نوشهر - ايرنا - جمعي از اهالي خيابان دهخداي نوشهر با اشاره به انتشار امواج الكترومغناطيسي فرستنده تلفن همراه ، خواستار جابه جايي آن از اين خيابان به مناطق ديگر شهر شدند.

مراحل نصب اين فرستنده تلفن همراه بتازگي در منزل مسكوني يكي از اهالي اين خيابان به اتمام رسيده است.

عده اي از ساكنان خيابان دهخدا در گفت و گو با خبرنگار با ابراز نگراني از نصب فرستنده تلفن همراه در اين خيابان از مسوولان امر براي رفع اين مشكل خواستار كمك شدند.

' شكرالله موسوي ' يكي از اهالي خيابان دهخدا گفت : نصب دكل فرستنده تي بي اس تلفن همراه در حياط منزل يكي از اهالي اين منطقه يك اقدام غير قانوني است كه اثرات منفي بر سلامت مردم دارد.

وي افزود : نصب اين دكل تلفن همراه در منطقه مسكوني اصولي نيست زيرا شركت مربوط به فكر منافع خود است و نگران سلامت جسم و جان مردم نيست.

او با استناد به سخنان معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست كشور يادآور شد : نصب دكل هاي بي تي اس به دليل افزايش انتشار امواج الكترومغناطيس در مناطق مسكوني موجب بروز مشكلات خوني و مغزي براي ساكنان اطراف مي شود.

اين شهروند گفت : برخورد اين امواج به انسان و حتي حيوانات، ناهنجاري هاي خوني همچون جهش هاي خوني را به دنبال دارد كه در نهايت منجر به سرطان مي شود.

وي افزود : چرا مسوولان مربوط پيامدهاي نصب اين فرستنده تلفن همراه را اطلاع رساني مطلوب نمي كنند و بر نگراني مردم مي افزايند.

او ادامه داد : رسانه ها بايد نسبت به عواقب و مضرات انتشار امواج الكترومغناطيس فرستنده تلفن همراه جامعه را آگاهي دهند.

اين شهروند گفت : برآيند تحقيقات دانشگاه تربيت مدرس در اين زمينه نشان مي دهد كه امواج دكل هاي تلفن همراه اختلالات عصبي و مغزي بر ساكنان اطراف آن ايجاد مي كند.

موسوي با اشاره به نارضايتي مردم از نصب غير كارشناسي اين دكل افزود: اين دكل تلفن همراه را با مديريت كارشناسي شده مي توان در مكان هايي كه كمترين خطر را براي سلامتي افراد جامعه دارد، نصب كرد.

' حسن نجفي' ديگر ساكن خيابان دهخدا هم گفت : اجراي هر طرحي و اقدامي از سوي مسوولان در جامعه نبايد نگراني ايجاد كند.

وي از مسوولان امر خواست تا نسبت به رفع نگراني اهالي منطقه تلاش بيشتر داشته باشند.

' محمد طاهري ' يك شهروند ديگر نيز گفت: كسي مخالف استفاده درست از تكنولوژي نيست ولي قبل از نصب دكل هاي بي تي اس در هر منطقه اي بايد علاوه بر تهيه نقشه توپوگرافي و عكس برداري، سطح تشعشع امواج منطقه به همراه ميزان جمعيت و فاصله آن ها از دكل مورد بررسي قرار گيرد.

وي مشكلاتي همچون سردرد، سرگيجه، تحريكات عصبي را از اثرات دراز مدت در معرض امواج بودن اين آنتن ها برشمرد.

او ادامه داد : براساس قانون جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 3/2/1374 هيات وزيران هر نوع عملي كه موجب آلودگي هوا كه منظور وجود و پخش يك يا چند آلوده كننده اعم از جامد، مايع، گاز، تشعشع پرتوزا و غير پرتوزا در هواي آزاد به مقدار و مدتي كه كيفيت آن زيانبار براي انسان، سايرموجودات زنده و يا گياهان و يا آثار و ابنيه باشد ممنوع است و بايد تغيير يابد.

اين شهروند تاكيد كرد: بايد نصب فرستنده ها ساماندهي شود تا با عبور از مسير كارشناسي شده اثرات سوء آن ها به حداقل برسد و اپراتورها مخفيانه در منازل شهروندان اقدام به نصب فرستنده نكنند.

وي افزود : فاصله مجاز از آنتن هاي تلفن همراه تعريف دارد يا ندارد؟ چرا با نصب غيركارشناسي اين دكل ها سهل انگاري مي شود و سلامت مردم كه جزو حقوق شهروندي است را زير پا گذاشته مي شود.

شهروندي ديگري كه خود را 'محمد تاري ' معرفي كرد هم گفت : در رسانه ها از يكي اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي خواندم كه گفت انتشار امواج از اين فرستنده ها سيستم دفاعي بدن را تضعيف و ناباروري را در مردان و آلزايمر و پاركينسون و اختلالات عصبي، درد چشم و سر و كم اشتهايي افزايش مي دهد.

وي افزود : صاحب نظران فاصله 100 متر از دكل هاي بي تي اس را موجب بروز تحريك پذيري، تمايل به افسردگي، كاهش حافظه و سرگيجه و 200 متر عوارض اختلال در خواب، احساس ناراحتي و مشكلات پوستي و 300 متر را ايجاد خستگي اعلام كرده اند.

مدير شركت مخابرات نوشهر و چالوس در رابطه با نصب دكل هاي مخابراتي به خبرنگار ايرنا گفت: اپراتورها از شهرداري ها مجوز براي ساخت پايه دكل گرفته و با اجاره زمين شخصي اقدام به نصب دكل هاي بي تي اس مي كنند.

' حكمت الله شريفي ' افزود : تا كنون قانوني جهت چگونگي نصب دكل هاي بي تي اس در شهرستان به اين شركت ابلاغ نشده است.

وي در مورد زيانبار بودن امواج اين دكل ها نيز اظهار داشت: اگر وزارت بهداشت و درمان اثرات امواج دكل‌هاي بي تي اس را بر روي انسان و محيط مخرب مي دانست آن را اعلام مي كرد تا تدابير وي‍ژه براي نصب دكل ها اتخاذ شد.ك/4

1295/621/1654