تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

تهران - ایرنا - رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ساختار و شاكله وقف امكان ندارد دولتی شود، زیرا وقف امری مردمی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام علی محمدی روز یكشنبه در پنجمین همایش «وقف، رسانه و حماسه اقتصادی» در تالار وحدت، با بیان اینكه باید نگرش و فرهنگ موجود در جامعه درباره وقف تغییر كند، افزود: متاسفانه برخی تصور می كنند وقف فقط به قشر خاصی تعلق دارد، اما این طور نیست.

وی ادامه داد: وقف سرمایه ثابتی است كه از عواید آن تمامی افراد جامعه می توانند بهرمند شوند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت نیات واقفان گفت: از موقوفات تا زمانیكه دچار عوارض نشود، باید براساس نیات واقف آن بهروری صورت گیرد.

محمدی به سابقه برخی موقوفات در كشور اشاره كرد و افزود: سابقه برخی موقوفات در ایران به بیش از یكهزار سال می رسد و می توان مثلا با وقف قسمتی از اموال، هزاران سال به دیگران خیر رساند.

وی پژوهش های علمی همچون تدوین و نشر كتاب و مقاله های جدید درباره وقف را كم دانست و گفت: با وجودی كه كتاب های فقهی مختلفی در این زمینه وجود دارد اما با كمبود فراوانی درباره كتاب های جدید و به روز مواجه هستیم.

محمدی درباره ضرورت به روز شدن نوع موقوفات افزود: وقف در تمام عرصه‌ها امكان حضور دارد و موضوع مهم این است كه موقوفات باید متناسب با نیاز جامعه به روز رسانی شود.

وی احیای فرهنگ وقف را مهمتر از وقف دانست و تاكید كرد: اگر فرهنگ تعاون به فراموشی سپرده شود جامعه زیان می‌بیند كه این روحیه و كمك به دیگران، از موارد انسجام جامعه است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این مطلب كه ساختار و شاكله وقف امكان ندارد دولتی شود، گفت: وقف مردمی است؛ شخصی كه وقف می‌كند می‌تواند متولی انتخاب كند و متولی موظف است طبق شرایط واقف عمل كند.

وی به وجود هشت هزار موقوفه در سطح كشور كه به صورت مردمی مدیریت می شود اشاره كرد و افزود: سازمان موقوفات فقط موقوفه هایی را كه متولی ندارد مدیریت می كند و باقی موقوفات دارای متولی را فقط نظارت می كند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینكه در دوره هایی مدیریت سرمایه در سازمان اوقاف مناسب نبوده است، گفت: در دوره هایی، حتی در دوره مدیریت من نیز مدیریت سرمایه در این سازمان صحیح نبوده است.

محمدی وقف را امری همگانی عنوان كرد و افزود: وقف ویژه ثروتمندان نیست.

اجتمام ** 3377 ** 1071