تهران - ایرنا - بر اساس آمارهای جهانی 7 تا 15 درصد از جمعیت جهان به اختلال افسردگی مبتلا هستند كه این میزان در زنان به دو برابر هم می رسد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی مشهد، دكتر محمد رضا فیاضی عضو مركز تحقیقات روانپزشكی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: بر اساس آمارهای كشوری ، بیماری افسردگی بیشترین بار بیماری های زنان را در تمام اختلالات پزشكی و روان پزشكی بر جامعه تحمیل می كند.

فیاضی بردبار افزود: افسردگی یك حالت هیجانی است كه طیف گسترده ای را شامل می شود و از یك احساس غمگینی ساده كه شاید همه آن را تجربه می كنند تا اختلال افسردگی اساسی (major Depressine disorder) كه شدیدترین حالت آن است و یك نوع بیماری جدی روان پزشكی شامل می شود.

وی با اشاره به اینكه این بیماران با احساس غمگینی كه تقریبا در تمام روزها با آنان است گفت: ‌گاهی افراد بیشتر از احساس غمگینی از عدم احساس لذت رنج می برند این گونه بیماران می گویند تمام فعالیت های لذت بخش برایشان بی معنی شده است حتی از حضور در مجالس شادی و یا انجام بازی نیز لذت نمی برند.

فیاضی بردبار درباره علایم افسردگی اظهار داشت :كاهش ‌خواب و اشتها ،كاهش انرژی ،احساس خستگی ،كندی حركت و حتی صحبت كردن، گوشه نشینی ،عدم فعالیت های معمول و روزانه از علایم افسردگی محسوب می شود .

عضو مركز تحقیقات روانپزشكی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه استرس نقش موثری در بروز افسردگی داردگفت: انتخاب سبك مناسب زندگی، پرهیز از موقعیت های حساس و پر استرس، بها دادن به استراحت كافی ، تغذیه كافی و تفریح كافی از راهكارهای پیشگیری از استرس به شمار می رود .

به گفته وی آموختن مهارتهای مهم زندگی برای تجهیز فرد در برابر استرس های اجتناب ناپذیر كمك كننده است.

فیاضی بردبار درخصوص درمان دارویی ضد افسردگی اظهار داشت : ‌در حال حاضر داروهای خیلی خوبی وجود دارد كه عوارض قدیمی داروهای اعصاب را ندارد. وابستگی ایجاد نمی كند و فرد را دچار خواب آلودگی و گیجی نمی كند و افزایش اشتها ندارد.

وی گفت :‌ بسیاری از بیماران با ترس از این عوارض به درمانگران مراجعه نمی كنند و خود را از درمان محروم می كنند كه می تواند به افزایش بیماری ، از كار افتادگی و گاهی خودكشی بیانجامد.

فیاضی بردبار اظهار داشت :‌ نكته مهم در درمان این بیماران زمان لازم برای احساس بهبودی است ،داروها زمان دو تا سه هفته ای می خواهد تا فرد را از رنج افسردگی خلاص كنند و انتظار پاسخ زودتر می تواند بیماران را بی دلیل ناامید كند.

علمی (1)**1354**1599