تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰

قزوين - ايرنا - يلدا در راه است؛ شبي كه در كنار نمادهاي مثبت خود گاهي بدليل خوردن انواع تنقلات و مشكلات گوارشي ناشي از آن به شبي تلخ تبديل مي شود.

به گزارش ايرنا ايرانيان از روزگاران دور تا به امروز طولاني ترين شب سال را با آداب و رسومي خاص از جمله بيدار ماندن تا پاسي از شب در كنار خانواده و اقوام، خوردن انواع ميوه از جمله هندوانه و انار، شيريني، تنقلات و انواع آجيل سپري مي كنند اين خوردني ها، در نزد ايرانيان باستان نمادي از بركت، تندرستي و شادكامي بوده است.

اما امروزه اين آداب و رسوم ارزشمند تا اندازه اي از شيوه سنتي خود دوره شده و مثلا سپري كردن اين شب در آغوش گرم خانواده و نقل انواع داستانها از جمله شاهنامه خواني در كنار ضيافت مختصري از خوردني هاي ويژه اين شب جاي خود را به پر خوري داده است.

يكي ديگر از سنت هاي ما ايرانيان سنت تعارف كردن زياد است و اين خود باعث پرخوري مي شود در حالي كه اصولا چه در اين شب ها و چه در ميهماني ها بهتر است هر فرد براساس ذايقه اش خوراكي مصرف كند و از زياده روي بپرهيزد.

يك كارشناس ارشد تغذيه معتقد است: اصول تغذيه در شب باستاني يلدا بايد به سمت گذشته تغيير يابد و افراد بايد با اعتدال در مصرف خوراكي هاي مربوط به اين شب به حفظ سلامت خود توجه داشته باشند.

'نوروزعلي عزيزخاني' در آستانه شب يلدا به خبرنگار ايرنا گفت:در اين شب تغذيه افراد نبايد از سمت و سوي عادي خود تغيير كرده و افراد بايد از پرخوري در اين شب پرهيز كنند.

وي با اشاره به انواع آجيل ها و تنقلاتي كه در شب يلدا به فراواني مورد استفاده قرار مي گيرند اضافه كرد: خانواده ها به هيچ عنوان از آجيل هاي شور و پرنمك استفاده نكنند چرا كه نمك زياد در اين تنقلات ضمن افزايش فشار خون، احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را بيشتر مي كند.

عزيزخاني اضافه كرد: همچنين با توجه به وجود انرژي زياد در آجيل، مصرف بي رويه آن باعث چاقي و اضافه وزن در افراد مي شود.

اين كارشناس مصرف آجيل هاي رنگ شده و كپك زده را از ديگر عوامل بروزبيماري ها از جمله ناراحتي هاي گوارشي دانست و ادامه داد: مردم بايد توجه داشته باشند كه از مصرف آجيل هاي فله اي كه در معرض آلودگي و گرد و غبار است خودداري كنند.

عزيزخاني با اشاره به مصرف هندوانه در شب يلدا گفت: هندوانه از بهترين ميوه هايي است كه ليكوپن دارد و بدليل تركيبات رنگدانه قرمز، فيبر و آب فراوانش همواره قابل توجه بوده است.

وي خاطرنشان كرد: مصرف اين ميوه شيرين، بدليل سرشار بودن از انواع ويتامين هاي A و C، فيبر غذايي بالا و ليكوپن ها از بسياري بيماري ها نظير ناراحتي قلبي، سرطان ها و آب مرواريد پيشگيري مي كند.

كارشناس مسوول تغذيه مركز بهداشت استان قزوين افزود: انار نيز به عنوان يكي ديگر از خوردني هاي اين شب از جمله ميوه هايي است كه به علت رنگي بودن در پيشگيري از بيماري هاي قلبي وع روقي موثر بوده و همچنين اسيد آلارژيك موجود در آن از تكثير سلول هاي بدخيم جلوگيري و مواد سرطان زا را خنثي كرده و در كاهش چربي خون نيز موثر است.

وي افزود: بطور كلي ميوه هاي قرمز، نارنجي و ارغواني آنتوسيامين دارند كه براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي مورد استفاده قرار مي گيرند و همين طور اسيد آلارژيك كه از تكثير سلول هاي بدخيم جلوگيري كرده و خنثي كننده مواد سرطان زا و كاهش دهنده چربي خون نيز محسوب مي شود.

كارشناس مسوول تغذيه مركز بهداشت استان قزوين يادآور شد: ميوه هاي خشك شده نيز از تنقلات با ارزش ما ايرانيان است كه مي تواند جايگزين خوراكي هاي بي ارزشي مانند چيپس و پفك شوند.

7388/616