يزد- ايرنا -مدير كل اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت :وقف هميشه با مقتضيات زمان همراه بوده و با توجه به نياز زمان، موقوفاتي به ثمر رسيده كه واقفين خيرانديش به يادگار گذاشته اند .

•وقف يكي از شاهكارهاي دين براي پيشرفت جامعه است

به گزارش خبرنگار يزد ، حجت الاسلام غلامرضا عادل ظهر امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف برگزار شد، گفت: وقف يكي از شاهكارهاي دين اسلام است و در موقوفات، پيشرفت جامعه مد نظر قرار گرفته است.

وي با اشاره به روايتي از حضرت امام جعفر صادق (ع) زدودن فقر و جهل و محروميت از جامعه را يكي از رسالت هاي مهم وقف برشمرد و افزود: حس نوع دوستي و تعاون و پيشرفت جامعه همه با هم در وقف ديده مي شود.

عادل با اشاره به اينكه نياز امروز جامعه ما وقف در زمينه پيشرفت علمي جامعه است، در ارتباط با فعاليت‌هاي انجام شده اين اداره كل در سالجاري، گفت: در حوزه روابط عمومي علاوه بر بحث اطلاع‌رساني و خبر، در زمينه برنامه‌هاي محتوايي هم كارهاي خوبي انجام شده و برنامه راديويي يادگار ماندگار و برنامه تلويزيوني احسان ماندگار در قسمت‌‌هاي مختلف توليد و پخش شده است كه تا پايان سال بيش از 2300 دقيقه برنامه با موضوع وقف از صدا و سيماي مركز يزد پخش مي شود.

وي تصريح كرد: در زمينه تبليغ و ترويج وقف در مدارس برنامه‌هاي مختلفي ويژه كودكان برگزار كرديم همچنين بيش از 60 مسابقه راديويي و تلويزيوني با موضوع وقف اجرا كرديم كه با استقبال خوبي از طرف شهروندان همراه شد.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان يزد خاطرنشان كرد: يكي ديگر از فعاليت‌هاي اين اداره كل در زمينه كارهاي عمراني بوده است، با توجه به اينكه بيشتر موقوفات ملكي هستند و در مرور زمان نياز به بازسازي و تعمير دارند، حوزه عمراني اوقاف از اهميت بالايي برخوردار است.

عادل خاطرنشان كرد: اداره كل اوقاف و امور خيريه يزد در حال حاضر 29 پروژه عمراني در امامزادگان استان در دست دارد كه در زمينه بقاع متبركه 11 ميليارد تومان هزينه شده است.

وي گفت: در زمينه موقوفات هم 12 پروژه در دست اقدام است كه با هزينه‌اي حدود دو ميليارد تومان كه بيشتر از محل درآمدهاي همان موقوفه‌ها تامين مي‌شود در حال اجرا هستند.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان يزد اظهار كرد: بسياري از موقوفات نياز به مرمت و تعمير و بازسازي دارد كه ما براي همه آنها آمادگي داريم و در صورتي كه شخصي حاضر به سرمايه‌گذاري در اين زمينه باشد، مي‌توانيم پروژه‌هاي ديگر را شروع كنيم.

عادل با اشاره به ثبت موقوفات استان يزد در سامانه جامع بانك اطلاعاتي موقوفات و بقاع متبركه استان ‌با بيان اينكه استان يزد 11 هزار موقوفه دارد، گفت: از ابتداي فصل تابستان كار تأييد اطلاعات و نيات موقوفات در اين سامانه در 6 سطح آغاز شده كه تاكنون هزار و 309 موقوفه استان يزد تأييد اطلاعات شده است.

وي در‌خصوص اجراي طرح حفظ قرآن در استان يزد از ثبت نام 4 هزار و 796 نفر در استان ‌خبر داد و افزود: اين طرح شامل طرح حفظ جزء به جزء و حفظ موضوعي است كه آزمون آن بزودي برگزار مي‌شود.

اين مقام مسئول افزود: در حوزه فرهنگي هم امسال اقدامات گسترده‌اي از جمله اجراي پنج برنامه مهم فرهنگي صورت گرفته كه از اين برنامه‌ها مي‌توان به طرح آرامش بهاري با پوشش يك ميليون نفر و طرح سوگواره ياس نبوي در ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها در 42 بقعه و با مشاركت بيش از 200 هزار نفر اشاره كرد.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان يزد خاطرنشان كرد: برگزاري مسابقات قرآن شهرستاني و استاني با برگزاري 40 مسابقه و شركت بيش از سه هزار و 500 نفر از ديگر اقدامات اوقاف در يزد بوده است.

عادل افزود: يكي ديگر از اقدامات اين اداره در استان يزد، برگزاري مسابقات اذان، ابتهال و تواشيح با شركت بيش از 500 شركت كننده و معرفي برگزيدگان بوده است.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد افزود:دومين همايش وقف و رسانه و همايش تجليل از واقفين استان يزد به همراه برگزاري نمايشگاه هفته وقف و نشست‌هاي صنفي، از جمله برنامه‌هايي است كه در هفته وقف توسط اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد برگزار مي‌شود.ك/2

1968