تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵

قم- ايرنا- شيفتگان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در روز اربعين حسيني در تكايا، حسينيه ها و مساجد استان قم، در سوگ سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) مجالس عزا برپا كرده و اشك ماتم مي ريزند.

به گزارش ايرنا، در اربعين حسيني شهر مقدس قم، همچون ديگر شهرهاي كشور حال و هوايي ديگر دارد و مردم سياه پوش و عزادار اين شهر مذهبي در اين مصيبت جانكاه به سر و سينه زده و عزاداري مي كنند.

بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) هم امروز سراسر حزن و ماتم و مملو از حضور ارادتمندان سرور و سالار شهيدان و خامس آل عبا است كه دسته دسته خود را به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) رسانده و در فضايي معنوي با تشكيل دسته ‌هاي سينه ‌زن و زنجير‌زن به ياد امام حسين(ع ) و 72 تن از ياران باوفايش عزاداري مي كنند.

هياتها و دسته هاي سينه زني و زنجيرزني در خيابانهاي اين شهرها بويژه در جوار حرم كريمه اهل بيت(س) به حركت درآمده و با نوحه خواني و زدن سنج و دمام، بر سر و سينه مي زنند و به عزاداري مي پردازند.

بيرق سياه عزاداري امام حسين(ع) و اهل بيتش در هر كوچه و خيابان و نيز بر سر در مساجد و بسياري از ساختمانها نصب شده و آيين سوگواري شهادت آن حضرت در حسينيه ها و مساجد شهر قم برپاست.

در بيوت و دفاتر مراجع تقليد و علما و همچنين دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نيز مراسم عزاداري و سوگواري اربعين حسيني با حضور روحانيان و اقشار مختلف مردم در حال برگزاري است و مداحان به مديحه ‌سرايي و نوحه‌ خواني پرداخته و سخنرانان مناقب و فضايل امام حسين(ع) و درسهاي اين نهضت و واقعه را تبيين مي كنند.

در مسجد مقدس جمكران، مساجد، تكايا، بقاع متبركه و امامزادگان شهر قم نيز مراسم سوگواري اربعين حسيني با حضور اقشار مختلف مردم در حال برگزاري است.

امروز نواي 'يا سيد و سالار شهيدان' و 'يا قمر بني هاشم' در جاي جاي استان قم به طنين انداز است و تمامي معابر عمومي منتهي به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با فريادهاي 'يا حسين' و 'يا ابوالفضل' سوگواران، رنگ و بوي عاشورايي دارد.

بيرقها و علمهاي برافراشته جاودانگي مكتب عاشوراي حسيني و شهداي دشت كربلا را به نمايش گذاشته است.

امروز، اربعين حسيني است؛ اربعين بيستم ماه صفر و چهل روز بعد از واقعه عاشورا است؛ در برخي منابع از جمله در كتاب 'نزهه الزاهد' ذكر شده اسيران شام يعني بازماندگان شهيدان كربلا در چهلمين روز شهادت امام حسين(ع) و ياران باوفايش به كربلا رسيدند.

در ميان شيعه مشهور است كه اربعين روزي است كه 'جابر بن عبدالله انصاري'، صحابي بزرگ رسول خدا (ص) به زيارت قبر امام حسين(ع) نايل شد و در همان جا بود كه اهل بيت(ع) هنگام بازگشت از شام نيز به زيارت مزار امام(ع) آمده و جابر را ملاقات كردند؛ همچنين در اين روز سر امام حسين(ع) به بدن ملحق و دفن شد.

بر اساس اين گزارش، پياده‌ روي بزرگ قم - جمكران از ساعت 13 و 30 روز دوشنبه دوم دي ‌ماه با شركت انبوه هياتهاي مذهبي، عزاداران حسيني و همچنين خادمان مسجد مقدس جمكران از مقابل حرم حضرت معصومه(س) آغاز مي‌ شود و راهپيمايان ضمن عزاداري و سينه‌ زني از مسير بلوار پيامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمكران حركت خواهند كرد و نماز مغرب و عشا را در اين مسجد اقامه خواهند كرد. ك/4

/7404/ 380/