به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه در همایش معاونین عملیات استان ها و فرماندهان مستقل نیروی انتظامی افزود: هم اكنون خواسته های 10 سال گذشته ما توسط تیم مقابل مذاكره كننده با ایران پذیرفته شده است كه این یك موفقیت محسوب می شود.
احمدی مقدم اظهار كرد: تیم مذاكره كننده باید قدرت سیاسی، ملی، اقتصادی، علمی، نقش منطقه ای، دفاعی و امنیتی، وحدت سیاسی، حمایت و پشتوانه مردمی را در این مذاكره مد نظر قرار دهد.
وی ادامه داد: اگر عناصر قدرت خود و نقاط ضعف دشمن را نشناسیم، نمی توانیم از فرصت ها بهره برداری كنیم.
** هیچ اقدام تروریستی در سال گذشته انجام نشد
فرمانده نیروی انتظامی با بیان این كه از دشمن، غیر دشمنی انتظار دیگری نداریم ، افزود: با تلاش نیروی انتظامی سال گذشته حادثه تروریستی نداشتیم هر چند سرویس ها و گروهك های تروریست فعالیت هایی انجام دادند.
احمدی مقدم تصریح كرد: امسال از سوی مرزهای ما حركت هایی صورت گرفت و هر چند بخشی از نیات دشمنان انجام شد اما با هوشیاری دستگاه های امنیتی بسیاری از آن ها خنثی شد.
احمدی مقدم با طرح این پرسش كه آیا با سخت شدن شرایط باید به دشمن دهها امتیاز بدهیم؟، گفت: اگر در اقتصاد و امنیت دچار آسیب شویم، موارد را ترمیم می كنیم چرا كه با وجود كاهش بودجه، هیچ گونه اتفاقی نیفتاده و ماموریت های ما كم نشده بلكه بیشتر هم شده است.
**جداسازی 110 از كلانتری ها تا پایان سال
احمدی مقدم در ادامه از جداسازی 110 از كلانتری ها تا پایان امسال خبر داد و گفت: 110 از كلانتری ها در مراكز استان ها جدا می شود اما این امكان در شهرستان های كوچك وجود ندارد.
وی با بیان این كه 110 سامانه و نرم افزاری برای ارایه خدمات به مردم به شمار می رود، افزود: یگان یا نیرویی به عنوان 110 نداشتیم بلكه شماره تلفنی بود كه با تماس افراد، موارد در قالب ماموریت به واسطه اپراتور، به نزدیكترین و مرتبط ترین واحد آگاهی، كلانتری یا واحد گشت نزدیك به محل حادثه ارجاع می شد.
فرمانده نیروی انتظامی اضافه كرد: كاركرد 110 به این شكل سبب اعمال فشار كاری بسیاری به كلانتری ها شده بود و بسیاری از مواقع مطالبات مردم بی پاسخ می ماند یا با تاخیر انجام می شد چرا كه كلانتری ها مامور در اختیار نداشتند و این امر سبب می شد تا رسیدگی به مواردی كه به 110 اعلام می شد با تاخیر انجام شود.
احمدی مقدم با اشاره به این كه جداسازی 110 از كلانتری ها به صورت آزمایشی سال گذشته در تهران با موفقیت انجام شد، گفت: با جداسازی این بخش از كلانتری ها بخشی از نیروها در این واحد كم شد تا 110 با ابزار مناسبت تر و نیروی انسانی سریعتر با آموزش خاص به ارایه خدمات بپردازد.
وی، كاهش زمان حضور در صحنه و بهبود كیفت كار را از مزایای این جداسازی برشمرد و گفت: جداسازی 110 از كلانتری ها تا پایان سال در مراكز استان ها تسریع می یابد چرا كه 80 درصد تماس های 110 و 70 درصد جرایم به مركز استان ها مربوط می شود براین اساس ضرورت این جداسازی در مراكز استان ها بیش از شهرستان های كوچك است.
احمدی مقدم با بیان این كه امكان تفكیك در شهرستان های كوچك وجود ندارد، گفت: از این پس امكانات، تجهیزات، نیروهای حرفه ای تر، موتورسیكلت و خودرو و وسایل ارتباطی بهتری برای ارایه خدمات 110 سامان می یابد.
