تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷

زاهدان - ايرنا - كمبود سوخت بويژه بنزين و گاز مايع در سراوان باعث ايجاد صف هاي طولاني در مقابل جايگاه هاي عرضه سوخت اين شهرستان مرزي و مناطق حومه شده است.

به گزارش شنبه خبرنگاران ايرنا صف خودروها براي دريافت بنزين در تمام جايگاه هاي عرضه سوخت شهرهاي سراوان، مهرستان و سيب و سوران طولاني شده به طوريكه برخي از اين صف ها به سه كيلومتر مي رسد.

كپسول هاي 11 كيلويي گاز مايع نيز در شهرهاي جنوب شرق سيستان و بلوچستان كمياب و باعث ايجاد بازار سياه شده است.

شهروندان شهرهاي مرزي جنوب شرق سيستان و بلوچستان مي گويند: با وجود اينكه در جايگاه هاي عرضه سوخت منطقه بيشتر از 40 ليتر بنزين عرضه نمي شود و به كارت هاي سوخت ساير شهرها بنزين تعلق نمي گيرد، بازهم با صف هاي طولاني و كمبود سوخت وجود دارد.

به گفته مردم، تعطيلي جايگاه هاي عرضه سوخت از هنگام غروب تا صبح روز بعد نيز از جمله ديگر دلايل ايجاد صف هاي طولاني بنزين عنوان مي شود.

يك شهروند سراوان در اين باره گفت: در هيچ يك از جايگاه هاي عرضه سوخت اين شهرستان بيشتر از 40 ليتر بنزين به خودروها تحويل نمي شود البته بعضي از كارگران جايگاه ها با دريافت انعام تا سقف 60 ليتر سوخت را تحويل مي دهند.

محمد دهواري افزود: شركت نفت نرم افزاري را روي دستگاه هاي كارت خوان جايگاه ها در سراوان نصب كرده كه به كارت هاي سوخت ساير شهرها بنزين تحويل نمي شود.

وي اظهار داشت: مشكل كمبود سوخت و صف هاي طولاني همواره در شهرهاي سراوان، سيب و سوران و مهرستان وجود داشته، اما در هفته هاي اخير تشديد شده است.

وي گفت: تعطيلي جايگاه هاي عرضه سوخت در هنگام شب نيز مشكلات مردم را مضاعف كرده است.

وي ابراز داشت: به نظر مي رسد شركت نفت با سخت گيريهايي از اين دست تصميم دارد از قاچاق سوخت جلوگيري كند، اما اين اقدامات ثمري جز سختي براي مردم عادي ندارد زيرا كه گالن هاي بنزين با قيمت بيشتر، هميشه در بازار سياه وجود داشته و دارد.

شمار ديگري از اهالي شهرهاي جنوب شرق سيستان و بلوچستان بويژه سراوان با اظهارات مشابه خواستار حل مشكل كمبود سوخت در اين منطقه به صورت اساسي شدند.

خبرنگار ايرنا نظر فرماندار سراوان را در اين باره جويا شد كه وي در پاسخ گفت: فقدان انبار ذخيره سوخت باعث شده كه نياز مردم به هنگام تامين نشود.

محمدشريف خالقي افزود: احداث انبار سوخت در سراوان مشكل تامين سوخت در ساير شهرهاي حومه همچون مهرستان و سيب و سوران را نيز برطرف خواهد كرد.

وي گفت: هم اينك سوخت مورد نياز سراوان از زاهدان، اصفهان، كرمان، يزد و چابهار تامين مي شود كه هر لحظه امكان دارد در ساعت ورود و خروج تانكرها به دلايل مختلف چند ساعت وقفه ايجاد شود كه نتيجه آن كمبود سوخت و ايجاد صف در جايگاه هاي بنزين منطقه است.

فرماندار سراوان با بيان اينكه هر گونه احتمال براي وقوع حوادث غير مترقبه را بايد پيش بيني كرد، ابراز اميدواري كرد: تا پايان امسال پاسخ مناسبي به پيگيري هاي انجام شده در زمينه ساخت انبار ذخيرسازي سوخت در اين شهرستان داده شود.

خالقي گفت: در زمان حاضر در شهرستان هاي مرزي سيستان و بلوچستان قاچاق كارت بيشتر از قاچاق سوخت رايج است به اين معني كه تجميع كارت سوخت استان هاي اصفهان، تهران، كرمان و شيراز بجاي خودروها در جايگاه هاي سوخت منطقه باعث صف مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه به تمام كارت خودروهاي غيربومي به جز وانت بارها (به عنوان حاملان سوخت قاچاق) سوخت تحويل مي شود، افزود: بر اساس مصوبات استاني (زاهدان) جايگاه هاي سوخت سراوان فقط از ساعت شش صبح تا 18 موظف به فروش سوخت است.

وي اظهار داشت: فقط جايگاه سوخت طه در مركز شهر سراوان از ساعت 18 به بعد براي موارد اضطراري و مسافران فروش سوخت دارد.

وي گفت: سامانه كدينگ (تحويل ندادن سوخت به خودروهاي خارج از شهرستان) در شهرستان سراوان فقط براي وانت بارها اعمل مي شود و ساير خودروها در زمينه دريافت سوخت از جايگاه ها مشكلي ندارند.

فرماندار سراوان افزود: روزانه دو تا سه هزار خودرو متعلق به ساير شهرهاي كشور در سراوان مبادرت به قاچاق سوخت مي كنند به همين دليل و با هدف جلوگيري از كمبود سوخت كميسيون مبارزه با كالا و ارز سيستان و بلوچستان تحويل بيشتر از 40 ليتر بنزين را ممنوع كرده است.

وي گفت: با وجود تلاش هاي صورت گرفته براي جلوگيري از قاچاق در شهرستان سراوان، اما عرضه بنزين خارج از شبكه همچنان وجود دارد.

در همين ارتباط فرماندار سيب و سوران ابراز داشت: بر اساس تصميم اتخاذ شده سه جايگاه عرضه سوخت اين شهرستان از ساعت هفت صبح تا 16 توزيع بنزين دارند اما شب هنگام فقط در موارد اضطراري عرضه سوخت انجام مي شود زيرا بحث نظارت بر قاچاق در ساعات شب ممكن نيست.

'عبدالصمد عيسي زاده' گفت: صف طولاني بنزين در شهرستان سيب و سوران نداريم ولي كمبود داريم.

وي تلويحا ابراز داشت: شركت پخش فرآورده هاي نفتي توجهي به مصوبات كارگروه هاي شهرستاني ندارد و در ارتباط با توزيع سوخت مطابق تصميمات درون سازماني خود عمل مي كند.

با وجود تماس هاي مكرر خبرنگار ايرنا با دفتر و تلفن همراه مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه زاهدان امكان گفت و گو با دادخدا اعتصامي ميسر نشد.

مسوول روابط عمومي اين شركت نيز به ايرنا گفت: نمي توانيم آمار و اطلاعات از عملكرد شركت پخش فرآورده هاي نفتي را در اختيار رسانه ها قرار دهيم.

* گزارش تصويري صف هاي طويل و كمبود سوخت در شهرهاي جنوب شرق سيستان و بلوچستان بويژه سراوان در ستون عكس ايرنا قابل ديدن است.

2729/7312/7307/330