تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

تهران - ایرنا - خودروهای خانواده ایكس 100 سایپا با هدف ارتقای كیفی محصول در سطح استانداردهای جهانی در حالی جایگزین مدل های قدیمی خود یعنی پراید شد كه انتقادهای زیادی نسبت به این خودرو در جامعه بروز كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تغییرات صورت گرفته نشان داد سایپا سعی كرده است تا با استانداردسازی پراید و ایجاد تغییرات ظاهری و فنی خودرو با مدل‌های قدیمی ‌پراید خداحافظی كرده‌، اما همچنان پلت فرم این خودرو را حفظ كند.

صندلی های بكار رفته در خودروهای ایكس 100 با داشتن خصوصیتی بارز نظیر تنظیم ارتفاع به گواه اكثریت دارندگان این محصولات، از نظر راحتی و استحكام تغییرات زیادی داشته است. ارتقای كیفی این محصول در دو حوزه تصادف از جلو و پهلو و همچنین سیستم های چراغ های جلو و عقب صورت گرفته است.

پراید چگونه خودرویی بود. پراید یا همان مزدا 121 و فورد فستییوا 1985 در موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریكا تست شده است. طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را بین سواری‌های سایز كوچك داراست، به همین دلیل بود كه جلوی تولید این خودرو گرفته شد.

اصولا پراید قدیمی در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می‌شد، كابین سرنشینان تاب بر می‌داشت، در خودرو باز می‌شد و مواد داشبورت هم صدمه شدید به پای راننده می‌زد، جلوی خودرو درست جمع نمی‌شد و بسیاری از قطعات كاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد كابین می‌شد.

به دلیل قدیمی بودن خودرو، عكسی از تست تصادف آن در سایت موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریكا در دست نیست. تنها در این سایت نتایج این تست تصادف آمده و نتیجه تست تصادف زیر دو ستاره ایمنی عنوان شده است.

البته گروه خودروسازی سایپا اعلام كرده در نسل جدید پراید كه با نام پلتفرم ایكس 100 تولید می‌كند، این مشكلات حل شده است. هر چند گفته می‌شود ایمنی خودرو تا حد دو ستاره ایمنی بالا آمده است.

طبق اعلام شركت سایپا، در پراید جدید داخل در‌ها، كف خودرو و جلوی كابین با استفاده از گاردهایی و اضافه كردن ورقه‌های جدید فلزی تقویت شده‌اند. بین كابین و كاپوت هم ورقه تقویت ‌شده فلزی قرار گرفته كه اجزایی مانند موتور دیگر به داخل كابین پراید وارد نشوند و داخل داشبورت هم با یك سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات كاپوت وارد اتاق نشوند.

ظرفیت های یك خودرو در بخش موتور و ساختار فنی و انتقال نیرو یكی از معیارهایی است كه در خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد، تغییرات موتور خودروهای ایكس 100 سایپا در مقایسه با مدل های قبلی پراید آنچنان گسترده است كه كاهش 15 درصد در مصرف سوخت و افزایش 17 درصد در كارایی را شامل شده و در زبان فنی و تخصصی این یعنی یك تغییر كامل در نیروی محركه یك خودرو كه تفاوت فاحش ایكس 100 را از دیگر خودروهای پراید نمایان می كند.

همچنین حوزه تغییرات در بخش های تقویت بدنه، تقویت و تغییرات استایل تزئینات داخلی، تغییر در سیستم های چراغ جلو و عقب و تغییرات قطعات مكانیكی صورت گرفته است.

از طرف دیگر تزیینات و امكانات داخلی یك خودرو علاوه بر زیبایی ظاهری، یكسری از نیازهای ایمنی و رفاهی را پوشش می دهد كه در خودروهای ایكس 100 سایپا نحوه قرار گرفتن صندلی ها، نوع و شكل و مواد اولیه داشبورد و همچنین رو دری های بكار رفته از تغییراتی است كه نسبت به پرایدهای قبلی اعمال شده است.

در خصوص بدنه این خودرو نیز باید گفت استحكامی كه در بدنه ایكس 100 از طریق تقویت ستون درب ها، تقویت كف اتاق، مقاوم سازی سقف و همچنین تغییرات محفظه موتور ایجاد شده را هرگز نمی توان با پرایدهای قدیمی مقایسه كرد و مشابه و یكسان دانستن این دو خودرو كاملاً متفاوت كمال بی انصافی است.

انجام چنین تغییراتی كارهایی نبوده كه یك روزه یا یك شبه انجام گرفته باشد، هر كدام از این اقدامات ساعت ها وقت و زحمت در طراحی و مهندسی را طلب كرده تا امروز بتوان ادعا كرد این خودرو توان گذراندن بالاترین تست های بین المللی را دارد كه البته دریافت گواهینامه ها و گزارشات از معتبرترین مراكز تست خودرو گواهی بر این مدعاست.

اما اتهام اصلی از سوی عده ای وارد می شود كه به نظر می رسد شناختشان از یك خودرو فقط از روی ظاهر آن است و تمام اقدامات انجام شده را با مقایسه ای كه اساسا قیاس غیرمنطقی به شمار می رود، زیر سوال می برند.

اقتصام(5)**1574**1594