**استفاده از ظرفیت قرارگاه ظفر در طرح نوروزی
فرمانده نیروی انتظامی اعلام كرد: از ظرفیت قرارگاه ظفر نه تنها برای اجرای طرح نوروزی بلكه در مناسبت های سراسری دیگر از جمله انتخابات استفاده می شود.
احمدی مقدم با اشاره به این كه برای نخستین بار از ظرفیت این قرارگاه در انتخابات ریاست جمهوری استفاده شد، گفت: در انجام ماموریت ها، تنها واحدهای عملیاتی ما كفایت نمی كند بلكه از همه عناصر ستادی، واحدهای آموزشی و در برخی موارد، واحدهای مرزی در عملیات های نظامی استفاده می شود.
وی اضافه كرد: واحدهای عملیاتی كه در حوزه خودشان یا محدوده جغرافیایی غیر از محدوده جغرافیایی خودشان فعالیت می كنند یا واحدی آموزشی و پشتیبانی در قالب قرارگاه ظفر به كار گرفته شدند و برای نخستین بار در انتخابات 92 این قرارگاه فعالیت خود را با موفقیت با فرماندهی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی آغاز كرد.
احمدی مقدم با بیان این كه مجموع نیروهای این قرارگاه 60 هزار نفر است كه آموزش دیده و تجهیزات ویژه ای دارند، گفت: از این نیروها در طرح نوروزی استفاده می شود هر چند كه در این طرح دستگاه های مختلفی اعم از هلال احمر، اورژانس، راهداری، امدادخودروها، شهرداری ها، بخش خصوصی و گردشگری مشاركت دارند.
**ترخیص موتورسیكلت های متخلف با دادن تعهد
فرمانده نیروی انتظامی در ادامه گفت: نیروی انتظامی ترخیص موتورسیكلت های متخلف را با متنبه شدن راكبان و دادن تعهد آن ها تسهیل می كند.
احمدی مقدم گفت: عموما موتورسیكلت هایی كه از سوی پلیس توقیف شده اند راكبان آن ها مرتكب تخلفاتی از جمله عبور از چراغ قرمز، حركت در پیاده رو، نداشتن كلاه ایمنی و كارت خودرو شده اند كه با دادن تعهد ترخیص موتورسیكلت ها تسهیل می شود.
** كاهش تلفات با ارتقای ایمنی خودروها
فرمانده نیروی انتظامی گفت: با ارتقای ایمنی خودرو، تقویت حمل و نقل عمومی، خروج ناوگان فرسوده و افزایش بازدارندگی در اصلاح نرخ جریمه می توانیم شاهد استمرار كاهش نرخ تلفات تصادفی در سال آینده باشیم.
احمدی مقدم با اشاره به این كه هم اكنون در دنیا سرعت مجاز خودروها در حال افزایش نیست، گفت: بسیاری از كشورها هوشمندانه این موضوع را بررسی كرده اند چرا كه می دانند اصل در ایمنی خودرو افزایش سرعت نیست بلكه اصل ایمنی مردم است، هرجا لازم باشد سرعت مجاز زیاد و هر جا لازم باشد این سرعت كاهش می یابد چرا كه این مساله ای اقتضایی است.
وی در پاسخ به این سووال كه چرا تمام فشارها برای كاهش حوادث بر روی عامل انسانی است؟ گفت: عامل انسانی مهمترین عامل در ایجاد ایمنی است چرا كه اثرات سایر عوامل را می تواند، خنثی كند.
فرمانده نیروی انتظامی توضیح داد: اگر ماشین یا راه ایمن نباشد، می توان عامل انسانی را تحت كنترل داشت به گونه ای كه خسارات ناشی از تصادفات را تا حدی خنثی كرد.
احمدی مقدم با اشاره به تخصیص اعتبارات عمرانی در كشور، افزود: هم اكنون گفته می شود كه در این زمینه بین 30 تا 40 درصد اعتبار اختصاص می یابد به همین دلیل پروژه ها با عقب ماندگی مواجه می شوند و بر این اساس ایمنی راه به منابع كشور باز می گردد و نمی توان یك شبه در این زمینه اراده كرد تا راه ها درست شود.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: ناوگان فرسوده، اصلاح استاندارهای تولید خودرو در ایمنی و سوخت از جمله فشارهایی بوده است كه این سال ها بر ما تحمیل شد.
