي قبل از تولد از بين مي‌رود.

وي خطاب به مسوولان فرهنگي گفت: دوپينگ‌ه

ا را در عرصه فرهنگي كنار بگذاريد، با دوپينگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري نمي‌توان كاري از پيش برد.

محمودي افزود: پروار كردن افراد هيچ تاثير معنوي بر جامعه نخواهند داشت، نسل ما كه تاثيرگذار بود، دوپينگ نداشت بلكه جامعه اين نسل را بر اساس صدق و اعتقادش پذيرفت.

استاد موسيقي دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه موسيقي نيز در اين آيين با بيان ويژگي‌هاي موسيقي گفت: رياضي‌دانان معتقدند كه موسيقي،از كنار هم قرار گرفتن نغمه‌ها پديد مي‌آيد و به همين دليل موسيقي را زيرمجموعه علوم رياضي قرار داده‌اند.

ايرج نعيمايي افزود: عرفا معتقدند كه موسيقي جزو علوم اعلا است، موسيقي حسي و دروني است و هنرمند معرفتي كه از حوزه موسيقي دريافت كرده در آثار خود منعكس مي‌كند.

نعيمايي ادامه داد: موسيقي لطيف‌تر از ديگر هنرهاست و براي دريافت ويژگي‌هاي موسيقي هنرمند بايد به درون و ويژگي‌هاي شخصيتي او پي ببريم.

وي گفت:از زمان صفويه كه هنرمندان به سمت موسيقي مذهبي روي ‌آوردند، موسيقي ايراني در قالب موسيقي آييني حفظ شد و هنرمندان هم‌پاي موسيقي رشد كردند.

وي افزود: موسيقي ديني شامل همه بخش‌هاي آوازي است و موسيقي ايراني مبتني بر آواز و آواز نيز مبتني بر ادبيات معرفتي است.

نعيمايي بيان كرد: سراج پيش از اينكه در حوزه معماري و موسيقي كسب علم كرده باشد، شخصيت او با معرفت دروني و سلوك معنوي خو گرفته است.

رئيس مركز موسيقي حوزه هنري با بيان فعاليت‌هاي موسيقايي سيدحسام‌الدين سراج اظهار كرد: وي پايه گذار بخش موسيقي حوزه هنري است و در فعاليت‌هاي خود از افراط و تفريط به دور بود و مشي او مشي اعتدال است و اين ويژگي حلقه مفقوده هنرمندان ماست.

پيروز ارجمند افزود: سراج انسان جستجوگر و پويايي است و او پس از انقلاب آغازگر مطالعات و پژوهش‌هايي درباره موسيقي ديني است.

ارجمند ادامه داد:سراج انساني آزادمرد و آزادمنش است و هيچ‌گاه هنر خود را نفروخت.

وي گفت: بخش موسيقي حوزه هنري به زودي اثر جديد سيدحسام‌الدين سراج به نام 'مسيحا'، روايتي از زندگي مادر امام زمان(عج) را منتشر خواهد كرد.

دوشنبه شب در نوزدهمين ويژه برنامه پرده عشاق در فرهنگسراي ابن سينا با حضور احمد مسجد جامعي رييس شوراي اسلامي شهر تهران، حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات، سيدعباس سجادي مشاور هنري معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،حجت الاسلام شهاب مرادي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، پيروز ارجمند رئيس مركز موسيقي حوزه هنري، سهيل محمودي شاعر و جمعي از مسوولان فرهنگي از حسام‌الدين سراج، خالق آلبوم عاشورايي 'وداع' تجليل شد.

حسام‌الدين سراج سال 1337 در اصفهان زاده شد، وي داراي مدرك تحصيلي دكتراي پژوهش هنر از دانشگاه هنر است و آموختن موسيقي را از 13 سالگي آغاز كرده است.

وي از محضر اساتيدي چون فرامرز پايور، رضا شفيعيان، محمود كريمي، پشنگ كامكار، تاج اصفهاني، حسن كسائي و همچنين جلال‌الدين همائي بهره برده است.

نينوا، باغ ارغوان، وصل مستان، شمس الضحي، ياد يار، شرح فراق، طريقت عشق، نرگس مست، نگاه آسماني و بوي بهشت از جمله آثار اوست.

تهرام/7245/1565