ماكو، ارومیه - ایرنا - نماینده مردم ماكو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی گفت: الحاق چالدران به منطقه آزاد تجاری ماكو حق مسلم مردم این شهرستان است و مسئولان باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

محمد علیپور روز یكشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران اظهار كرد: در مصوبه مجلس، شهرستان های ماكو، شوط و پلدشت در محدوده منطقه آزاد ماكو قرار گرفته اند كه نیاز است شهرستان چالدران نیز به واسطه شرایط مرزی و ظرفیت های اقتصادی و گردشگری وارد این محدوده شود.

وی اضافه كرد: شهرستان چالدران به دلیل مرزی بودن و دوری از مركز استان با عقب ماندگی ها و محرومیت های زیادی رو به روست كه وارد شدن در محدوده منطقه آزاد می تواند ، توسعه این شهرستان و زمینه اشتغال و كار مردم را فراهم كند.

علیپور یادآوری كرد: محرومیت های ناشی از نبود مراكز تولیدی و بنگاه های اقتصادی قابل توجه موجب شده تا اهالی این شهرستان برای یافتن كار و كسب درآمد مجبور به مهاجرت شوند كه هم اكنون بیشترین میزان مهاجرت آذربایجان غربی از این شهرستان به سوی شهرستان های بزرگ از جمله ارومیه گزارش می شود.

نماینده مجلس در خانه ملت، پدیده مهاجرت را یكی از معضلات بزرگ استان و كشور دانست و اظهار كرد: در صوت الحاق چالدران به محدوده منطقه آزاد ماكو، این شهرستان می تواند به شهری مهاجر پذیر تبدیل شود.

شهرستان چالدران با 50 هزار نفر جمعیت در شمال غرب آذربایجان غربی و در كنار مرزهای جمهوری اسلامی با تركیه واقع شده كه پیشتر نیز یكی از بخش های شهرستان ماكو بود.

7128/583/245