احمدی مقدم افزود: اكنون عوامل آلایندگی خوروها همچون 10 سال گذشته نیست اگر هشت سال پیش خروج پیكان از تولید، دغدغه بود اكنون از این مرحله عبور كرده ایم و سرعت خودروها دغدغه است كه این سرعت هم اكنون مطلوب نیست.
وی تصریح كرد: البته محدودیت صنایع خودروساز را باید بپذیریم چرا كه شرایط تحریم، كار خودروسازان را كُند می كند، هر چند كه نباید آن ها این مساله را بهانه قرار دهند و خیلی كارهایی كه می توانند، انجام دهند را انجام ندهند، البته ما و سایر سازمان های دیگر بر این موضوع كنترل داریم.
احمدی مقدم اضافه كرد: شرایط جا به جایی دولت ها، موضوع خروج خودروهای فرسوده را كُند كرد البته دولت آقای روحانی بر خروج خودروهای فرسوده و تقویت حمل و نقل عمومی اهتمام دارد.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: چنانچه بتوانیم عواملی از جمله ارتقای ایمنی خودرو، تقویت حمل و نقل عمومی، خروج ناوگان فرسوده و افزایش بازدارندگی در اصلاح نرخ جریمه ها را اجرایی كنیم، حتما نرخ هفت درصدی كاهش تلفات تصادف امسال ادامه داشته و در سال آینده این میزان تا 10 درصد قابل بهبود است.
احمدی مقدم گفت: اگر تا پایان امسال سال 17 هزار و 500نفر به عنوان مجموع تلفات تصادفات ثبت شود با اجرای عوامل ذكره شده ، سال آینده این میزان تلفات به 16 هزار نفر كاهش خواهد یافت.
وی اضافه كرد: در مدت هفت سال كه خودروها و وسایل نقلیه كشور دو و نیم برابر شده میزان تلفات 35 درصد كاهش یافته كه این امر نشان دهنده پیشرفت خوب ما در این زمینه است به گونه ای كه دنیا در این زمینه شتابشان از این بیشتر نبوده است.
**افزایش ضریب امنیت بانك ها
فرمانده نیروی انتظامی در ادامه گفت: افزایش ضریب امنیت بانك ها منوط به اهتمام بیشتر بانك مركزی و شورای امنیت كشور بر اعمال فشار بر بانك ها مبنی بر گماردن محافظ در بانك ها است.
احمدی مقدم درباره سرقت بانك در مشهد، گفت: بانك ها باید بیشتر با پلیس همراهی كرده و در زمینه نصب دوربین، وسایل هشدار دهنده، برقراری خط آنلاین و ارتباط با واحدهای انتظامی اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی اضافه كرد: در برخی موارد شاید بانك ها نخواهند موارد سرقت را اطلاع دهند كه البته ما مراقبت های لازم را انجام می دهیم.
احمدی مقدم اضافه كرد: براساس مصوبه شورای امنیت كشور ، بانك ها باید در جایی كه شورای تامین استان و شهرستان تشخیص می دهند و نیاز به گماردن محافظ است، نسبت به گماردن محافظ از طریق شركت های خدمات امنیتی یا سایر ابزارهای موجود اقدام كنند.
وی با بیان این كه برخی بانك ها در این زمینه تعلل می كنند، افزود: بانك ها نسبت به این مساله، حساب اقتصادی دارند در حالی كه گماردن نگهبان در این زمینه مقرون به صرفه است.
اجتمام 9105/9317**1478
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
تهران - ایرنا - فرمانده نیروی انتظامی با بیان این كه پشت میزه مذاكره به لبخند چیزی نمی دهند، تصریح كرد: تنها مساله ای كه شرط لازم برای مذاكره محسوب می شود، قدرت ملی و مهارت تیم مذاكره كننده است و پذیرش خواسته های جمهوری اسلامی یك موفقیت محسوب می شود.