شهركرد - از شهید دكتر 'محمد مفتح ' به عنوان نماد وحدت حوزه و دانشگاه یاد می شود، شهیدی كه به گفته دوستان انقلاب، قربانی افراطی گری و تفكرات گروهك های تروریستی معاند شد.

شهید دكتر مفتح سال 1307 در خانواده‌ای روحانی در روستای كله سر‍‍ بخش فامنین از توابع شهرهمدان متولد شد و در همدان نزد افرادی چون آخوند ملا علی، دروس اولیه فقه را فرا گرفت و در سال 1322 و در 15 سالگی برای ادامه تحصیل راهی شهر قم شد.

علاقه او باعث شد تا به تحصیلات جدید نیز بپردازد و با گذشت زمان، علاوه بر این كه یكی از مدرسین معروف حوزه علمیه شد، موفق به اخذ درجه دكتری در رشته فلسفه گردید.

محمد مفتح همراه با درس و بحث به منبرها می‌رفت و سخنرانی می‌كرد، مقالات متعددی در روزنامه‌ها و مجلات اسلامی علیه حكومت پهلوی به رشته تحریر درمی آورد و به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مخالفت با حكومت پهلوی وی را به زاهدان تبعید كردند و از ورود به استان خوزستان ممنوعش ساختند.

سال 48 پس از آزادی به تهران آمد و در دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، همگام با شهید 'مرتضی مطهری' به تدریس پرداخت.

با تشكیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی و عضویت شهید مفتح در آن شورا، ستاد استقبال از حضرت امام خمینی و مسئولیت سنگین مدیریت آن ستاد و دیگر فعالیت‌های شبانه روزی به پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل كمیته‌های انقلاب اسلامی، آن شهید بزرگوار نقش فعال خود را در تداوم انقلاب اسلامی به عنوان بازوی قدرتمند امام خمینی ایفا كرد.

رسیدگی به شكایات و نیازهای مردم از جمله كارهای این شهید بود، روزهای نخست پیروزی با استفاده از نیروهای توانمند انقلاب و اندیشمند در كمیته انقلاب اسلامی روزانه بین 300 تا 700 پرونده شكایت را بدون ارجاع به دادگستری رسیدگی و حل و فصل كرد.

با وجود مسئولیت‌های سنگین از عضویت شورای انقلاب تا سرپرستی كمیته و ریاست دانشكده و دیگر فعالیت‌های سنگین و حجیم از اقامه نماز در مسجد قبا غفلت نورزید، سنگر مسجد را همچنان حفظ كرد، زیرا همواره می‌فرمود خاستگاه انقلاب اسلامی همچون خود اسلام‌، مسجد است‌، باید آن را حفظ كرد و جوانان عزیز را به این سنگر جذب كرد.

دكتر مفتح ساعت 9 صبح روز سه شنبه 27 آذر 1358 به همراه دو محافظش ' جواد بهمنی و اصغر نعمتی' در مقابل دانشكده الهیات دانشگاه تهران با شلیك گلوله از سوی اعضای گروهك تروریستی فرقان به شدت زخمی شد، معالجات در بیمارستان اثری نبخشید و حدود ساعت 2 بعد از ظهر همان روز به شهادت رسید. پیكر آن عالم ربانی پس از برپایی مراسم با شكوه تشییع در صحن مطهر حضرت معصومه (س) قم به خاك سپرده شد و سالروز شهادت این شهید بزرگوار نیز به پاسداشت تلاش های وی به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

**** تلاش شهید مفتح برای افزایش اگاهی عمومی مردم

از مهم‌ترین موضوعاتی كه استاد شهید بر آن اهتمام می‌ورزید، بالا بردن سطح آگاهی عموم طبقات مردم بود و این آگاهی مرحله نخست و شرط پیروزی نهضت فكری اسلامی بود.

این شهید با همیاری دیگر دوستان و همفكران خود، برای قشرهای مختلف‌، تشكل‌هایی را پیش بینی كرده و آنها را منسجم می كرد، لذا برای تحقق این هدف با همفكری شهید آیت‌الله بهشتی برای تربیت مدیران و رهبران آینده جامعه‌ یعنی دانش‌آموزان‌، تجمعی را به نام «كانون اسلامی دانش‌آموزان قم » بنیان نهاد.

در این مركز بود كه طلاب‌، دانشجویان‌، معلمان‌، دانش‌آموزان گرد هم می‌آمدند و بر محور مبانی معرفت شناختی اسلام ناب محمدی‌، تعلیم می‌دیدند و حول همین محور، انگیزه های مبارزه با رژیم شاه شكل گرفت و جریان های فكری مبارزه با رژیم تحقق یافت‌.

در این مسیر، هر چه رژیم پهلوی تلاش خود را بر گسترش فرهنگ غرب و افكار و اندیشه‌های برآمده از آن قرار می‌داد، جوانان و فرهیختگان علم و اندیشه با حضور در این كلاس ها و محفل‌های ماهانه و هفتگی این كانون آگاه شده و روش های مبارزه با آن را می‌آموختند و اینگونه بود كه افكار صحیح اسلامی در میان جوانان و دانش‌آموزان هر روز رواج بیشتری یافته‌، و مبارزه با رژیم شكل یافته‌تر می‌شد.

**** وحدت حوزه و دانشگاه

یكی از مهم‌ترین آرمان های انقلاب اسلامی كه امام خمینی (ره‌) به آن تأكید فراوان داشت و رهبر معظم انقلاب نیز آن را یكی از اصولی‌ترین اهداف انقلاب می‌دانند، وحدت حوزه و دانشگاه است‌.

شهید آیت‌الله دكتر محمد مفتح از دهه 1340 به این مهم همت گماشت‌ و در زندگی اش‌، تلاش در این راه به عنوان یك خط روشن و برجسته به خوبی دیده می‌شود.

شهید مفتح در نخستین سالگرد شهادت دوست همفكرش مرحوم حاج سید مصطفی خمینی فرزند امام خمینی در اول آبان 1358 نخستین كنگره وحدت حوزه و دانشگاه را در دانشكده الهیات و معارف اسلامی برگزار كرد.

به بیان آن شهید،' وحدت حوزه و دانشگاه‌، یعنی وحدت در هدف‌، هدف این است كه همه به سمت ایجاد یك جامعه اسلامی پیشرفته مستقل‌، جامعه امام‌، جامعه پیشاهنگ‌، جامعه الگو، ملت شاهد، ملتی كه مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا كنند تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده كرده و حركت كنند'.

547/