مشهد- ايرنا- مديركل خدمات شهري سازمان شهرداريها و دهياريهاي وزارت كشور از اصلاح اساسنامه مديران حوزه پسماند در وزارت كشور خبر داد.

مسعود احمدي روز سه شنبه در سمينار آموزشي ملي مديريت پسماند شهري در مشهد افزود: مديريت پسماند در كشور ما به دليل عدم ثبات مديريت و عدم وجود قوانين كافي در اين حوزه با چالش روبرو است.

وي اظهارداشت: در اين راستا وزارت كشور اقدام به اصلاح اساسنامه مديران حوزه پسماند نموده است كه بر اساس اصلاحات جديد، عزل و نصب مديران تخصصي اين حوزه فقط تحت شرايط خاص صورت مي گيرد.

احمدي با اشاره به حجم زياد پسماند در كشور افزود: در صورت ادامه اين روند و فقدان مديريت صحيح در آينده نزديك به عنوان كشوري چالش زا در حوزه محيط زيست و انتشار گازهاي گلخانه اي در سطح بين المللي مطرح خواهيم شد.

وي با بيان اينكه متوسط سرانه توليد زباله در كشور براي هر نفر 710 گرم است، گفت: روزانه 49 هزار تن پسماند در شهرها و روستاهاي كشور توليد مي‌شود كه تنها 20 درصد آن به صورت اصولي و بهداشتي ساماندهي و دفن مي‌شود.

احمدي افزود: عدم ساماندهي بهداشتي 80 درصد زباله‌هاي توليدي در كشور مشكلات زيست محيطي از جمله آلودگي هوا ،توليد گاز متان، بروز شيرابه‌ها به داخل زمين را به وجود مي‌آورد.

وي گفت: سرانه توليد پسماند در كشور ما بسيار بالاتر از استاندارد جهاني است و بايد با ارتقاي دانش مديران حوزه پسماند، فناوريهاي نوين اين حوزه را در كشور بومي سازي و عملياتي كرد.

سمينار آموزشي ملي مديريت پسماند شهري با مشاركت سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، دفتر همكاري هاي بين المللي ژاپن (Jica) شهرداري مشهد و مديريت پسماند شهرداري مشهد از امروز هشتم بهمن ماه به مدت سه روز در مشهد در حال برگزاري است./2

7505/659