تهران- ایرنا- دانشمندان می گویند مردان نسبت به زنان در مقابل بیماری های باكتریایی، ویروسی و یا انگلی آسیب پذیر تر هستند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری لوپاریزین، این واقعیت مدت ها پیش كشف شده بود ولی تاكنون دلایل علمی برای توضیح آن وجود نداشت.

به گفته دانشمندان سیستم ایمنی بدن مردان علاوه بر واكسن آنفلوآنزا در برابر واكسن بیماری تب زرد، سرخك و هپاتیت نیز پاسخ مناسب نمی دهد. پیش از این نیز تحقیقات دانشمندان نشان داده بود مردان به طور معمول، عفونت های ویروسی و میكروبی شدیدتری را نسبت به زنان تجربه می كنند.

مطالعات اخیر محققان آمریكایی نشان می دهد سطح هورمون تستوسترون در مردان سبب می شود آنها اغلب پاسخ های ضعیف تری به واكسن ها نسبت به زنان نشان می دهند.

مارك ام. دیویس از دانشكده پزشكی دانشگاه استنفورد با همكاری محققانی از موسسه پزشكی هاوارد هیوز موفق شدند ارتباط بین برخی ژن های خاص را كه تحت تاثیر هورمون تستوسترون هستند و واكنش های آنتی بادی به واكسن آنفلوانزا را شناسایی كنند.

در این مطالعه، دیویس و همكارانش پاسخ های آنتی بادی را در 53 زن و 34 مرد در سنین مختلف نسبت به واكسن آنفلوانزای فصلی سال 2008-2009 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج این بررسی نشان داد در مقایسه با مردان، بدن زنان آنتی بادی تولید می كند و این امر می تواند در تست های آزمایشگاهی سبب خنثی سازی ویروس آنفلوانزا شود.

این یافته ها نشان می دهد سطح هورمون تستسترون در مردان موجب می شود آنها نسبت به زنان پاسخ های ضعیف تری به این واكسن داشته باشند.

تستوسترون از هورمون های استروییدی بدن است كه ساختمان اصلی سازنده آن را كلسترول تشكیل می دهد.

علمی(6)**م.پ**1599