بجنورد - ایرنا - مدیركل ادره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 25 درصد از رویشگاههای ارس در این استان قرق می شود.

'موسی صابری' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: 410 هزار هكتار از جنگلها و زمینهای جنگلی این استان با گونه باارزش ارس پوشیده شده است.

وی گفت: تاكنون با هدف حمایت از این گونه ارزشمند در 52 هزار و 355 هكتار از رویشگاههای ارس طرح اجرا و از این سطح 50 هزار هكتار قرق شده است.

او ادامه داد: منطقه گوینك و ذخیره گاه تازه قلعه و پیغو در بجنورد، منطقه بزداغی مانه و سملقان، ذخیره گاه كوه بهار و خمبی گرمه و كاكلی شیروان از جمله رویشگاههای ارس در خراسان شمالی است.

وی افزود: در بعضی از مناطق قرق، خروج دام از عرصه باعث افزایش تاج پوشش و زادآوری این گونه با ارزش شده است.

مدیركل ادره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینكه ارس درختی است كه ریشه در پیشینه طبیعی استان دارد گفت: این گونه در ناحیه رویشی ایران و تورانی تیپ رویشی تشكیل داده و نام علمی آن Junipyrus spp و نام محلی 'آرچه' یا 'مرخ' است.

وی افزود: این درخت سوزنی برگ بومی ایران است و در نواحی كوهستانی بر روی سازندهای آهكی رشد می كند كه به لحاظ اكولوژیكی دارای سازگاری بالایی بوده و ارتفاع مناطق زیست آن آن در استان خراسان شمالی بین 800 تا 2500 متر نیز گزارش شده است.

او گفت: برگهای این درخت به اشكال سوزنی، فلسی خاردار و فلسی بی خار بوده و چوب آن سلولوزی متراكم و میوه آن شفت و دارای ریشه سطحی و عمیق است.

صابری افزود: این درخت جزو گونه های دیرزیست است كه كهنسال ارس استان در منطقه سرانی شهرستان شیروان به ثبت رسیده است.

مدیركل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: تنه، میوه و برگهای ارس دارای خواص دارویی و صنعتی است كه در ساخت عطر و حشره كشها نیز استفاده می شود و از برگ و میوه آن مقادیر زیادی آلكالوئید استخراج می شود كه دارای مصارف صنعتی و دارویی است.

وی اظهار كرد: درخت ارس جزو ذخایر ژنتیكی كشور است و قطع آن بر اساس ماده یك قانون حفاظت و حمایت از ذخایر ژنتیكی و جنگلی كشور ممنوع می باشد.

او گفت: با هدف حمایت از این گونه با ارزش تاكنون 15 هزار اصله نهال ارس برای غنی سازی و توسعه جنگل تولید شده است.

جنگلهای خراسان شمالی با سطحی بیش از 434 هزار هكتار در دو ناحیه رویشی ایران و تورانی و هیركانی قرار دارند.ك/3

7184/626