ساري - ايرنا - مديركل راه آهن شمال ميزان بارگيري و تخليه كالا در بندر اميرآباد بهشهر از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال در 9 ماه امسال را بيش از 120 هزار تن ذكركرد.

'يوسف گرانپاشا' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، عمده كالاهاي حمل شده از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال به بندراميرآباد بهشهر را شامل سيمان شهرهاي شاهرود و فيروزكوه ذكركرد.

وي گفت: همچنين در 9 ماه سال جاري كالاهايي ازجمله شامل شيشه ، گچ ، كانتينر و صندوق چوبي از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال به بندر اميرآباد حمل و يا ترانزيت شده است.

وي افزود: ميزان حمل بار در بندراميرآباد از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال از سال 81 تا سال 84 روند صعودي داشته است بطوري كه از 14 هزار تن كالاهاي حمل شده در سال 81 به 267 هزار تن در سال 83 افزايش يافت.

وي اظهار داشت: ميزان حمل در بندر اميرآباد از طريق خطوط از سال 84 بنا به دلايلي روند نزولي داشته است بطوري درسال 86 ، 13 هزار تن كالا از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال به بندر اميردآباد حمل و جا به جا شد.

مدير كل راه آهن شمال با اشاره به ضرورت حمايت از حمل و نقل ريلي و ضرورت كاهش نرخ تعرفه ها ، افزود: با حمايت هاي مسوولان در تامين واگن هاي باري و همچنين تا حدودي كاهش نرخ تعرفه ها ، ميزان كالاهاي حمل شده به بندراميرآباد با استفاده از شبكه ريلي از سال 87 افزايش داشته است.

گرانپاشا گفت: ميزان كالاهاي حمل شده به بندر اميرآباد بهشهر از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال از 47 هزار تن در سال 87 به 160 هزار تن در سال 91 افزايش يافته است.

وي افزود: در سال جاري با رايزني هاي صورت گرفته در زمينه جذب بار ، بخش زيادي از سيمان صادراتي فيروزكوه و شاهرود از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال به بندر اميرآباد حمل مي شود.

وي ادامه داد: همچنين در سال جاري گچ وارداتي از كشور تركمنستان به مقصد سرخس نيز به ميزان يكهزار و 500 تن از طريق راه آهن حمل شده است.

وي گفت: در بندراميرآباد سه شركت حمل و نقلي ريلي بخش خصوصي با در اختيار داشتن واگن هاي لبه بلند و كوتاه ، مسقف ، مسطح و مخزن دار از امكانات مطلوبي براي حمل و جابه جايي كالا برخوردار است و راه آهن شمال نيز با صاحبان اين شركت ها براي برنامه ريزي و جا به جايي دقيق و سريع كالاها تعامل دارد.

بيش از يك ميليون و 34 تن كالا در 9 ماهه سال جاري از طريق خطوط ريلي راه آهن شمال به مناطق مختلف كشور حمل و جا به جا شد.

راه آهن شمال روزانه ظرفيت جا به جايي حدود شش هزار مسافر را دارد.ك/3

2501/503