بزرگترین نمایشنامه تاجیکستان به نام رودکی درایران به روی صحنه می رود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/28 دوشنبه - دکتر علی اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان اعلام کرد: بزرگترین نمایشنامه هنرمندان تئاتر تاجیکستان که بیانگر زندگی و حال و هوای دوران حیات آدم الشعراابوعبدالله رودکی است به مناسبت یکهزار و صد و پنجاه سالگی این شاعر پر آوازه در ایران به نمایش در می آید.
به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه پس از دیدار با عبادالله مشرب اف رییس آکادمی تئاتر لاهوتی ،هاشم گدا کارگردان و هنرمند معروف تاجیک و بازیگران این نمایشنامه ، گفت : امیدواریم نمایشنامه رودکی، فصل جدیدی در تبادل نمایشنامه ها و کارهای مشترک هنری بین دو کشور هم زبان و هم آیین بگشاید.
شعردوست با اشاره به نقش رودکی در ماندگاری زبان فارسی افزود: نمایش زندگی پدر شعر فارسی آن هم توسط هنرمندان بزرگ ، خدمت بزرگی برای بازخوانی زندگی نامه بزرگ مردی چون رودکی برای نسل های امروز فارسی زبان است .
وی به جاودانگی هنر و دیدگاه اسلام درباره هنر اشاره کرد و اظهارداشت : هنگامی که دنیای غرب تلاش می کند با نشان دادن نمایش های بی محتوا و دورغین در غالب هنر به فرهنگ اصیل شرقی و به خصوص فارسی زبانان خدشه وارد کند، اجرای نمایشنامه هایی مانند نمایشنامه زندگی رودکی آن هم دراین سطح نوعی ستیز بی امان با مهاجمان به فرهنگ خودی است .
سفیر کشورمان با یادآوری این موضوع که روسای جمهوری سه کشورایران ، تاجیکستان و افغانستان در اجلاس سال گذشته خود بر برگزاری بزرگداشت یکهزار و صد و پنجاه سالگی رودکی تاکید کرده بودند ،گفت : سه کشور فارسی زبان در کنار کارهای بزرگ اقتصادی و عام المنفعه ، تصمیم دارند کارهای مشترک فرهنگی خود را مثل راه اندازی تلویزیون فارسی زبانان ، سرودهای مشترک و ساخت فیلم و تئاترهای مشترک به جهانیان عرضه کنند.
نمایشنامه رودکی را هاشم گدا هنرمند مشهور تاجیک کارگردانی می کند و قراراست به مناسبت یکهزار و صدو پنجاهمین سالگرد تولد این شاعر بزرگ در سراسر تاجیکستان اجرا شود.
این هنرمند 70 ساله معروف و معاصر تاجیک با اجرای نقش سهراب در فیلم و نمایشنامه رستم وسهراب که درزمان شوروی سابق ساخته شد، به یک شخصیت هنری جهانی تبدیل گردید و در بسیاری از فیلم ها و نمایشنامه های زمان شوروی سابق و پس از استقلال تاجیکستان نقش ایفا کرد.
نمایشنامه رودکی براساس کتاب زندگی نامه رودکی نوشته ساتم الوغ زاده از نویسندگان مشهور تاجیک ساخته و اجرا می شود و 55 هنرمند تاجیکستان در آن نقش آفرینی می کنند.
عبادالله مشرب اف رییس آکادمی تئاتر ابوالقاسم لاهوتی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در این دیدار با قدردانی از شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از هنرمندان تاجیک و حضور در محفل تمرین آنهاگفت : در زمان شوروی سابق دو بار نمایشنامه رودکی در تاجیکستان به روی صحنه رفت ولی نمایشنامه ای که اکنون اجرا می شود بعد از استقلال تاجیکستان برای نخستین بار است .
وی افزود: این نمایشنامه از نظر محتوایی و اجرایی با نمایشنامه هایی که در زمان شوروی سابق برای رودکی در تاجیکستان نمایش داده شد بسیار متفاوت است .
این نمایشنامه از فردا (جمعه ) در تالار لاهوتی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان به روی صحنه می رود.
آساق 1415**1443**305** شماره 100 ساعت 15:41 تمام