تهران - ایرنا - معاون توسعه، مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: هزینه غربالگری سرطان پستان یكهزار و 800 میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دكتر «ایرج حریرچی» در پانل برنامه‌های «تشخیص زودهنگام سرطان: غربالگری سرطان پستان» در كنگره ملی برنامه جامع كنترل سرطان، افزود: با این میزان هزینه، اگر غربالگری سرطان پستان برای 9 میلیون زن 40 تا 70 ساله ایرانی انجام شود، فقط 53 درصد احتمال موفقیت دارد.

وی با اشاره به هزینه یكهزار و 800 میلیارد تومانی این غربالگری گفت: كل بودجه وزارت بهداشت با تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی، 10 هزار میلیارد تومان است.

اظهارات حریرچی و سایر شركت كنندگان پانل یاد شده از جمله اظهارت دكتر آرش رشیدیان رییس موسسه ملی تحقیقات سرطان نشان دهنده این مطلب است كه غربالگری برای جمعیت 9 میلیون نفری زنان 40 تا 70 ساله كشور مقرون به صرفه نیست.

دكتر رشیدیان در این پانل به مطالعه غربالگری زنان طی سال‌های 86 تا 89 در 10 شهر كشور اشاره كرد و گفت: هرچند بیش از 26 هزار زن تحت پوشش این غراباگری قرار گرفتند، اما این طرح نه تنها هیچ منافعی برای نظام سلامت نداشت، بلكه هزینه های به جامعه تحمیل كرد.

رییس موسسه ملی تحقیقات سرطان افزود: مجریان این طرح هرچند مسوولان دلسوزی بودند و با زحمت طرح یاد شده را اجرا كردند، اما باید قبل از اجرای برنامه های كارهای كارشناسی انجام می‌شد.

كنگره ملی برنامه جامع كنترل سرطان از 15 تا 17 بهمن ماه در محل همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزاری می شود.

اجتمام ** 1776 ** 3377 ** 1071