تهران - ايرنا - عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: زن كه در اغلب فرهنگ ها ملك و مملوك بود، در فرهنگ اسلام مالك مستقل از ديگران و مالك دسترنج خود شد؛ دسترنجي كه حاصل تلاش هاي او در خانه و خارج از خانه بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، «حسن رحيم پور ازغدي» روز شنبه در سومين همايش بررسي نقش زنان در توسعه و ترويج فرهنگ وقف در تالار وحدت افزود: زن مسلمان از همان ابتدا علاوه بر وظايف همسري و مادري، وظيفه اجتماعي و اقتصادي نسبت به جامعه اسلامي و امت بطور خاص و جامعه بشري به صورت عام دارد.

وي با بيان اينكه مفهوم مالكيت زن براي نخستين بار در قرآن و در سنت رسول خدا(ص) به مفهوم ديني و اخلاقي مطرح شد، ادامه داد: قبل از آن زناني بودند كه در عرصه هاي اقتصادي فعال بودند، اما به عنوان يك امر ديني و مشروع به آن فعاليت توجه نمي شد.

به گفته رحيم پور ازغدي، رسول خدا(ص) نگاه ديني به مالكيت زنان و مردان داشتند و خط قرمز و حريمي را براي مالكيت اقتصادي زن تعريف كردند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: زن كه در اغلب فرهنگ ها ملك و مملوك بود، در فرهنگ اسلام مالك مستقل از ديگران و مالك دسترنج خود شد؛ دسترنجي كه حاصل تلاش هاي او در خانه و خارج ازخانه بود.

وي با بيان اينكه در اسلام كار زن قداست ديني و حرمت شرعي پيدا كرد، افزود: خداوند خطاب به مردان فرمان هايي را صادر كرد و در آيات قرآن نيز به نفي اصالت دنيا تاكيد شد، بدان معنا كه از مردان و زنان خواسته شده وارد فعاليت اقتصادي شوند اما اصالت را به دنيا ندهند.

به گفته رحيم پور ازغدي، نفي مسابقه بر سر قدرت و ثروت در جامعه از جمله تعاليمي است كه پيامبر اكرم(ص) از سوي خداوند به مردم ابلاغ كردند، يعني ميان زنان و مردان نبايد مسابقه بر سر قدرت و ثروت ايجاد شود هر چند مفهوم استقلال اقتصادي زن يك مفهوم قرآني است.

وي گفت: در صورتيكه چنين رقابتي ميان زن و مرد بوجود آيد، خانواده دچار مشكلاتي خواهد شد زيرا خانواده محل تعاون و همكاري و عشق، و نه مكاني براي رقابت قدرت و ثروت است.

اين فعال و پژوهشگر فرهنگي يادآور شد: درباره مالكيت اقتصادي مردان هيچ ترديدي وجود ندارد چون او از ابتداي تاريخ كار مي كرده اما درباره زنان به دليل آنكه نيازهايش از طرف مرد تامين مي شده، ابهاماتي وجود داشت.

رحيم پورازغدي افزود: پيامبر ابلاع كرد همانگونه كه مردان از اكتساب و تلاش اقتصادي و دسترنج خود سهم دارند، مالكيت اقتصادي زنان نيز مطرح است ولو اينكه مسووليت اقتصادي هم نداشته باشند، بنابراين آنها نيز از حقوق اقتصادي برخوردار هستند.

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد، حكومت موظف است زناني را كه فاقد همسر و فرزند هستند، تامين كند زيرا زن هرگز نبايد مجبور به كار اقتصادي شود و بيگاري از او كشيده نشود.

وي گفت: اگر زن امكان فعاليت اجتماعي سياسي و رسانه اي با حفظ عفت و حجاب نداشته باشد، خداوند نمي تواند به او امر كند كه امر به معروف و نهي از منكر كند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وقف را نشانگر بزرگي روح انسان هايي دانست كه توان و جرات بخشش دارند.

وي افزود: مشاركت زنان در امر وقف در پرتو اسلام در شرايطي است كه ديگر مكاتب و كشورها بر سر مالكيت زن به بن بست برخورده اند اما در اسلام اين مالكيت از بديهيات است.

اين فعال فرهنگي با بيان اينكه فرهنگ وقف و انفاق بطور خاص در مباني هستي شناسي ريشه دارد، گفت: اگر اين مباني به شيوه صحيح تبيين شود، ديگر ايثار و بذل مال احمقانه جلوه نمي كند زيرا در نگاه هستي شناسي توحيدي، انسان مالك هيچ چيز نيست و هر چه دارد امانت خداوند است.

اجتمام(3) ** 1880 ** 1071