تهران - ايرنا - رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: ترويج كشاورزي در كشور به دليل بي توجهي و نبود منابع مالي مناسب دچار آسيب جدي شده است و براي تامين امنيت غذايي بايد به جايگاه واقعي خود بازگردد.

اسكندر زند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: در سال 1384 بودجه بخش ترويج كشاورزي كشور 33 ميليارد تومان بوده كه هم اكنون اين رقم به 3ميليارد تومان كاهش يافته است.

وي تاكيد كرد: براي توسعه و افزايش بهره وري بخش كشاورزي بايد منابع مالي مورد نياز بخش تحقيقات، اموزش و ترويج كشاورزي تامين شود، چرا كه در غير اين صورت تمامي دستاوردهاي تحقيقاتي كشاورزي بي نتيجه خواهد ماند.

وي در خصوص كاربردي شدن تحقيقات بخش كشاورزي اظهار داشت: تنها راه كاربردي شدن تحقيقات كشاورزي از طريق اموزش و ترويج امكان پذير است كه بايد بيش از پيش مورد توجه مسوولان و دولت قرار گيرد.

رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي از وظايف اصلي وزارت جهاد كشاورزي را تحقيق، آموزش و ترويج عنوان كرد و گفت: براي احياي ترويج كشاورزي بايد تمامي بدنه اجرايي اين وزارتخانه اين رسالت را برعهده بگيرند و با همكاري و هماهنگي يكديگر تحقيقات را در عرصه كاربردي كنند.

زند بر لزوم تقويت ترويج و آموزش كشاورزي تاكيد كرد و گفت: تحقيقات بايد در بخش هاي تجاري و ترويج كاربردي شود، اما به دليل اينكه به طور عمده متقاضيان كشور توليدكنندگان هستند در حال حاضر 90 درصد تحقيقات كشاورزي در بخش ترويج كاربردي مي شود.

وي با بيان اين كه در شرايط فعلي تنها 10 درصد پتانسيل تجاري شدن را داريم، افزود: هم اكنون زمينه تجاري شدن تحقيقات كشاورزي فراهم شده و قراردادهايي در حال انعقاد است كه چنين اقداماتي براي افزايش بهره وري و دستيابي به چشم انداز 20 ساله در بخش كشاورزي موثر خواهد بود.

اقتصام(4)**9186 **1561