تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶

تهران- ايرنا- اكتشاف ماه توسط كاوشگر چيني، پرتاب كاوشگر مريخ نورد هند، قرار گرفتن اولين ماهواره كره جنوبي در مدار زمين و پرتاب ميمون به فضا توسط دانشمندان ايراني، سال 2013 را براي كشورهاي آسيايي سرشار از موفقيت هاي فضايي كرد.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از خبرگزاري فرانسه، كشور چين يك رقابت فضايي بزرگ را در قاره آسيا آغاز كرده است. هند نيز با دقت هر آنچه چين در علوم فضايي انجام مي دهد، رصد مي كند. حتي كره جنوبي نيز به كسب دانش در زمينه علوم فضايي سرعت داده است. ايران نيز با پيشي گرفتن از كشورهاي ديگر درصدد است با برنامه هاي دراز مدت در زمينه اعزام انسان به مدار زمين ، خود را در زمره غول هاي فضايي دنيا قرار دهد.

پيشرفت آسيا در فضا نگراني هايي را براي قدرت هاي فضايي جهان يعني آمريكا و روسيه پديد آورده است. آمريكا نگران است اين اقدامات اختلالي در برنامه هاي فضايي اين كشور به وجود آورد.

ساخت موشك، زيرساخت هاي ماهواره اي، توانايي فرستادن انسان به فضا و آزمايشگاه ها و ايستگاه هاي زميني نيز از اهداف عمده اي است كه آسيا در اين سال براي رسيدن به آن قدم برداشت.

چين سومين كشوري است كه پس از آمريكا و روسيه، توانست فضاپيماي Chang'e 3 را با موفقيت روي ماه فرود آورد.

پس از فرود موفقيت آميز كاوشگر ماه چين مقامات آمريكايي اذعان كردند: در حال حاضر، ماهواره هاي چيني پيشرفته تر و آماده تر از ماهواره هاي آمريكايي هستند و در آينده نزديك، روسيه جاي خود را به چين خواهد داد و اين كشور رقيب اصلي آمريكا در زمينه علوم فضايي خواهد بود.

هند نيز با وجود پيشرفت هاي فراوان در علوم فضايي، از منظر فناوري هاي نوين هنوز بعد از روسيه و چين قرار دارد.

اين كشور نخستين موشك مريخ پيماي خود را با هدف رسيدن به مريخ با هزينه ‌اي بسيار كمتر از ساير كشورهاي موفق در اين زمينه، به فضا فرستاد و به اين ترتيب اين غول آسيايي خود را وارد مسابقه فضايي جهاني كرد.

هند مصمم است در رقابت فضايي با كشورهاي پيشرفته باقي بماند به همين دليل 466 ميليارد يورو به برنامه فضايي پنج ساله اين كشور اختصاص داده شده است.

به گفته متخصصان فضايي سازمان فضايي آمريكا ( ناسا ) اهميت روبه رشد فعاليت هاي فضايي براي كشورهاي آسيايي در ابتدا براي اكتشاف فضا بود. ولي كشورهاي چين و هند، هر يك به دنبال بازاري براي موشك ها و ماهواره هاي خود هستند و برنامه هاي كاربردي فضايي را براي منافع اقتصادي ترجيح مي دهند.

آژانس فضايي كره جنوبي نيز اخيرا تصاويري از ماژول فضايي و ماه نورد اين كشور را به منظور پرتاب تا سال 2020 ميلادي منتشر كرد .طرح كره جنوبي براي كاوشگر ماه، به عنوان بخش مهمي از تعهد رئيس جمهوري اين كشور ، براي احياي صنعت هوا فضا و برنامه هاي فضايي اين كشور پرده برداري شده است. اين ماژول كه براي پرتاب توسط راكت KSLV-2 در نظر گرفته شده براي حمل يك ماه‌ نورد به جرم 10 تا 20 كيلوگرم طراحي شده است و به جست و جوي نشانه ‌هايي از مواد معدني كمياب در سطح ماه خواهد پرداخت. همچنين يك مدارگرد روباتيك نيز براي بيش از يك سال در ارتفاع حدود 100 كيلومتر به دور ماه خواهد چرخيد.

ايران نيز در اين سال توانست كاوشگر 'پژوهش' حامل يك ميمون از نژاد رزئوس را پس از طي يك مسير زير مداري تا ارتفاع 120 كيلومتري پرتاب كند و در مدت زمان حدود 15 دقيقه سالم به زمين بازگرداند.

ايران سال گذشته نيز با كاوشگر 'پيشگام'، اولين ميمون را به فضا پرتاب كرد و آن را به زمين بازگرداند. اين پروژه فضايي توسط سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران انجام شد.

علمي(5)**م.پ**1581